Asociace slevových serverů je prý na spadnutí, říká ale jen její iniciátor Čupr

9. 8. 2011
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Autor: 258398
Těsně před konečným schválením je údajně nová asociace, která bude zastřešovat významné hráče na trhu slevových portálů. Ti se zavážou k etickému kodexu, který má ochránit především zákazníka.

Hovoří se o ní už necelý rok, posledních šest měsíců se pracuje na jejím vzniku. Asociace slevových serverů by měla být za chvíli skutečností. Měla by zaručit kvalitu a “zdraví” slevových portálů. Alespoň tak o ní už dlouhodobě mluví její iniciátor Tomáš Čupr, zakladatel Slevomatu. Jak řekl před necelým měsícem časopisu Marketing & Media (MaM) a serveru Podnikatel.cz ještě potvrdil, žádost na vznik občanského sdružení už leží na ministerstvu vnitra. Ale samotní budoucí členové i ministerstvo vnitra mluví o něčem jiném.

Bude už Asociace realitou či jde stále jen o Yettiho?

Na podzim roku 2010 se poprvé začalo mluvit o vzniku Asociace slevových serverů. Byla to reakce na překotné množství nových projektů, které zaplavovaly český internet. S vyšší kvantitou totiž začala prudce klesat kvalita a postupně se objevily první vlaštovky, které naznačovaly i první podvody v tomto ebyznysu. Nejviditelnějším příkladem se stal slevový server i-slevy.cz, který obral klienty o několik stovek tisíc. Na tento popud se už v únoru letošního roku konala první zahajovací schůze budoucích členů asociace. Původní počet zakládajících členů mohl být větší, některé portály ale účast v asociaci už předem odmítly a některé o ní ani vůbec netuší, nebo nevěří jejímu vzniku. I přesto je konečným výsledkem šest zakládajících členů: Slevomat, Cityhit, Zapakatel, BonyBony, BerSlevu, Doluj

Jak i potvrdil severu Podnikatel.cz Tomáš Čupr ze Slevomatu, v současné době už leží na ministerstvu vnitra žádost na založení občanského sdružení, které bude asociaci zastřešovat. Nyní čekáme na ukončení schvalovacího procesu, potvrdil Čupr. A schvalovací proces se zřejmě prodlužuje, protože ve výpisu seznamu občanských sdružení, která byla zapsána za poslední měsíc, stále Asociace slevových serverů chybí. Navíc i jeden z budoucích členů poskytl serveru Podnikatel.cz zcela jiné informace: Asociace se již připravuje několik měsíců, hotovy jsou komplet stanovy a jsme těsně před podáním žádosti o zápis, komentovala vývoj kolem asociace provozní ředitelka BonyBony Zuzana Bečková. Server Podnikatel.cz proto kontaktoval ministerstvo vnitra s žádostí o vyjádření, kdy a zda vůbec byla žádost o založení sdružení podána.

Aktualizace, 9. 8. 2011

MVČR: Ministerstvu vnitra nebyl do dnešního dne předložen návrh na registraci občanského sdružení „Asociace slevových serverů“, sdělila k žádosti serveru Podnikatel.cz Jaroslava Burešová, mluvčí resortu.

Žádost na MVČR skutečně ještě podána nebyla, čeká se na poslední podpis na zakládací listině na straně slevového serveru Zapakatel, řekl severu Podnikatel.cz spolumajitel BonyBony Dan Farkaš.

Navíc ostýchavě o reálné existenci Asociace slevových serverů hovoří i někteří samotní provozovatelé. Další navíc odmítají do asociace vůbec vstoupit. Jako například portál MyDeals, který se ohání zázemím mezinárodní skupiny. Ano, byli jsme taktéž osloveni tímto sdružením, nicméně nezvažujeme vstup do této asociace. Vzhledem k tomu, že jsme součástí mezinárodního hráče, který je tím největším konkurentem ve východní Evropě, zajišťujeme servis a úroveň spokojenosti pro naše klienty, řekla Sandra El-Hmoudová, šéfka centra zákaznických služeb. Vznik asociace je pro konečného zákazníka určitě dobrou zprávou, nicméně zatím ji mám za Yettiho, o kterém se také stále mluví a pořád ho ještě nikdo neviděl, přidal také svůj komentář Tomáš Krause, šéf projektu KupDnes.cz, který provozuje společnost Internet Info (vydavatel serveru Podnikatel.cz, pozn. redakce). 

