Andulka pro hada, rybičky želvám. Ve zverimexech řešili, zda jsou zvířata krmná

26. 5. 2021
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Obchody se zvířaty, tedy zverimexy a prodejny chovatelských potřeb, patřily mezi výjimky a mohly mít otevřeno. Na jaře však nemohly prodávat živá zvířata.

Situace spojená s koronavirem byla náročná pro všechny obory. Zverimex je na tom hůře v tom ohledu, že takový obchod nemůže zavřít ze dne na den, nemůžete vypnout a zhasnout, když je víkend, nemáte žádnou dovolenou a podobně. Protože ti malí bezbranní tvorové vás prostě potřebují, vaši pomoc, přítomnost, péči a ochotu se o ně starat. Takže pokud se přihodí něco jako covid, musíte se k tomu postavit čelem, zatnout zuby a bojovat, říká na úvod Oldřich Medek z obchodu NEMO-ZOO v Klášterci nad Ohří.

Co se dozvíte v článku
  1. Zmatek pro prodejce i zákazníky
  2. Zákazníků výrazně ubylo
  3. Náklady rostly
  4. Podívejte se na příspěvky na sociálních sítích:
  5. Noví mazlíčci na home office?

Zmatek pro prodejce i zákazníky

Od 1. března byl v rámci opatření vlády zakázaný prodej živých zvířat na kamenných prodejnách s tím, že se nevztahoval na krmné hlodavce a krmný hmyz, akvarijní rostliny a nákup živých zvířat přes internet nebo telefonicky. Lidé se tomu divili na sociálních sítích, například na Twitteru se jedna uživatelka ptala pana Blatného: Můžete mi, prosím, vysvětlit jeden velký nesmysl v opatřeních? Jedná se o prodejny typu zverimex. Krmivo a ostatní zboží si mohu koupit, ale např. rybičky, atd. ne. To mi vůbec nedává smysl. Čím mohu ohrozit nákupem zvířat ostatní lidi, personál prodejny, když zvířata tam mají? A na Facebooku jsou reakce podobné. Pavel k tomu v komentáři píše: Další nesmysl této vlády… Chodím do zverimexu kupovat zrní pro andulky. V životě jsem se nesetkal s tím, že by bylo v krámě narváno. Jestli tam bylo 7 lidí, včetně mne, tak to bylo moc. Nad nesmysly vládních nařízení a opatření zůstává rozum stát.…

Vedoucí prodejny s chovatelskými potřebami Jaroslava Šticziaová k tomu pro server CNN Prima News uvedla, že nedostali žádné vysvětlení od vlády nebo nařízení a sami se v tom nevyznají. Pokud má zákazník o zvíře zájem, musí prodejce pokaždé pátrat po tom, za jakým účelem ho kupující pořizuje. Zjišťujeme u každého zákazníka, jestli to opravdu má na krmení, dodala dále. Jiný prodejce Antonín Hausknecht sdělil, že u nich byla jedna fundovaná paní a ta mu řekla, že když si vybírají lidé rybičky, tak hlavy prý mají úplně u sebe a tím hrozí přenos.

Na základě nařízení bylo možné si živá zvířata objednat. Například ve Zverimexu Sirius v Opatovicích nad Labem to bylo možné skrze jejich formulář nebo telefonicky. Po vyřízení objednávky vás kontaktujeme a můžete si přijít zvířátko vyzvednout osobně na prodejnu, zveřejnili na webu. Podobně fungovala většina obchodů se zvířaty. Zverimex nemůže prodávat zvířata (rybičky, křečky…) „na místě“. V praxi to znamená, že člověk přijde do zverimexu, vybere si, poprosí prodavačku o číslo na prodejnu, vyjde z prodejny, zavolá, objedná si už vybrané zvíře, vrátí se do obchodu, přebere, zaplatí. Jo, smysl to dává, píše Robert na Twitteru.

Zákazníků výrazně ubylo

Podobně jako například květinářství, tak také prodejny se zvířaty a chovatelskými potřebami nemusely mít zavřeno. Lidé však měli omezenou volnost i prostředky, takže na zvířata příliš nemysleli. Oldřich Medek uvádí, že u nich bylo zákazníků pomálu, ale i přesto každý obdržel 100 % péči a starost. Porovnávat dobu před a během pandemie podle něj snad ani nelze. Každý se v tom plácal a někdo vydržel a někdo padl. Zákazníků razantně ubylo a prodej nebyl takový jako před pandemií, shrnuje.

Náklady rostly

Podle Jaroslavy Šticziaová a Antonína Hausknechta zvířata, která nemohli prodávat, sloužila pouze pro parádu a stála je spoustu peněz. Jsou s tím náklady, je to vlastně teď neprodejná plocha. Místo toho, kdyby bylo jiné zboží, tak se prodává, doplnil Antonín Hausknecht. Také Oldřich Medek říká, že pokud obchod nic nechová a jen přeprodává, tak je na tom celkem dobře. Ale pokud má založené chovy, tak se musí otáčet, krmiva, podestýlky, voda, péče atd. Za půl roku může být navíc chov přemnožen a tím se i zvyšují náklady na celkový provoz. 

Neprodaná zvířata jsou o rok starší a tím i prodejní cena bude nižší a nikdy u těchto zvířat již nedoženete prodejní cenou náklady + pořizovací cenu. Zjednodušeně, každé zvířátko za rok spořádá tolik stravy, že by jeho prodejní cena byla několikanásobná, popisuje s tím, že koronavirus ovlivnil všechny a každý určitě zažil chvíle, kdy mu nebylo do zpěvu, ale spíše do pláče. Každý se určitě potýkal s malými zisky, velkými náklady na krmiva a energie a v poslední řadě s omezenými službami export/import, doplňuje dále.

Podívejte se na příspěvky na sociálních sítích:

Noví mazlíčci na home office?

Adéla TrepákováPREMIUM DOG SERVICES PRAGUEčlánku o psích salonech uvedla, že příliv nových zákazníků v poslední době souvisel také s tím, že spousta lidí si v lockdownu pořídila nový přírůstek do rodiny v podobě pejska. Oldřich Medek říká, že je pravdou, že lidé rozhodně trávili doma více času a určitě se objevili tací, kteří chtěli volný čas zaplnit právě pořízením zvířecího mazlíčka. Ale skutečnost však podle něj ukazuje spíše na opak. Podle něj jsou zvířátka pro ně i jejich potomky důležitá a díky nim se můžou učit, jak se k nim i k nám samotným chovat. Proto je potřeba bojovat o udržení zverimexu i za cenu, že klopýtneme a upadneme do bláta. Je potřeba vstát, dát se do kupy a znovu vše rozjet. Co nás nezabije, to nás posílí, dodává závěrem.

Autor článku

Jana je redaktorkou Podnikatel.cz a její hlavní specializací je marketing, zajímá se také o firemní finance. Pravidelně hledá a píše nové příběhy podnikatelů.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).