Amazon Marketplace už je dostupný i pro Čechy. Zkuste prodej napříč Evropou

7. 7. 2017
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek
Ilustrační obrázek
Malým prodejcům z České republiky se otevírá přímá a snadná cesta na evropský online trh. Amazon spouští českou verzi svého tržiště.

Není nutné prodávat jen přes vlastní e-shop. Kdo má dobré zkušenosti s prodejem přes portály Mall.cz nebo Aukro.cz, ocení i podmínky Amazonu.

Prodávat na Amazonu mohou čeští podnikatelé už dlouho. Služba ale nebyla uzpůsobena pro každého. Její administrační rozhraní, přes které jsou výrobky a služby nabízeny, nebylo k dispozici v češtině. Výrobci a prodejci museli využívat buď britskou, nebo německou verzi Amazonu, což nebylo pro každého pohodlné. Nově je ale rozhraní Seller Central k dispozici v dalších jazycích, češtinu nevyjímaje. České firmy jakékoliv velikosti mohou nyní díky službě Amazon Marketplace snadno prodávat své produkty na pěti evropských stránkách Amazon. Prostřednictvím jediného účtu mohou malí a střední podnikatelé i živnostníci z České republiky oslovit miliony nových zákazníků, říká Francois Saugier, viceprezident Amazonu zodpovědný za služby evropským prodejcům. 

Další důležitou novinkou je možnost využití programu Fulfillment by Amazon, který pomáhá odstranit bariéry při rozesílání zboží. Tato služba funguje tak, že obchodník dodá zboží do jednoho z 31 skladů Amazonu a ten se už postará o zabalení a doručení objednávky. Za službu se platí podle velikosti zboží. Pro otestování je tedy vhodné nabídnout na Amazonu zboží, které je skladné a je s ním lehká manipulace. Účtovaný příplatek se ale určitě vyplatí, jinak by tuto službu nevyužívalo přes 40 % všech evropských prodejců. Navíc si Amazon pochopitelně bere provizi i v případě, že prodejci distribuují své zboží zákazníkům vlastní cestou. Provize obvykle dělá 15 %. 

Při prodeji v jiných zemích české firmy často bojují s bariérami. V Evropě jsou jimi zejména vysoké dopravní náklady a potřeba lokálního zastoupení v cílové zemi. Tento krok Amazonu pomůže českým firmám tyto bariéry překonávat a významně růst, zhodnotil novou službu Karel Havlíček, předseda představenstva Asociace malých a středních podniků a živnostníků. Pokud prodejci využijí služeb Fulfillment by Amazon, mohou být jejich produkty zaslány také prostřednictvím u zákazníků oblíbených kanálů Prime a Free Super Saver Delivery.

Fotogalerie: Amazon: Z Dobrovíze až na konec Evropy

Využijte osvědčené služby

Amazon navíc nabízí široké spektrum služeb a nástrojů, které mohou prodejci třetích stran využívat. Zahrnují marketingový obsah pro místní prodejce, intuitivní prodejní účet, uživatelskou podporu v pěti jazycích a jednoduchý platební proces. Za zmínku stojí například řešení „One click“ pro prodej na všech dosavadních pěti stránkách Amazonu v Evropské unii. Prodejci mohou jedním klikem zařídit, aby jejich zboží bylo kromě jedné národní Amazon stránky nabízeno i prostřednictvím ostatních evropských stránek společnosti. Všechny potom mohou spravovat z jednoho prodejního účtu.

Zajímavá je i služba „Buy Box”. Ta se nachází na stránkách podrobných informací o výrobku, tedy na místě zahájení procesu nákupu, kde kupující přidává produkty do košíku. Jednou ze základních vlastností platformy Amazon je skutečnost, že daný výrobek může nabízet více prodejců. Pokud několik výrobců nabízí stejný, nepoužitý výrobek, mohou soupeřit o jeho umístění v poli Buy Box. Umístění v poli Buy Box se pojí se splněním konkrétních kritérií týkajících se efektivity prodejce měřené na základě spokojenosti zákazníků s nákupy, vysvětluje Francois Saugier.

