Americký prodejce slevových kuponů Groupon opět zklamal. Už v posledním kvartálu loňského roku firma zaostala o 2 miliardy dolarů za konsensem trhu. A zklamání pokračuje i nadále. Výhled tržeb na první čtvrtletí roku 2013 se podle Grouponu pohybuje od 560 do 610 milionů dolarů, přičemž analytici prodejci slev předpovídali skoro 650 milionů amerických dolarů. Groupon kvůli propadům odvolal svého generálního ředitele a hledá vedení, pod kterým by mohl znovu akcelerovat. Nabízí se ale otázka, co vše za propady stojí. Je to skutečně jen chyba vedení nebo prostě slevovému byznysu dochází dech? Protože právě uplynuly tři roky od propuknutí slevového šílenství v České republice, je ideální čas na ohlédnutí se zpět. Pro server Podnikatel.cz to udělali tři největší čeští hráči.
Podle dostupných informací vlastně Groupon v zisku za dobu své existence nebyl. Trh slevových serverů v USA je saturovaný a Grouponu končí období silného růstu a bezproblémového prodávání prakticky čehokoliv. Tamní trh prochází proměnou a Groupon není výjimkou. Slevové servery se mění více na e-shopy, než pouhé prodejce kuponů na slevy. A k témuž už od loňského roku dochází i na českém trhu,
říká za portál Zapakatel.cz Ondřej Duffek. Propad zisků u kohokoliv, nejen u Grouponu, je odvislý od investiční strategie a schopnosti udržovat rentabilitu investic. Na českém slevovém trhu se to v současnosti projevuje tak, že ti schopní zůstávají a rostou, zatímco ostatní mají problémy a pomalu zanikají,
doplňuje Tomáš Bártla, spoluzakladatel serveru Vykupto.cz. Důvodem propadu Grouponu je především nezvládnutá zahraniční expanze a odchod klíčových lidí z vedení po dokončení veřejné nabídky akcií a vstupu na burzovní trh,
uzavírá zhodnocení propadu průkopníka slevového byznysu Jana Zahradníčková, marketingová manažerka portálu Slevomat.cz.
Pravidla hry určují lídři, ostatní se přizpůsobí nebo skončí
Ukazovat na chyby druhých, zvlášť když se jedná o zaoceánskou firmu, se zdá velmi snadné. Největší české slevové portály sice vývoj ve světě sledují, ale o svou budoucnost se kvůli zaváhání Grouponu nebojí. Především proto, že má Česká republika nastavena přeci jen jiná měřítka. Statistiky z posledního období navíc ukazují, že dobře vedeným slevovým portálům se daří. Dokazují to čísla za první čtvrtletí, které zveřejnil Slevín.cz. Obrat celého trhu za toto období činí přes 690 milionů korun. Přitom je první kvartál na slevovém trhu vždy ekonomicky nejslabší,
komentuje výsledky Michal Menšík, jednatel slevového agregátoru Slevín.cz.
A zisky teď už jen porostou. Obraty druhého a třetího kvartálu vytváří především silná nabídka dovolených, čtvrtý kvartál pak tradičně patří vánočním nabídkám. Pokud zůstanou období se silným obratem zachována i letos, dá se z výsledků prvního čtvrtletí usuzovat, že v roce 2013 se celkový obrat trhu pravděpodobně navýší a překoná tak loňských 2,9 miliardy korun,
předpovídá analýza Slevína, kterou prezentuje Jan Řezáč.
Umístění | Slevový portál | Obrat za 1. kvartál letošního roku v Kč |
---|---|---|
1. | Slevomat | 202 milionů |
2. | Vykupto | 90 milionů |
3. | Zapakatel | 64,5 milionů |
4. | Pepa | 40 milionů |
5. | Hyperslevy | 40 milionů |
6. | Nakupvakci | 40 milionů |
Za poslední rok opustilo slevovou scénu 60 serverů, z toho třetina jich nepřežila letošní zimu. Zatímco v době největšího boomu se obchodníci se slevami počítali ve stovkách, dnes už je aktivních pouze 79. A toto číslo se patrně ještě sníží na úkor největších konkurentů. Českému trhu stále vévodí Slevomat.cz, následován je servery Vykupto.cz a Zapakatel.cz. Domníváme se, že největší hráči budou i nadále v zisku. Otázkou je samozřejmě další tempo růstu, nicméně český zákazník na slevy velmi slyší. A proto ti nejsilnější budou zřejmě nadále úspěšní, budou-li přinášet zajímavé a výhodné nabídky,
uvádí Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci.
