Autobazary projdou anonymní kontrolou

11. 8. 2011
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek
Ilustrační obrázek

Situace v některých českých autobazarech neodpovídá požadavkům zákazníků na kvalitu poskytovaných služeb, záruk a samotných vozidel. Prokázal to průzkum na téma Stav obchodu s ojetými vozidly v ČR uskutečněný agenturou STEM/MARK. Bylo dotazováno 516 zákazníků, kteří v posledních 3 letech koupili nebo prodali automobil prostřednictvím autobazaru. Jen za rok 2010 bylo do Česka dovezeno 127 034 ojetých automobilů.

Na základě průzkumu byly nejčastěji zmiňovanými problémy skryté vady na vozidle, špatné informace nebo klamavá reklama, odlišná cena vozu v nabídce, neochotný personál a v neposlední řadě také maskování vad a přetočené kilometry. Zákazníci bohužel neví, na koho se při problematickém nákupu ojetého vozidla obrátit. Čtrnáct procent z nich odpovědělo, že by si s takovou situací neuměli poradit. Dalším bodem průzkumu bylo zjištění referencí o autobazaru. Vice než polovina zákazníků by se spoléhala na internet. Zbytek důvěřuje referencím svých příbuzných a známých, zákazníkům a různým organizacím a institucím.

Že v Česku neexistuje organizace, která se zabývá ochranou zákazníků autobazarů, uvedlo téměř 86 % dotazovaných. Plných 96 % respondentů by přivítalo zavedení nezávislého hodnocení prodejců aut. Průzkum jednoznačně potvrdil, že v České republice není autorita typu asociace nebo občanského sdružení, která by aktivně přispívala ke kultivaci prostředí obchodu s ojetými vozidly, uvedl Pavel Foltýn, předseda Sdružení Věci automobilové. Dodává, že jejich cílem je toto změnit a pomoci tak zákazníkům autobazarů v rozhodování, kde a za jakých podmínek koupí, nebo prodají svůj vůz.

Marketing Meeting AI a tvorba obsahu

Nově vzniklé občanské sdružení Věci automobilové spolupracuje se společností DEKRA Automobil, a.s., která bude anonymně a nezávisle hodnotit české autobazary. Ta využívá poměrně složitou hodnotící metodiku, která zahrnuje prověření webové prezentace, autobazaru a kontrolní telefonát, ale rovněž fyzickou anonymní návštěvu autobazaru. Chceme narovnat jméno prodeje ojetých automobilů v ČR, sdělil Jan Kupec, koordinator společnosti DEKRA Automobil, a.s.

V celkovém hodnocení se dále posuzuje 35 kategorií. Autobazar na základě hodnocení získá od jedné do pěti hvězdiček. V tuto chvíli je na internetových stránkách občanského sdružení ohodnoceno přibližně 250 autobazarů, přičemž do konce roku 2011 se hodlají dostat na číslo 500. Sdružení Věci automobilové bude od října nabízet rovněž službu právních konzultací pro klienty, kteří mají s autobazary problém. A také možnost zkontrolovat si vozidlo soudním znalcem.

Autor článku

Kolektiv autorů serverů Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).