Jedná se o poplatek, který v případě použití business karet může být více než 2 % z placené částky. Alza.cz ho doposud platila v celé jeho výši vydavateli platební karty (většinou bance zákazníka, která mu kartu vydala) a karetním asociacím prostřednictvím svého poskytovatele platební brány, a to automaticky v okamžiku, kdy se úspěšně provedla transakce. Nově se tedy poplatek dotkne firem a podnikatelů, kteří mají na Alze uloženou firemní kartu, ale také jednorázových plateb.
Jiří Ponrt, finanční ředitel Alza.cz, vysvětluje, že hlavní rozdíly mezi běžnou platební kartou a business kartou jsou v tom, že u těch běžných byla evropskou legislativou stanovena maximální přípustná výše poplatku, kterou ukládají karetní asociace a vydavatel platební karty. U business karet takové omezení neexistuje, jsou pouze orientační stropy a záleží jen na karetních asociacích a vydavatelích platebních karet, jakou výši poplatku určí. Kvůli tomu si karetní asociace a vydavatelé platebních karet účtují za použití business karet několikanásobně vyšší poplatky, které mohou činit i více než 2 % z placené částky (oproti zastropovanému mezibankovnímu poplatku 0,20/0,30 % u běžných karet),
dodává.
Všichni mají možnost volby
V e-shopu mají všichni zákazníci možnost zvolit jinou platební metodu, na kterou se tento poplatek nevztahuje – použít jinou platební kartu, zaplatit okamžitě přes bankovní tlačítko, zvolit platbu na fakturu a zaplatit bankovním převodem. Alza.cz o účtování nevratného poplatku při placení firemní kartou transparentně informuje v přehledu možností platby na e-shopu i v obchodních podmínkách. Pokud má kartu zákazník Alzy zapamatovanou, byl na to upozorněn také e-mailem. Pokud tomu tak není, platební brána se výši poplatku dozví až v momentě, kdy rozpozná, o jaký typ karty se jedná. To se děje po zadání prvních 6 čísel karty (tzv. BINu), proto není technicky možné na něj upozornit dříve,
vysvětluje dále Jiří Ponrt.
Podle Asociace pro elektronickou komerci se ze strany internetového obchodu jedná o legitimní krok. Její výkonný ředitel Jan Vetyška také zmiňuje, že na rozdíl od vztahů se spotřebiteli není v oblasti B2B regulace, která by poplatky omezovala a upravovala. Je tak zcela na obchodníkovi, jaký přístup uplatní. Stejně tak i na B2B zákaznících, zda podmínky prodávajícího akceptují. Mezi podnikateli jednoduše platí, že co si „dojednají“, tím se jejich vztah řídí,
popisuje.
Co na to zákazníci?
Alza si je vědoma, že to, že k něčemu podobnému přistoupili jako první, vzbudilo otázky zákazníků. Jiří Ponrt prozrazuje, že zákazníci však vesměs chápou důvody, které je k tomuto kroku vedly. Navíc jim nabízíme možnost vyhnout se poplatku volbou alternativní platební metody,
opakuje. Odborník na SEO a internetový marketing Michal Kubíček na svém webu popisuje, že mu tyto přenesené poplatky nevadí a krok Alzy vidí jako pochopitelný a férový. A vlastně ho vítám, možná půjde o podobný krok jako odchod zeleného mimozemšťana z Heureky. Řada obchodů si poté uvědomila, že tento kanál nemají důvod podporovat a odešly také. A světe, div se, nic se nestalo. O zákazníky nepřišly. Své zboží prodávají dál. Jiným a zajímavějším zákazníkům,
vysvětluje.
Negativní a překvapené reakce se objevují přímo na facebookovém profilu Alzy. Jednu z nich napsal Jirka: Tak jděte pěkně do pr…le! Že vám není hanba účtovat poplatky za nákup kartou!!!! Je to humus, přitom i tak máte na každém prodaném zboží slušnou marži, ale nestydíte se ještě si přirazit na úkor zákazníka!!! FŮŮŮŮŮŮŮJ!
Štěpán se ptá, jaký je důvod, proč zpoplatnili platbu business kartou přes 2 % při online platbě a zda se tak snaží odradit takové zákazníky. Obchod mu vysvětluje, že se tento poplatek týká jen plateb tzv. business kartou a celý jej platí vydavateli platební karty po dokončení platební transakce. A tyto otázky už nechává bez odpovědi: Mám tomu rozumět tak, že jako jedna z mála společností jste přistoupili k tomuto kroku na úkor zákazníka kvůli vaší špatné dohodě s bankou a kvůli Alze bych si měl zřizovat jinou platební kartu či platební metodu?
Ve facebookové skupině zaměřené na provozovatele e-shopů o tomto kroku byli lidé informováni a přizpůsobili se mu. Například Petr poplatky řeší přes Curve (britská platební karta), Danny zase zaplatil soukromou kartou a přeposlal si to. Já to vyřešil platbou přes Apple Pay. Stejná karta a bez poplatku,
píše Martin. O poplatcích informovaly také Hospodářské noviny a v článku popisovaly případ nespokojeného podnikatele, jehož firma na e-shopu ročně utratila desetitisíce korun. Ten takový krok považuje za způsob, jak z lidí vytáhnout peníze, a v budoucnu plánuje nakupovat jinde.
Souhlasíte s přenesením poplatku za on-line platbu na zákazníka?
Za změnou je technologie
Zavedení této změny umožnila obchodu technologie, kterou na rozdíl od ostatních disponuje jejich zahraniční poskytovatel platební brány. Díky ní totiž můžeme jednoznačně identifikovat různé složky poplatků, které jejím prostřednictvím přímo odvádíme karetním asociacím a vydavatelům karet,
doplňuje Jiří Ponrt. Jan Vetyška v této souvislosti dodává, že e-shopy obvykle mezi spotřebiteli a firemními zákazníky nerozlišují a podobné poplatky tak zasahují do jejich marží.
Co Alza požaduje?
Jiří Ponrt podotýká, že je jejich snahou vyvinout tlak na karetní asociace a vydavatele platebních karet, aby vysoké poplatky vázané na tyto karty byly zastropovány, jako je tomu u nefiremních karet, a oni tak k jejich účtování nebyli nuceni. Podle Jana Vetyšky je těžké v tuto chvíli předpokládat, zda Alza inspiruje i ostatní e-shopy nebo zda se změní přístup vydavatelů karet. Jistě se nad podobnou možností zamyslí i další obchodníci. Jelikož B2B obchod se stále více přesouvá na internet, hrají pro prodávající poplatky za platby čím dál větší roli,
uzavírá.