Aktuální sazby, přehled a mapa mýtného v roce 2011

11. 1. 2011
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Autor: 258398
Mýtné od 1. ledna 2011 podražilo, přičemž výnosy pro stát byly už v loňském roce rekordní. A razantní zdražování bude pokračovat, na mýtné bude možná zavedena daň.

Vláda na konci loňského roku přidělala některým menším dopravcům vrásky na čele. Odklepla dokument, který zvedl od 1. ledna letošního roku sazby mýtného pro vozidla s hmotností nad 3,5 tuny o 25 %. A zvyšování mýtného nebude zatím brát konce. Už v roce 2012 se sazby opět zvýší o dalších 25 %. V dalších letech pak budou sazby vyšší o inflaci. Navíc šéf resortu dopravy Vít Bárta (VV) uvažuje, že na platby mýtného uvalí horní sazbu DPH. Bude se přeprava v Česku realizovat více po železnici?

Vozidla splňující nejpřísnější emisní limity vyšší mýtné neplatí

Přesně v polovině prosince vláda schválila dokument, který prvním dnem letošního roku novelizoval sazby mýtného. Základní sazby se zvýšily o čtvrtinu s výjimkou vozů, které splňují nejpřísnější emisní limity (Euro V a vyšší). U těch se sazby nemění. S úpravou sazeb se částečně upravil i seznam zpoplatněných komunikací.

Navyšování sazeb mýtného však nebude brát konce. Jak serveru Podnikatel.cz potvrdila Denisa Vajskébrová z tiskového oddělení ministerstva dopravy, k navyšování sazeb mýtného dojde i v příštím roce, a opět o 25 %. U emisních třídy Euro V a vyšších se sazby zvýší jen o inflaci.

Nejdražší a nejlevnější sazba mýtného

Hluboko do kapsy bude mít firma, která vysílá na české zpoplatněné úseky kamion se čtyřmi nápravami o emisní třídě 0. Pokud vyjede v pátek mezi 15:00 a 21:00 hodinou, zaplatí za každý kilometr 9,45 korun. V ostatních časech 6,63 korun.

Naopak nejlevnější sazbu mýtného bude mít dvounápravový vůz, který splňuje emisní normu Euro V. V pátek odpoledne zaplatí za jeden kilometr 2,12 korun, v ostatních časech pak 1,67 korun.

Aktuální sazby mýtného

Zdroj: Ministerstvo dopravy ČR

Mýtné bude zřejmě navýšeno o DPH

Hotovost se dopravcům kvůli plánům ministerstva dopravy ztenčí ještě více. Vít Bárta totiž plánuje, že na mýtné platby zavede DPH, což by mýto prodražilo o dalších 20 %. Potvrdila to i Denisa Vajskébrová: Ano o zavedení DPH uvažujeme. Nyní s ministerstvem financí řešíme podrobnosti. Pro dopravce to bude finančně neutrální. Resort financí dopravcům zaplacenou DPH vrátí, připomíná mluvčí ministerstva dopravy. I přesto to pro dopravce bude při provozu znamenat vyšší finanční zátěž, kterou zřejmě promítnou i do svých cen.

Ze zavedení daně bude však jednoznačně těžit Státní fond dopravní infrastruktury. Ten by si díky tomu vylepšil svůj rozpočet o další dvě miliardy korun. Přitom loňský rok byl pro fond z pohledu výnosů rekordní. Dopravci zaplatili na elektronickém mýtném více než 6,5 miliardy korun. Oproti roku 2009 se jednalo o 18,5% nárůst. Celkem se za dobu provozu elektronického mýtného, který pro stát provozuje firma Kapsch, vybralo necelých 24 miliard korun. Čtěte více: Jak na cestovní náhrady v roce 2011

Autobusy budou platit sazbu mýtného výrazně nižší

Aby tuzemské dopravce zaváděné změny kompletně nezruinovaly, připravilo ministerstvo dopravy hned několik opatření. Již v loňském roce se Sdružením automobilových dopravců ČESMAD dohodlo na systému kompenzací. Ty budou spočívat v podpoře o celkové výši 300 milionů korun, které budou použity na tréninkové a další projekty. Zároveň od příštího roku zavede ministerstvo množstevní slevy z mýtného. Čtěte více: Na přepravě zboží z e-shopu můžete ušetřit až desítky procent

Opatření jsou přichystána také pro autobusovou dopravu. Od 1. září bude zavedená nová samostatná skupina pro autobusy, pro něž bude platit jednotná sazba, výrazně nižší, potvrdilo serveru Podnikatel.cz ministerstvo dopravy.