Nadále se bude formovat TOP 20 portálů, které mají dominantní postavení na trhu. Trh se neustále vyvíjí a má stále co nového nabídnout. Ať už rozšiřujícím se sortimentem zboží, nebo pokračováním ve zkvalitňování nabídek a služeb. Slevový trh má již své stálé zákazníky, rostoucí trend obratů zůstává zachován nebo se bude nadále mírně zvyšovat,
dodává Mario Megela, šéf platební platformy PayLo, která se ve spolupráci s portálem Slevín.cz podílela na nedávném monitoringu trhu.
Zaujmout zákazníka ale není v dnešní přebujelé nabídce nijak jednoduché. Byznys slevových serverů obecně je služba, která musí stále hledat nové nabídky a možnosti. Provozovatelé se musí umět vyhnout riziku určitého zevšednění a tedy poklesu raketového růstu, který zaznamenaly největší slevové servery po celém světě. Čím tedy mohou slevové portály dlouhodobě udržet pozornost zákazníků? Jednoznačně stojíme za názorem, že dlouhodobě udržíme pozornost zákazníků tím, že budeme nabízet nadstandardní služby a pečovat o dlouhodobou spokojenost klientů,
odpovídá bez zaváhání Ondřej Duffek, zástupce Zapakatel.cz a Jana Zahradníčková ze Slevomatu doplňuje: V první řadě je třeba být silně prozákaznicky orientován, přinášet atraktivní nabídky a skutečné slevy. Zákazníci slevových portálů nejsou hloupí a dokážou si snadno zjistit, jestli je služba nebo zboží skutečně se slevou či nikoliv.
Nic vytknout se nedá ani odpovědi Tomáše Bártly z Vykupto.cz: Slevové portály se musí pružně přizpůsobovat poptávce a vývoji na trhu obecně. I na slevovém trhu hraje hlavní roli produkt.
V módě je móda
Je to tak. I poskytovatelé slev se musí přizpůsobovat poptávce a vývoji. A ta se v průběhu roku mění. První čísla za letošní rok potvrdila naše prognózy o vývoji slevového trhu. Poptávka po zboží, pobytech a módě roste, zatímco zájem o služby klesá,
říká Petr Kováčik, ředitel vyhledávače slev Skrz.cz. Zatímco v prvním kvartálu loňského roku se móda podílela na obratu celého trhu pouhým 0,5 %, ve stejném období letos to bylo už téměř 10 %. Podíl zboží se meziročně zvýšil z 10 % na současných 14 %. Ještě markantnější je tento trend při pohledu na rozložení nabídek, kde zboží a móda tvoří dohromady více než 60 % poptávky. Naopak pobyty se sice na poptávce z hlediska počtu nabídek podílejí pouze necelými 10 %, na obratu celého trhu mají ale téměř poloviční podíl. Jen v zimě za ně Češi na slevových serverech utratili 420 milionů korun. Oproti loňské zimě jsme u pobytů zaznamenali výrazný 53% nárůst obratu,
dokládá vývoj Tomáš Bátrla z Vykupto.cz.
Top produkty v 1. kvartálu 2013 | Obrat kategorií v procentech |
---|---|
Pobyty a cestování | 57,13 |
Zboží | 15,39 |
Péče o tělo | 8,74 |
Bez kategorie | 5,67 |
Gastronomie | 4,07 |
Zážitky, sport, fitness | 3,49 |
Wellness a masáže | 2,54 |
Kurzy a vzdělání | 1,64 |
Nezařazené | 1,04 |
Kultura | 0,22 |
Párty a drink | 0,07 |
Sekce módy a módních doplňků zaznamenala raketový start koncem loňského roku. Počtem nabídek dokonce sesadily sekci gastronomie, tedy dlouholetou stálici v žebříčcích prodejů. Zájem o nabídky ze sekce Móda&Luxus stále prudce roste zejména díky rozšiřování nabídky a zjednodušení doručení díky Kouzelné almaře. Nelze říci, že by při růstu Slevomatu některá kategorie klesala. Jen služby, které na počátcích tvořily základ nabídky, rostou oproti zboží a cestování pomaleji,
říká k vývoji Jana Zahradníčková. Obchodovat slevy na skutečně kvalitní oblečení ale dokážou jen ty největší portály. Proč, to vysvětluje Tomáš Bátrla z Vykupto.cz: Pro výrobce a distributory je důležitá zejména dostatečná velikost portálu a zajištěné logistické služby. I já mohu potvrdit, že móda je naším nejrychleji rostoucím segmentem. A to jak z hlediska počtu nákupů, kde máme meziměsíční růst téměř 20 %, tak z hlediska zájmu značek.
