Automobil lze zahrnout do podnikání jako majetek v případě, že je používán pro ekonomickou činnost. Toto platí jak pro fyzické osoby podnikatele, tak pro právnické osoby. Zahrnutí automobilu do majetku přináší různé účetní, daňové a administrativní povinnosti.
Co se dozvíte v článku
Automobil v účetnictví
Pořízení automobilu s sebou přináší určité účetní operace. Pořízení automobilu jako takové se transakce zaznamenává jako pořízení dlouhodobého majetku, který se následně v průběhu času odpisuje. Účetní jednotka si stanoví hranici vstupní ceny pro dlouhodobý majetek. Vstupní cenu však stanovuje také zákon o daních z příjmů.
Automobil je zařazen do majetku a následně odpisován po dobu své životnosti. Je zapotřebí stanovit odpisový plán po dobu, po kterou bude odpisován. Pozor však na to, že některé účetní jednotky mylně stanovují účetní odpisy rovno s daňovými, což má za následek to, že korekce neodpovídají skutečnosti. To platí jen v případě, že je vedeno účetnictví.
Pokud se jedná o podnikající fyzickou osobu, která nevede účetnictví, nezanáší do svých evidencí žádné účetní odpisy. Aby se hodnota pořízeného vozu v evidencích nějak promítla, uplatňují se tzv. daňové odpisy, a to v rámci daňového přiznání. Odpisy představují postupné zahrnutí hodnoty automobilu do nákladů podniku, čímž dochází ke snižování základu daně pro účely daně z příjmů.
Pokud je automobil technicky zhodnocen (např. přidání nového vybavení, které výrazně prodlouží jeho životnost nebo zvýší jeho hodnotu), je nutné tuto hodnotu zahrnout do pořizovací ceny a odpisovat ji stejným způsobem jako automobil, na němž bylo technické zhodnocení provedeno. Problematika technického zhodnocení je však mnohem komplikovanější, proto je vhodné nechat účetní transakce posoudit odborníka.
Je zapotřebí rozlišovat, zda se jedná o technické zhodnocení nebo o pouhou opravu. Na druhou stranu běžné opravy a údržba se totiž účtují přímo do nákladů a ovlivňují tak výsledek hospodaření.
Spotřeba pohonných hmot (PHM)
Spotřeba PHM je nejčastějším nákladem, o kterém se v souvislosti s vozidlem v majetku účtuje. Pohonné hmoty se zahrnují do nákladů, a to buď v plné výši, pokud je vozidlo využíváno výhradně pro ekonomické účely. Pokud vozidlo slouží i k soukromým účelům, musí se náklady na pohonné hmoty krátit. Náklady na PHM lze uplatnit vícero způsoby.
Podnikatelé mohou uplatnit náklady na PHM dle skutečné spotřeby, což znamená, že musí vést přesné záznamy o najetých kilometrech a spotřebovaném palivu. V takovém případě se shromažďují veškeré účtenky, o kterých se vedou účetní záznamy. Podnikatel také vede knihu jízd.
Alternativně je možné využít paušál na dopravu, který umožňuje uplatnit určitou částku jako náklady bez nutnosti vést podrobné záznamy o spotřebě PHM. Tento přístup je jednodušší na administrativu, ale nemusí být tak výhodný jako v případě uplatňování skutečných nákladů, zejména pokud je automobil využíván intenzivně. Pozor však na to, že v případě využití paušálu na dopravu je v tomto paušálu zahrnuto i parkování.
Odpočet DPH při nákupu automobilu
Při nákupu automobilu, který bude sloužit pro podnikatelské účely, je možné uplatnit odpočet DPH z pořizovací ceny. Tento odpočet je většinou významnou hodnotou, kterou podnikatelé často využívají. Ne vždy je však nárok na odpočet.
Novinkou letošního roku je tzv. zastropování odpočtu DPH. Pokud podnikatel, a nezáleží na tom, zda se jedná o fyzickou nebo právnickou osobu, koupí do majetku vozidlo, může uplatnit DPH do maximální výše z 2 000 000 Kč bez DPH. I zde však platí výjimky.
Poměrný a krácený koeficient
V případě, že automobil slouží částečně i pro soukromé účely nebo osvobozená plnění, je nutné uplatnit krácený nebo poměrný nárok na odpočet DPH. Poměrný koeficient se používá tehdy, když je vozidlo využíváno jak pro soukromé, tak podnikatelské účely. V takovém případě se stanoví poměr využívání vozidla a i v tomto poměru se uplatňuje nárok na odpočet DPH.
Krácený koeficient se naopak využije tam, kde je vozidlo využíváno k podnikatelské činnosti, ale jsou uskutečňována jak zdanitelná plnění, tak osvobozená plnění bez nároku na odpočet. Typickým příkladem může být například finanční poradce, který zprostředkovává pojištění (jakožto osvobozené plnění) a zároveň vykonává realitní činnost (zdanitelné plnění).
Výše uvedené koeficienty jsou však velmi složité, některé účetní transakce podléhají přezkoumání na konci roku atp. Proto je vhodné vyhledat v případě řešení této problematiky odborníka.
Kniha jízd
Jednou z povinností spojených s automobilem v podnikání je vedení knihy jízd. Tato kniha se využívá k prokázání využití automobilu pro podnikatelské účely a správné rozdělení nákladů mezi podnikatelské a soukromé užití.
Kniha jízd musí obsahovat záznamy o každé jízdě, včetně dat, najetých kilometrů a účelu jízdy. Tato povinnost platí pro všechny podnikatele, kteří chtějí uplatnit náklady na provoz automobilu jako daňově uznatelné výdaje pro účely daně z příjmů, pakliže neuplatňují paušál na dopravu.
Vedení knihy jízd je ovšem také zásadní pro obhajobu nároků na odpočet DPH. V případě, že by podnikatel využil pro účely daně z příjmů výdaj na dopravu, nezbaví se povinnosti vést knihu jízd pro účely daně z přidané hodnoty.
Zaujal vás článek?
Odemkněte si celý text za jednorázových 30 Kč. Stačí zadat váš e-mail a v dalším kroku vše odsouhlasit.
Již jste zaplatili? Vložte, prosím, váš e-mail a my vám zašleme nový odkaz pro odemknutí