Audioknihy nakoply nový byznys. Zjistili jsme, jak se jim daří

24. 9. 2012
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Každá díra na trhu stojí za pozornost. Zdá se, že v Česku jsou to audioknihy, jejichž rozšíření nakoply chytré mobily. Jak se tomuto byznysu daří?

Na českém trhu s audioknihami rozhodně není mrtvo. Lumeni, brněnská společnost, která vydává audioknihy s manažerskou a duchovní tematikou, tvrdí, že v takto zaměřeném podnikání našla díru na trhu, o níž sní každý podnikatel. Podnikatelé vyšli ze svých potřeb – chtěli se dále vzdělávat a osobnostně růst a na čtení neměli čas. Zato hodně času trávili přesuny v autě. A podnikatelský nápad byl na světě. Jejich audioknihy (v podobě MP3 k přímému stažení z e-shopu nebo k zakoupení na CD) o osobnostním rozvoji, o komunikaci, s duchovní tematikou a také ty v kategorii „příběhy úspěšných“ teď cílí právě na manažerskou a podnikatelskou veřejnost.

Audioknihám pomáhají chytré telefony

Lumeni knihy sami vybírají, dojednávají nakladatelská a autorská práva a pak je nechávají nahrávat. Na trhu jsou od loňského roku, stejně jako ostravská Audiotéka.cz, jež audioknihy především prodává, ale výhledově je bude i vydávat. Ta se v roce 2009 nejdříve rozjela v Polsku a vloni se prostřednictvím ostravského knižního velkoobchodu Pemic Books od října 2011 usadila také na českém trhu.

Audioknihy u nás mají docela dlouhou historii, kdysi vycházely na gramofonových deskách, pak na cédéčkách, ale trh s audioknihami přímo ke stažení z internetu u nás téměř neexistoval, vrací se jednatel Audiotéky.cz Břetislav Hanzel k nedávným začátkům e-shopu na domácím trhu. Navíc i trh fyzických nosičů tu byl podle něj docela malý. Audiokniha se ke spotřebiteli obecně dostává docela těžko. Tím, že ji prodáváme čistě elektronicky, se distribuční cesta k zákazníkovi zkracuje, vysvětluje pro server Podnikatel.cz a dodává, že audiokniha je tak u zákazníka s chytrým telefonem během několika minut.

Čtěte také: Láká vás byznys s mobilními aplikacemi? David a Lukáš vědí, co obnáší

Byznys Audiotéky.cz se částečně rozrůstá ruku v ruce právě s rozšiřováním chytrých mobilních telefonů. Proto věříme, že mají audioknihy velkou budoucnost. Je to totiž ideální médium pro dnešní dobu, dodává Hanzel a poukazuje na to, že mezi zákazníky se objevují i vyložení fanoušci nových technologií – dříve četli minimálně, dnes knihy poslouchají a někdy se i díky tomu vracejí zpět k papírovým knihám. A také připomíná poslech v autě jako typický příklad situace, kdy člověk nemůže číst, ale může často i po dlouhé časové úseky poslouchat.

Za světem kulháme, potenciál pro růst je velký

Prostřednictvím Pemic Books se sice podle Hanzela firmě daří přemlouvat autory a nakladatele, aby se zaměřili také na audioknihy, ale je to zatím velmi složité. „Papíroví“ vydavatelé jsou celkem konzervativní a do audioknih se moc nehrnou. Bojí se, že pak budou méně prodávat tištěné knihy. Přesvědčuji je, že tomu tak není, že se oba formáty naopak podporují. A situace se opravdu zlepšuje, tvrdí. Situaci ale komplikuje i to, že náklady na výrobu audioknih nejsou úplně zanedbatelné a mnohá nakladatelství nyní nejsou v právě skvělé ekonomické kondici. Obávají se navíc i nelegálního kopírování.

Byznys s audioknihami má podle Břetislava Hanzela budoucnost. Mezery jsou v Česku už jen ve srovnání s úrovní běžnou jinde ve světě. Zatímco za hranicemi audioknihy tvoří pět procent trhu, u nás je to teprve půl procenta. Potenciál je tedy evidentní. Nabízí se i rozšiřování distribučních kanálů, Audiotéka.cz má namířeno například do chytrých televizí. Také ekonomicky je e-shop s audioknihami udržitelný byznys. Audiotéka.cz je naplánovaná jako klasická internetová investice na dva a půl roku. Plán se nám daří plnit a už dnes zhruba po roce fungování pokryjeme provozní náklady, uzavírá Hanzel.

Trendem je osobnostní rozvoj a knihy pro děti

Prodeji audioknih se věnuje také internetové knihkupectví Kosmas, jež je zařadilo do svého portfolia vedle tištěných knih a e-knih. Kosmas ale na rozdíl od Audiotéky.cz prodává audioknihy na CD, tedy na fyzických nosičích. Zájem o audioknihy na CD je v poslední době stabilizovaný, podíl na obratu tvoří cca tři procenta, dává nahlédnout do zákulisí prodeje Kosmasu Hana Žáková.

Čtěte také: E-knihy zažívají boom. Víme, kteří autoři se nejlépe prodávají

Na trhu s audioknihami se podle ní dá vysledovat několik trendů. Jedním z nich je zájem o knihy s tematikou osobnostního rozvoje (tedy vlna, jež nahrává zmíněným Lumenům) a o knihy pro děti. Obecný trend sledujeme především každý den v MHD – chytré telefony a sluchátka, upozorňuje zase Žáková na tutéž okolnost, na níž částečně svůj byznys staví Audiotéka.cz.

Trh brzdí i DPH

Server Podnikatel.cz se Hany Žákové zeptal také na problémy, které mohou trh s audioknihami v Česku brzdit. Ukazuje se, že nepřítelem jsou třeba daně. Jedním z problémů je i DPH. Audioknihy jsou na rozdíl od tištěných knih zařazeny do základní sazby DPH. Přestože platná směrnice EU umožňuje jejich zařazení do snížené sazby (na rozdíl od e-knih, kde to vzhledem k platně směrnici EU možné není), zůstávají v České republice v sazbě základní, podotýká Žáková.

Čtěte také: Jsou e-knihy v Česku dobrý byznys, nebo jenom koníček?

Právě cena audioknih, jež je relativně vysoká – buď srovnatelná s knihami tištěnými, nebo dokonce vyšší –, je okolnost, kterou musí prodejci audioknih zákazníkům vysvětlovat. Na rozdíl od e-knih, kde je konverze nákladově poměrně nenáročná, se do ceny audioknih promítají nejen daně, ale, jak upozorňuje i Břetislav Hanzel, také výrobní náklady: vedle autorských práv především pronájem studia či honorář umělce, který knihu namluví.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).