Aktuální a chystané změny v mýtném
2011 2012
sazby mýtného zvýšeny o 25 % sazby zvýšeny o 25 %
zavedení systému kompenzací možné zavedení 20% DPH
zavedení nové skupiny pro autobusy množstevní slevy
online systém pro sledování nedoplatků
možná sleva na pátečních sazbách mýtného

Pro účtování mýtného je rozhodující délka úseku, přes který dopravce projíždí, i kategorie daného vozidla. Ta se odvíjí od počtu náprav vozidla i jeho emisní třídy.

Od roku 2010 je platba mýtného povinná také pro nákladní vozy s hmotností od 3,5 tuny do 12 tun. Každé takové vozidlo musí být vybaveno palubní jednotkou premid, která není přenosná na jiné vozidlo. Výběr se provádí přes tuto jednotku elektronicky. Čtěte více: Mýtné v roce 2010? Také pro auta nad 3,5 tuny a s časovým kupónem až od února

Výpočet mýtného se řídí jeho sazbou, a to za 1 km zpoplatněné komunikace. Nabíjení jednotky je pak možné uskutečnit dvěma způsoby.

  • platbou předem (tzv. pre-pay), tedy že si nabijete potřebnou částku před jízdou,
  • nebo až zpětně (tzv. post-pay), například na fakturu.

V Česku se mýtné platí zhruba na 1300 kilometrech dálnic a 180 kilometrů rychlostních silnic a silnic I. třídy. Zpoplatněn je například i Pražský okruh, který je i jedním z nejvýnosnějších úseků.

V letošním roce se navíc rozšířil počet placených komunikací. Například nově zpoplatněnou komunikací je dvou a půl kilometrový úsek silnice I. třídy Panenský Týnec – Smolnice. A rozšiřování placených úseků bude pokračovat. Resort dopravy uvažuje, že zpoplatní i vybrané silnice druhé a třetí třídy.

Aktuální přehled placených úseků

Mapa mýto

Stáhněte si seznam aktuálních placených úseků

Zdroj: Mytocz.cz

Má to mít efekt především regulační, aby kamiony placené úseky neobjížděly, na což upozorňují ekologičtí aktivisté. I kvůli tomu resort prosazuje, aby se přeprava realizovala více po železnici než po silnicích, čemuž má napomoci právě i zdražení mýtného.

Co musí přepravce u mýtného dodržovat

Elektronický systém, jehož technické řešení bylo při jeho zavedení terčem kritiky, upozorňuje kromě jednoduchého placení také na případné nesrovnalosti. Jakmile vozidlo projede mýtnou bránou, palubní jednotka automaticky signalizuje provedení transakce. Jakmile jsou při průjezdu zaznamenány jakékoli problémy, systém na to akusticky opět upozorní. V tom okamžiku musí řidič zastavit na nejbližším kontaktním místě premid point a vše vyřešit.

V opačném případě za ním vyjíždí mobilní kontrola, která řidiče kontroluje. V režimu pre-pay jednotka také uživatele upozorňuje, že předplacený kredit bude nutné doplnit.

Identifikace vozů, které přes placený úsek projíždějí a neplatí, je prováděna automaticky. Postih těchto hříšníků řeší prostřednictvím mobilní jednotky pracovníci Generálního ředitelství cel, kteří buď hned na místě udělí pokutu nebo zahájí správní řízení. Výjimečně mohou vozidlo i odstavit. Mají na to právo ze zákona.

Foto: www.isifa.com

A jak na zvyšování sazeb mýtného reagujete vy? Podělte se o váš názor v diskuzi pod článkem.

Autor článku

Michael je šéfredaktorem Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz a jeho doménou jsou rozhovory. Zajímá se o marketing, e-commerce a nové technologie.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).