Asociace podporovala #EET kvůli narovnání trhu, teď chce dotace 750 milionů Kč

8. 3. 2017
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek.
Asociace českého tradičního obchodu žádá pro venkovské prodejny přímou a nepřímou podporu od státu. Mimo jiné chce dotaci 750 milionů korun.

Asociace rovněž žádá daňové slevy a bonusy a refundaci nákladů na EET. Sama asociace přitom zavedení EET podporovala a argumentovala narovnáním tržního prostředí.

Obchodů na vesnicích ubývá stále více

Podle statistik společnosti AC Nielsen u nás v loňském roce zaniklo 396 prodejen, což je o 46 více než v roce 2015. Jak upozorňuje Asociace českého tradičního obchodu (AČTO), malé prodejny mnohdy představují jedinou možnost, jak si na venkově nakoupit základní potraviny a jejich zánik zhoršuje obslužnost venkova. Podle AČTO už navíc provozování obchodu v nejmenších obcích není podnikáním, nýbrž se stává veřejnou službou. Jsme svědky zániku stovek venkovských prodejen v přímém přenosu. Podpora je nezbytná, chceme-li udržet život na venkově, říká Zdeněk Juračka, předseda AČTO.

Asociace chce dotace a daňové slevy

Proto Asociace navrhuje soubor opatření přímé i nepřímé podpory:

MM 25 baliček

Přímá podpora:

  • Finanční podpora ve výši 750 mil. ročně na zachování obchodní obslužnosti venkova, která by směřovala k postiženým obcím ze strany státu či kraje.
  • Refundace nákladů na pořízení vybavení pro EET a to v souladu s deklarací, jež je součástí koaliční smlouvy.
  • Daňové slevy a bonusy.

Nepřímá podpora:

  • Zvážení převzetí zahraničních modelů na podporu nezávislého obchodu, např. osvobozením od DPH těch obchodníků, kteří budou mít obrat nižší, než stanovená mez. Příkladem může být Německo, kde jsou podniky s ročním obratem nižším než 50 000 EUR vyloučeny s platby DPH nebo Velká Británie, kde existují výjimky na daň z nemovitosti pro malé podnikatele
  • Novelizace zákona o cenách tak, aby již nebylo možné využívat nástroj podnákupních cen (hojně využíváno řetězci), který poškozuje menší obchodníky, snižuje skutečnou hodnotu výrobku, deformuje vnímání zákazníka a navíc připravuje státní kasu o DPH.
  • Trvalé obnovení výjimky z povinnosti uvádět měrné ceny pro maloobchodní prodejny do 200 m², které je neúměrně časově a finančně náročné.
  • Podpora a pokračování programu Pošta Partner, který rozšiřuje nabízené portfolio služeb venkovského maloobchodu a pomáhá zachovat občanskou vybavenost. S tím související změna vyhlášky Českého telekomunikačního úřadu, která výrazně omezuje realizaci programu a na provozovatele klade zbytečnou byrokratickou zátěž.

AČTO podporovala EET kvůli narovnání tržního prostředí

Není ovšem bez zajímavosti, že právě na venkovské hospodské a obchodníky tvrdě dopadla elektronická evidence tržeb (EET), jejíž zavedení AČTO podporovala. Argumentovala přitom tím, že je třeba narovnat pokřivené prostředí českého trhu.

Čtěte více: EET chceme, narovná trh. Nechceme asijský styl podnikání, tvrdí AČTO

Autor článku

Daniel je zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a jako ekonom se věnuje oblasti byznysu a také ekonomice. 

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).