Američané hledají další franšízanty. Víme, jaké firmy k nám chtějí proniknout

13. 5. 2015
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: archiv Granta Cardone, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Do Česka míří další desítky amerických firem. Prvních dvanáct chce své franšízy rozjet už v nejbližších měsících. Je to příležitost pro podnikatele.

V nejbližší době se na českém trhu objeví další nové firmy. Půjde o franšízy amerických značek, které zájem o expanzi do České republiky projevily už v minulém roce. Ačkoli jsou zájemců desítky, teď na náš trh vstoupí dvanáct firem. Nejvíc jich opět bude z oblasti gastronomie, ale stále více se prosazují i nejrůznější služby. Ty mají díky svým koncepcím velmi slibnou budoucnost, zaměřují se na stárnoucí populaci a péči o ni. Najít partnery ale chtějí i koncepty nabízející služby pro děti, školicí systémy, úklidové služby, kadeřnictví, opravy automobilů a další. Už brzy se budeme moci setkat s těmito firmami:

BrightStar® Care

BrightStar® Care je americkou jedničkou v oboru domácí péče. Je jednou z nejrychleji rostoucích franšíz domácí péče a nabízí jedinečnou kombinaci lékařské i nelékařské péče.

Cold Stone Creamery 

Cold Stone Creamery je řetězec restaurací nabízející obrovské množství nejkvalitnějších druhů zmrzliny namíchané s nejrůznějšími ingrediencemi dle vašeho výběru a k tomu skvělou zábavu.

Crestcom International

Crestcom International je světovou franšízovou jedničkou v oblasti školení managementu. Crestcom nabízí prostřednictvím svých franšízantů ve více než 60 zemích profesionální školení a koučing především pro vedoucí pracovníky firem všech velikostí.

Denny’s

Denny's, restaurační koncept známý již 60 let jako America’s Diner, patří mezi největší americké rodinné restaurační řetězce. V současné době provozuje Denny's 2 100 restaurací v 10 zemích světa. Denny's je známý tím, že má otevřeno nonstop, nabízí široký výběr cenově dostupných a kvalitních snídaní, obědů, večeří, nočních jídel a nápojů 24 hodin denně, 7 dní v týdnu.

Ilustrační obrázek
Autor: archiv Granta Cardone, podle licence: Rights Managed

Možná američtí byznysmeni hledají právě vás. 

Edible Arrangments

Edible Arrangments je nejúspěšnější americká dárková franšíza. Koncept vykrajování ovoce do tvarů květin nabízí jedinečná jedlá dárková květinová aranžmá. Používá patentované nástroje na vytváření unikátních ovocných tvarů. Úspěšný nízkonákladový koncept dnes provozuje 1200 obchodů ve 14 zemích světa.

Fuddruckers

Fuddruckers je sítí restaurací s rychlým občerstvením, která nabízí nejkvalitnější hamburgery. Od ostatních řetězců se liší především tím, že používá pouze čerstvé maso, které není nikdy mražené a připravuje je dle přání zákazníka. Pečivo je denně čerstvě upečené přímo na provozovně a zákazníci si mohou vybrat z nejširší nabídky burgerů a ingrediencí dle svých představ, a to nejen milovníci masa, ale také vegetariáni.

Chuck E. Cheese’s 

Chuck E. Cheese‘s je jeden z nejpopulárnějších amerických konceptů zábavních center pro děti a celé rodiny, oblíbené místo pořádání dětských narozeninových oslav.

Johnny Rockets®

Johnny Rockets, otevřený v roce 1986 v Los Angeles, nabízející hamburgery, klasické sendviče a mléčné koktejly, je místem plným nostalgie. Dnes má zastoupení již v 11 zemích.

PJ’s Coffee of New Orleans

PJ’s Coffee of New Orleans je oblíbená síť kaváren. Je jedinečná tím, že používá pouze nejlepší 1% kávových zrn kávy Arabica. PJ’s Coffee ochucují svá zrna již během pražení, čímž dosahují unikátní chuti. Kromě kávy poskytují kavárny PJ’s Coffee širokou nabídku kvalitních čajů a nápojů z New Orleans, ale také čerstvé pečivo a sendviče.

Right at Home

Jedná se o jeden z nejrychleji rostoucích amerických franšízových konceptů v oblasti domácí péče o seniory a nemocné. Nabízí prémiové služby a v USA je respektovanou značkou. V České republice proto hledá master franšízanta, tedy pouze jednoho zástupce, kterému poskytne veškeré své know-how včetně marketingové strategie a dalších nezbytností potřebných pro vytvoření povědomí o značce, která chce být jedničkou trhu. Firma vznikla v roce 1995 a teď už působí na pěti kontinentech.