Prodejci mají také k dispozici řadu automatizovaných reportů a analytických nástrojů, které poskytují detailní obchodní informace a podporují efektivní plánování marketingu, prodeje i doručování zboží. Mnozí ocení i technologii pro překlady názvů a popisků produktů prodejců do libovolného z pěti jazyků online obchodů Amazon.

Dále čtěte: Jak prodávat na Amazonu a platit DPH? Odborník nabízí detailní odpověď

Jak začít a uspět

Amazon nabízí možnost oslovit nabídkou zboží a služeb i ty zákazníky, kteří by si konkrétní e-shop s tímto artiklem nikdy nenašli. A to nejen proto, že se nachází v jiné zemi, ale třeba i proto, že se ve výsledcích vyhledávání nepohybuje na předních pozicích. Vzhledem k tomu, že je dnes na Amazonu zaregistrováno 304 milionů uživatelských účtů, zdá se šance na prodejní úspěch napříč trhy stále malá. A snažit se v tak velké konkurenci o nejatraktivnější cenu je pak čirá utopie. 

Ceny jsou víceméně podobné. Zkušení prodejci proto tvrdí, že cena pro zákazníky Amazonu nehraje roli. 60 % z nich neřeší, kdo jim poptávané zboží dodá, ale jak rychle a jak spolehlivé má další služby. Pro nákup využívají Sellers ranku, který je vlastně zákaznickým hodnocením a odráží, jak rychle prodejce odpovídá zákazníkům, expeduje produkty a jaká je jeho prodejní historie. Zákazníci tedy jednoduše najdou odpovídající zboží a kliknou na tlačítko „Koupit“. Zbytek už je na Amazonu, který objednávku přiřadí jednomu z prodejců právě na základě jeho Sellers ranku.

Pokud tedy prodejce nenabízí unikátní zboží nebo služby, je velmi důležité dosáhnout co možná nejdříve skvělého zákaznického hodnocení. V tom se prodej na Amazonu v ničem neliší například od české Huereky a dalších zbožových srovnávačů. Kdo si zakládá na precizních službách v tuzemsku, ten díky tomu může snáz prorazit i ve světě. Někteří prodejci také na začátku volí nízké ceny a nulové marže a zvedají je teprve po získání ideálního Sellers ranku.

Psali jsme: Prodej na Alibabě bude jen pro velké hráče. Malí na to nemají

Nové služby Amazonu by měli vyzkoušet zejména ti, kteří zvažovali expanzi do zahraničí. Ušetří tím náklady na zřizování poboček a budou mít celý chod obchodu stále pod dohledem z domácího prostředí, při využití programu Fulfillment by Amazon včetně logistiky. Začít s prodejem na Amazonu vyžaduje jedinou registraci na Marketplace a počkat na ověření údajů o společnosti. V České republice dnes služeb Amazon Marketplace, Amazon Web Services a Kindle Direct Publishing využívá už více než 3200 firem a podnikatelů. Díky Amazonu, se kterým spolupracujeme od poloviny roku 2014, se nám podařilo proniknout na další trhy. Prodej se nám podařilo navýšit hlavně v Německu a Velké Británii, oblíbený je nejen Krteček, velká poptávka je i po dalších hračkách, jako jsou Maxi perle, magnetická puzzle či divadla, říká Jaroslav Zeman, výkonný ředitel společnosti Detoa.

Nakonec je vhodné zmínit, že prodej na marketplaces typu Amazon, eBay, Alibaba nebo na jejich českých variantách neustále narůstá. Klasické internetové obchody budou muset počítat s tím, že už za 3 roky dosáhnou marketplaces 39% podílu na celkovém online retailu. Alespoň to odhadují autoři studie Rise of the Global Marketplaces. A že jsou jejich tvrzení opodstatněná, to dokazuje i fakt, že například polovina online zákazníků v Německu nenakupuje jinak než přes Amazon. Útěchou pro české obchodníky může být snad jen to, že tento světový gigant stále ještě neoznámil termín spuštění české nákupní verze.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).