Už i do České republiky pomalu začíná pronikat Application Economy. Tento termín vyjadřuje celosvětový trend přesunu obchodování z tradičních kamenných poboček a klasických internetových obchodů do prostředí mobilních aplikací. Ty se tak stávají hlavním nástrojem pro efektivnější oslovování zákazníků a jejich pevnější propojení s konečným produktem a značkou. Aplikace tedy nemusí nutně sloužit jen ke správě bankovnictví, přístupu ke zpravodajství nebo zábavě. Stále více se do popředí dostávají aplikace obchodní.
Celosvětový průzkum CA Technologies Jak přežít a uspět ve světě Application Economy ukázal, že společnosti po celém světě začínají silně pociťovat dopad tohoto trendu na svou činnost. Polovina oslovených dokonce uvedla, že Application Economy zásadně ovlivňuje způsob jejich podnikání. A navíc, zákazníci vyžadují, aby firemní produkt nebo služba byly propojovány s mobilními aplikacemi. Nabídnout mobilní aplikaci se proto stává povinností a zároveň tvoří významnou konkurenční výhodu.
Dokladem nového trendu jsou i čísla. Zatímco v roce 2007 vlastně téměř žádné mobilní aplikace neexistovaly, od roku 2011 jich bylo staženo více než 25 miliard. Více než polovina evropských uživatelů chytrých telefonů už má staženou alespoň jednu nákupní aplikaci. Nejpopulárnější jsou ty, které umožňují mobilní dobíjení a pomáhají při výběru a nákupu různého mediálního obsahu. Stále populárnějším se ale stává mobilní nákup módy, kosmetiky a vstupenek. Používání těchto funkcí potvrzuje 30 % pravidelných uživatelů aplikací. Všechno funguje na bázi vzájemně propojeného mobilního světa aplikací. Právě díky nim se zákazník identifikuje se značkou, produktem či společností mnohem rychleji a lépe než v reálném světě. Application Economy je trend, který se dá plně využít pro podporu podnikání,
říká Karel Schmidtmayer, generální ředitel CA Technologies pro střední a východní Evropu.
Mobilní aplikace není e-shop
Na začátek je potřeba vysvětlit, že mobilní nákupní aplikace je něco jiného než e-shop uzpůsobený použití v mobilním telefonu. Je-li aplikace dobře napsaná, zvládne její uživatel projít nákupním procesem řádově rychleji než na responzivním webu. Mobilní aplikace je dokonale odladěna pro dané zařízení a nemusí se funkcemi a ovládáním omezovat na běžné funkce webu. Proto bývá uživatelsky mnohem přívětivější a nabízí celou řadu rozšířených funkcí,
říká Šárka Jakoubková, PR manažerka společnosti Alza.cz, která už výhody obchodních aplikací objevila. Z mobilního telefonu navštěvuje její internetový obchod prostřednictvím aplikace přibližně 15 % zákazníků, přičemž nákup zrealizuje více než polovina z nich. Toto číslo podle vyjádření Alzy roste každý měsíc přibližně o desetiny procent a společnost očekává, že v horizontu několika příštích let bude podíl nákupů přes aplikaci tvořit až čtvrtinu celkového obratu.
Pokud je řeč o aplikaci určené především pro nakupování, měla by uživatelům nabídnout přesně to, co od ní očekávají. A to je hlavně snadné a přehledné nakupování, jednoduchou orientaci, vyhledávání produktů podle kategorií, prezentaci produktů v akci nebo výhody určené pouze těm, kteří aplikaci využívají. Uživatelé aplikací často patří mezi věrné zákazníky, kteří chtějí být v úzkém kontaktu s firmou a zaslouží si tedy jen to nejlepší. Takoví jsou většinou členy věrnostního programu poskytovatele aplikace a tak by měli mít přístup ke všem benefitům, které věrnostní program poskytuje. Měli by být ti první, kdo obdrží informaci o nových produktech, speciálních nabídkách a akcích. Velmi oblíbené jsou akce platné v e-shopu, ale i pro zákazníky preferující nakupování v obchodech máme exkluzivní nabídky, které je zastihnou v době, kdy jsou v blízkosti některého z našich obchodů. Naše aplikace navíc obsahuje virtuální věrnostní kartu TchiboCard, takže zákazník nemusí kartu nosit v peněžence a má okamžitý přehled o stavu svého účtu, bez nutnosti zadávání přihlašovacích údajů,
popisuje výhody nabízené vlastní aplikací Steffen R. Saemann, marketingový ředitel společnosti Tchibo Praha. Tuto aplikaci má staženou už zhruba 100 000 Čechů a stává se z ní velmi dobrý obchodní kanál.