Hlavní sezóna právě začíná
S příchodem jara a léta se očekává další zvýšený nárůst zájmu o dovolené, krátkodobé pobyty a s nimi spojenými outdoor aktivitami. Velký zájem byl o zájezdy už v zimě a lidé se po nich budou shánět stále častěji. První letní dovolené se přitom na slevových portálech prodávaly už před Vánocemi. V tomto segmentu trhu vidíme velký potenciál k dalšímu růstu a jsme schopni novým pojetím odbourat mezery, které v tomto procesu bohužel ještě stále existují. Na zvýšenou poptávku jsme již zareagovali rozšířením nabídky zájezdů a pobytů. V letošním roce se ale hlavně budeme snažit rozšířit podpůrné služby pro zákazníky. Dovolené jsou prvním vrcholem prodejů a my jsme na naše zákazníky připraveni,
nechal se slyšet Ondřej Duffek, zástupce serveru Zapakatel.cz.
Provozovatelé slevových serverů hledí na trendy i v oboru cestovního ruchu. Zvýšenou poptávku předpokládají nejen o dovolené u moře, ale také v České republice, včetně chatových osad. Z loňských dat Slevomatu vyplývá, že kratší pobyty v tuzemsku šly na odbyt hlavně v průběhu prázdninových měsíců července a srpna. Zájem je hlavně o týdenní pobyty. A to dokonce i v přímořských letoviscích. Server Vykupto uvádí, že zákazníci mají tradičně spadeno na Chorvatsko, Itálii a Tunis.
České slevové servery jedou na dobré vlně
Z těchto plánů obchodníků se slevami je patrné, že se ohrožení svého byznysu příliš neobávají. Velké naděje do budoucnosti jim dávají především mladé ženy ve věku od 20 do 35 let, které jsou nejčastějšími klienty, a také zájem jednotlivých obchodníků o poskytování slev. Ten roste napříč všemi obory, protože podnikatelé se slevové servery naučili využívat nejen jako prodejní, ale i marketingové kanály.
Plánujete letos růst zisků nebo předpokládáte spíše stagnaci či propad?
Nepředpokládáme tak prudký vzestup jako v minulých letech, přesto ale odhadujeme minimálně 50% růst,
Tomáš Bártla, Vykupto.cz
Letošní rok plánujeme růst tržeb i zisků. Čísla za první kvartál zatím napovídají, že se nám daří plánované plnit,
Ondřej Duffek, Zapakatel.cz.
Slevomat bude letošní rok opět růst a z pohledu obratu se zařadí mezi TOP 5 největších e-shopů,
Jana Zahradníčková, Slevomat.cz
Slevové servery hledají samozřejmě další možnosti, jak rozvíjet své podnikání. Stále více se prohlubuje jejich spolupráce s klasickými eshopy, což se nejvíce projevilo v období Vánoc. Tím je jasně potvrzen tržní trend, který určuje, kam se bude slevový trh dále rozpínat. Slevové agregátory svou velkou návštěvností prokázaly, že mohou tvořit ideální platformu pro komunikaci akčního zboží online i kamenných obchodníků. Hlavním argumentem nadále zůstává poskytnutá sleva na produkt, která však již nemusí být podmíněna hromadným nákupem,
říká Michal Menšík, jednatel slevového agregátoru Slevín.cz.
Podle našeho názoru je taková cesta správná. Původní ideou bylo v podstatě hromadné nakupování za účelem získání slevy, proto i prodej zboží je v tomto směru dobrý směr. Je to podobný vývoj, jako když e-shopy disponují stále větším počtem výdejen či dokonce prodejen a naopak kamenné obchody zřizují své internetové obchody,
uzavírá Jan Vetyška z Asociace pro elektronickou komerci.