Krause narážel na to, že hmatatelné důkazy o vzniku asociace stále nikdo kromě údajných zakládajících členů neviděl. Server Podnikatel.cz proto požádal iniciátora projektu o zpřístupnění kodexu asociace, který by měl definovat povinnosti a práva jednotlivých členů: V současné době nemůžeme dokument ani jeho část zveřejnit, protože bychom tím sami kodex porušili. Pan Čupr sice vznik asociace inicioval, ovšem v současné době není jejím mluvčím, pouze členem, a tak se za asociaci sám bez vědomí ostatních členů nemůže vyjadřovat, vzkázal přes svou zastupující P.R. agenturu Tomáš Čupr. Čtěte více: Hlavní rada při zakládání nového slevového serveru? Nezačínejte

Pokud na vznik asociace skutečně však dojde, může se brzy rozšířit o další členy a některé slevové portály již avizují, že se budou chtít zapojit. Souhlasím s hlavní myšlenkou asociace, kterou je záruka kvality a bezpečnosti ze strany slevových serverů. Jakmile vznikne, budeme o vstupu do asociace určitě uvažovat, komentoval náznaky vzniku sdružení Oto Obdržálek, manažer AukroCity.

Na vzniku asociace vydělají hlavně zákazníci

Co však členství v samotné asociaci bude pro slevové portály znamenat? Podle dostupných zdrojů ponesou riziko bankrotu firem, jejichž nabídky zprostředkovávají. Jakmile nabídky krachnou, tedy firmy neumožní čerpání, slevové servery vrátí zákazníkům peníze zpět. To může v konečném měřítku vyvolat tvrdší smluvní podmínky, které slevové portály s nabízející firmou sjednají. Budou si tak moci vynutit, aby se zvětšila část obnosu peněz, kterou portál dočasně drží u sebe.

Současná praxe je taková, že větší slevové servery drží zhruba 25 % utržených peněz z prodeje kuponů za jednotlivý deal. Tuto část peněz pošle nabízející firmě až v okamžiku, kdy jsou vyčerpány všechny prodané kupóny: Ano, u každé z nabídek držíme určité procento ze zaplacených voucherů, abychom v případě problémů mohli ručit našim uživatelům za poskytovatele slevy, potvrdil obchodní strategii Oto Obdržálek z AukroCity. Je to silná páka, jak zajistit, aby čerpání kupónů probíhalo bez problémů, upřesnil manažer projektu KupDnes Tomáš Krause.

Tuto strategii ale všechny slevové portály nedodržují, především ty menší. Kvůli tomu, aby získaly atraktivní slevu, slibují firmám přeposlání peněz snížené o provizi ihned po prodeji voucherů. Jakmile ale firma kupóny akceptovat nebude či její činnost zanikne, může se ocitnout v nesnázích jak zákazník tak i slevový portál. A tomu by měla zabránit právě vznikající asociace. Čtěte také: Jan Vetyška: Český zákazník je náročný, e-shopy si vychoval do nadstandardních slu­žeb

Počet slevových serverů by se měl počítat na jednotky

Jak zároveň předpovídají odborníci na e-commerce, spojení slevových portálů pod jednu střechu by navíc mohlo napomoci zvýšení kvality nabídky. Slevomat už nyní avizoval, že připravuje prodej velkých značek především v sekci zboží, což by mohlo trh opět rozpohybovat a zároveň eliminovat počet jednotlivých projektů.

Podle AukroCity by v Česku měli být pouze dva až tři silní hráči v jednotlivých regionech tak, aby byla zajištěna opravdu kvalitní nabídka. Tu by mělo zajišťovat i zároveň pět slevových serverů s nabídkou pro celou Českou republiku, předpovídá manažer projektu Oto Obdržálek. S tím souhlasí i Sandra El-Hmoudová z MyDeals: Ideální by byl trh se třemi až pěti silnými portály, které nabídnou jen to nejkvalitnější a ověřené. Mnoho portálů tak podle předpovědí čeká v blízké budoucnosti zánik. Aktuální počet a rozvoj slevových serverů je podle všech dotázaných neudržitelný. Čtěte více: Chcete začít podnikat? Přinášíme 5 oborů, ve kterých to raději nezkoušejte

Marketing Meeting AI a tvorba obsahu

Otázkou však zůstává, zda a pokud do české slevové mánie zasáhne také celosvětová jednička Groupon, jehož myšlenkou se v Česku jako první inspiroval Slevomat. Delší čas se šušká, že se po českém trhu poohlíží. Jedinou jeho šancí, jak sem vstoupit, by byl nákup již stávajících projektů. Jako první připadá v úvahu právě Slevomat. Ten ale i díky svým vlastním akvizicím, kdy nedávno navýšil svůj podíl ve dvojce na trhu Zapakatel, jakékoli námluvy zatím popírá: S Grouponem jsme o žádné konkrétní nabídce nejednali, říká zakladatel Slevomatu Tomáš Čupr.

O prodeji zatím neuvažuje ani portál BonyBony, i když změnu názoru v budoucnu nevylučuje: Trh slevových portálů se velmi rychle mění, proto nic není vyloučené a vždy záleží na konkrétní nabídce. V tuto chvíli ale o žádném prodeji neuvažujeme, uzavírá Zuzana Bečková, provozní ředitelka BonyBony.

Autor článku

Michael je šéfredaktorem Podnikatel.cz a jeho doménou jsou rozhovory. Zajímá se o marketing, e-commerce a nové technologie.

Redaktor/ka již pro server Podnikatel.cz nepracuje. 

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).