Mohlo by vás zajímat: Přizpůsobte svůj firemní web mobilům, Google vás více zviditelní
Aplikace by měla být i chytrým rádcem a pomocníkem. Pokud tedy uživatel prochází nabídku, měl by mít možnost si vybrané produkty označit a uložit například jako oblíbené a jednoduše se k nim vrátit později či je doporučit svým přátelům. Jestliže se jedná o aplikaci, která spojuje online a offline svět, je důležité, aby funkce zahrnovaly obě tyto oblasti. Zákazník by měl být schopen v rychlosti zjistit, kde se nachází nejbližší prodejní místo s možností okamžitého kontaktu s ním. Benefitem obchodní aplikace je tedy především úspora času a tím pádem i peněz. Nakupovat můžeme velmi rychle, kdykoliv a kdekoliv. Máme okamžitý a detailní přehled o zboží, aktuálních nabídkách a slevových akcích, můžeme si zobrazit své objednávky, vyhledat prodejní a výdejní místa. V kombinaci se specializovanými platebními mechanismy, jako je například Alza Kredit, je pak nakupování na internetu pro zákazníka bleskovou záležitostí,
líčí Šárka Jakoubková.
Důležitým parametrem pro zákazníka je také rychlost nákupu. A tu aplikace posouvá na maximum. Stačí v ní všechny platební, fakturační, doručovací nebo jiné údaje vyplnit pouze jednou. Od začátku do ukončení nákupního procesu tedy zákazníka nic nezdržuje ani neobtěžuje. Oproti mobilnímu webu nemusí být aplikace vždy nutně připojena k internetu, bývá přehledná a uživatelsky přívětivější než mobilní web. A především vytváří výrazně vyšší potenciál opakovaných nákupů. Mobilní telefon nebo tablet už totiž lidé mívají při sobě prakticky kdykoliv a kdekoliv. Ikonku obchodu na ploše telefonu vidíte několikrát za hodinu, web s e-shopem určitě tak často ne. Výhodou jsou také push notifikace, které mohou oznamovat personalizovanou nabídku a podobně. Pro e-shopy jsou proto mobilní aplikace jedním z nejrychleji rostoucích zdrojů zákazníků. Jen u nás bude ještě nějakou dobu trvat, než se internetoví obchodníci a zákazníci s mobilními aplikacemi naučí,
komentuje Pavel Fuchs ze společnosti manGoweb, která se vývojem nákupních aplikací zabývá.
Vlastní aplikace nebo agregátor?
Chce-li být firma i v budoucnu úspěšná, musí si ve světě Application Economy rychle najít své místo. V opačném případě jí totiž hrozí nejen obchodní ztráty, ale také nezájem spotřebitelů či ztráta konkurenceschopnosti. Potvrzují to výsledky výše zmíněné studie. Firmy, které dnes využívají speciální aplikace, mají dvakrát tak vyšší příjmy než ty, které aplikace zatím nepoužívají. A to bez ohledu na předmět jejich činnosti. Z průzkumu také vyplynulo, že společnosti, které už úspěšně zahrnuly tento software do své běžné obchodní činnosti, očekávají o 68 % vyšší zisky.
Škarohlídi by mohli namítnout, že je to cesta jen pro mladší generaci, ale to není pravda. Značný nárůst uživatelů chytrých telefonů s aplikacemi totiž zaznamenává střední generace. A prosazují se i u starších lidí nebo těch, kteří se rádi obklopují letáky. Proto slaví úspěch i aplikace fungující na systému agregace. Skvěle v tomto segmentu funguje například německá Kaufda.de. V České republice jsou mobilní aplikace s letákovými nabídkami záležitostí posledních dvou let. Jako první přišla na jaře 2013 aplikace AkcniCeny.cz. V naší mobilní aplikaci zveřejňujeme letákové nabídky partnerů, se kterými máme oficiální spolupráci. Jedná se o desítky těch nejznámějších prodejců od hypermarketů, přes drogerie, obchody s nábytkem a hobby až po sportovní řetězce. Troufám si tvrdit, že máme pokrytou drtivou většinu trhu a uživatelům by neměl v aplikaci chybět téměř žádný leták. Ačkoli je naše aplikace informativní a nakupovat přes ni zatím nelze, výhod nabízí celou řadu. Jde především o mobilitu nebo GPS lokaci. Výhodou služby je pak i možnost vyhledávání jednotlivých produktů,
popisuje jednu z českých aplikací Ondřej Hloupý, projektový manažer služby AkcniCeny.cz.
Dále čtěte: Cenový srovnávač, praktická věcička pro zákazníka a nepostradatelná pro e-shop
Každý obchodník, ať už malý nebo velký, by měl pozitivní dopad Application Economy zvážit. Cestou je buď vývoj vlastní aplikace nebo vyčkání si na agregátory. Podobně jako u webových srovnávačů totiž určitě vzniknou takové služby generující nabídky malých obchodníků také ve světě aplikací. Je proto nejvyšší čas promyslet strategii. Hodí se obchodní aplikace do vašeho obchodního a marketingového mixu? Zvládnete se o ni starat? Jste připraveni na nastartování byznysu?
Více informací o efektech obchodních aplikací a trendech tohoto oboru dostaneme na jaře příštího roku, kdy bude poprvé zveřejněn celoevropský Mobile Top App Index. Jeho cílem je najít nejlepší mobilní nákupní aplikace na všech trzích Evropy a zjistit, jak spotřebitelé používají mobilní technologie při nakupování. Nejlepší mobilní nákupní aplikace Evropy ve 20 kategoriích budou oznámeny na Mobile World Congress v březnu 2015.