Tilted Kilt 

Tilted Kilt je koncept sportovních barů v keltském stylu s kvalitním provedením interiéru. Bar nabízí více než 30 druhů piv, což vystihuje slogan baru ‘A Cold Beer Never Looked So Good®’ (Studené pivo nikdy nevypadalo tak dobře). Bary nabízejí celoročně nonstop sledování sportovních přenosů na 30+ HD obrazovkách. Zákazníci se vracejí i kvůli vynikajícímu jídlu, které je známé vysokou kvalitou.

WOW Café American Grill & Wingery

Wow café je sítí restaurací s rychlým občerstvením, která je proslulá autentickým, čerstvým, kvalitním americkým jídlem s nádechem Jižní Louisiany. Čerstvé pečené kuře a kuřecí křidélka jsou podávány s omáčkami specifickými pro Wow café. Tomuto jídlu se dostalo mnoho ocenění. Koncept je vhodný pro rodiny s dětmi. Jedinečná mezi restauracemi rychlého občerstvení je nabídka dietní alternativy menu. Může mít také provedení jako klasická restaurace s obsluhou.

Další americké firmy s chutí investovat v České republice se budou prezentovat na největším franšízinkovém veletrhu v USA International Franchise Expo. Ten je už od svého zrodu v roce 1992 nejvýznamnějším místem setkání společností, které usilující o expanzi do zahraničí s podnikateli a zájemci o získání franšízových licencí a rozvoje franšízových systémů. Letos se koná od 18. do 20. června 2015 v New York City, the Javits Center. Registrovat se na něj můžete prostřednictvím obchodního oddělení velvyslanectví USA. To vám zdarma poskytne vstup na celý veletrh včetně účasti na všech seminářích. Seznam vystavujících firem naleznete na webových stránkách akce.

Franšíza zjednodušuje začátky podnikání

Franšízink je obchodní model, při němž zakladatel firmy a vlastník veškerého know-how poskytne licenci na provoz pobočky stejné značky svým franšízantům. A to včetně všech technologií, receptur, marketingových plánů a tak dále. Franšízor jednoduše předá kompletní návod, jak podnikat. Díky tomuto zázemí se franšízantům může v podnikání dařit víc než jiným firmám. Uvádí se, že prvních pět let přežije jen 23 % firem. U franšíz je životaschopnost spočítána až na 92 %. Franšízant ale musí počítat s tím, že do společného byznysu musí vložit vlastní energii a na začátku také nemalou finanční částku. Ceny franšízových licencí se pohybují od desítek tisíc po desítky milionů korun. 

A zavedené firmy svoji licenci neprodají jen tak někomu. Zájemci o franšízu by v ideálním případě měli mít alespoň základní portfolio klientů a obchodních partnerů, samozřejmostí jsou zkušenosti v daném oboru a orientace v jeho problematice. Při spolupráci se zahraničními značkami je vhodná i jazyková vybavenost. Některé firmy vysílají své zástupce, aby školení provedli v České republice, jiné si je zvou do svých centrál a tréninkových center. Například budoucí poskytovatel služeb pro seniory a nemocné pod značkou Right at Home se bude muset na dva týdny vydat do Omahy v Nebrasce. Také je nutné počítat s tím, že franšízám dominují firmy působící v gastronomii. A těch už je na trhu dost a dost. Získat si zákazníky proto nebude jednoduché. Rozjet provoz bude nákladnější, vyžádá si to originální nápady a také vyšší investice do marketingu.

I tak má ale frašízink nesporné výhody, o tom svědčí obrovský zájem o udílení i nákup licencí. Ke konci loňského roku bylo v Česku 246 franšíz. Nejvíce, konkrétně o celou pětinu, posílily zahraniční značky, na které aktuálně připadá 104 firem. Důvodem posílení pozice zahraničních konceptů je fakt, že mnoha z nich se podařilo konečně vstoupit na český trh. Některé z nich hledaly své master-franšízové partnery či vhodné prostory i několik let, uvedl ve Franchising Report 2014 ředitel společnosti Profit system Marek Halfar

Bude vás zajímat: Kdy se skutečně vyplatí franšízing? Přinášíme pro a proti

Přestože loni u nás nových franšíz přibylo o 12 %, stále jich je na trhu málo. Celosvětově existuje zhruba 16 000 značek, od kterých je možné si koupit licenci. Odhaduje se, že o český trh se budou stále častěji zajímat americké firmy, které nás berou jako vstupní bránu do střední a východní Evropy. Díky malé hustotě franšízových licencí je pro ně mnohem snadnější začít u nás než v Německu, Francii nebo ve Španělsku. Americké franšízové značky vidí příležitosti, které český trh pro jejich koncepty poskytuje. Na příkladu McDonald’s, KFC nebo Century 21 vidí, že tyto koncepty u nás úspěšné jsou. Českou republiku vnímají jako stabilní zemi s rozvinutou ekonomikou, infrastrukturou a vysoce kvalifikovanou pracovní sílou, dodává Jana Rückerová z obchodního oddělení Velvyslanectví USA.

Autor článku

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).