Dopravní společnost Asiana podala žalobu na firmu Student Agency, ve které žádá náhradu škody ve výši minimálně 21 milionů korun. Asiana tak učinila v návaznosti na poslední rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), které nabylo právní moci v letošním létě. Student Agency tehdy dostala pokutu přesahující 5 milionů korun za to, že zneužila své dominantní postavení při provozování autobusové dopravy na lince Praha – Brno. Firma Student Agency se údajně měla snažit vyloučit z uvedeného trhu právě konkurenční Asianu, a to tím, že uplatňovala nepřiměřeně nízké, tzv. predátorské ceny. Čtěte více: Student Agency bylo moc levné, dostalo tak pokutu
Student Agency tak v této kauze čeká další soudní řízení, jelikož se firma rozhodla bránit i rozhodnutí antimonopolního úřadu a podala na něj žalobu. Dopravci se nelíbilo, že úřad vzal v potaz pouze autobusové spoje a odmítl se zabývat nabídkami a slevami ostatních dopravců, především Českých drah. Jak uvedl serveru Podnikatel.cz Aleš Ondrůj, tiskový mluvčí Student Agency, společnost se „boje na dvou frontách“ nijak neobává a věří si, že spor s firmou Asiana vyhraje. Skutečností je to, že Asiana na autobusovém trhu neuspěla, protože zákazníci dali přednost službám od Student Agency. Určitě to nebylo z cenových důvodů, protože Student Agency nesnížila ceny pod úroveň Asiany,
dodal Ondrůj.
Celá kauza začala na počátku roku 2008. Společnost Student Agency tehdy zavedla pro trasu Praha – Brno snížené jízdné v ceně 50 Kč, které se týkalo cestujících s kreditovými jízdenkami. To se nelíbilo konkurenční firmě Asiana, která následně podala podnět k antimopolnímu úřadu. Sama Asiana přitom na podzim roku 2007 nabízela na lince Praha – Brno všem cestujícím, kteří si rezervovali jízdenku přes web, cenu 50 korun. Při zakoupení určitého počtu jízdenek a splnění některých dalších podmínek si pak lidé dokonce mohli u Asiany pořídit jízdné za 1 korunu. Čtěte více: Zneužila firma Student Agency svého dominantního postavení?
Přestože se odborníci domnívali, že Asiana u antimonopolního úřadu neuspěje, opak byl pravdou. Na počátku listopadu roku 2010 totiž úřad rozhodl, že Student Agency skutečně zneužila svého dominantního postavení a stanovil firmě pokutu ve výši 6,185 milionu korun. Z e-mailové korespondence managementu Student Agency, která byla Úřadem zajištěna, je patrný záměr Student Agency vytlačit společnost Asiana z relevantního trhu. Za tímto účelem společnost rovněž přizpůsobila svou obchodní politiku,
uvedl Úřad pro ochranu hospodářské soutěže k rozhodnutí na svých webových stránkách.
Student Agency podala proti tomuto rozhodnutí rozklad, jelikož jej považovala za protizákaznické. Podle firmy úřad v podstatě řekl, že zákazníci nemají nárok na akční slevy či jiné nabídky, které jsou ale jinak na trhu zcela běžné. Úřad poté sice pokutu o milion korun snížil, firma Student Agency však na něj i tak podala žalobu. Soud v současnosti stále probíhá.