S blížícími se volbami představilo největší tuzemské sdružení autodopravců ČESMAD BOHEMIA teze k aktuálním problémům silniční dopravy, které by uvítalo v programech politických stran. Podle sdružení totiž strany často slibují nereálné a populistické věci, které mohou v důsledku poškodit českou konkurenceschopnost.
Čtěte také: Ministr Žák vytáčí dopravce, chce opět prosazovat úpravu mýtných sazeb
Návrhy českých dopravců se týkájí těchto sedmi oblastí:
1. Infrastruktura
Podle sdružení ČESMAD BOHEMIA je nezbytností dobudovat páteřní infrastrukturu, především postavit alternativu k D1 v linii I/35, napojení na Rakousko a D8. Zároveň by dopravci uvítali rozšíření počtu udržovaných parkovišť a odstavných míst pro kamiony. Podle ČESMAD BOHEMIA by měl stát též podpořit rozvoj kombinované dopravy, a to podporou rozšiřování a budování veřejných překladišť.
2. Zpoplatnění infrastruktury
V příštím roce se bude rozhodovat o sazbách mýta od roku 2015. Autodopravci podporují nákup vozidel třídy Euro VI, ne však za cenu, že se výrazně zvýší sazby pro vozidla Euro V. Sazby by měly být též stanoveny v dostatečném předstihu, aby na jejich změny mohli dopravci včas reagovat jednáním se zákazníky.
3. Veřejná doprava
Autodopravci volají především po efektivitě vynakládání veřejných prostředků, kdy dotace na železnice výrazně převyšují dotace na autobusovou dopravu.
Čtěte také: Dopravci se prohnou, Evropa chystá vyšší mýtné i nové daně
4. Státní odborný dozor
V oblasti státního odborného dozoru dopravci chtějí, aby se sjednotilo uplatňování právních předpisů a také upravily kontrolní pravomoci jednotlivých úřadů.
5. Nedostatek řidičů
V příštích letech budou údajně chybět řidiči v autobusové dopravě a MHD. Autodopravci proto navrhují, aby tento problém stát řešil s předstihem a systémově formou rekvalifikací, usnadněním návratu žen z rodičovské dovolené, apod.
6. Spotřební daň z PHM
Podle autodopravců se zvýšení spotřební daně z nafty projevilo negativně. Stát by podle nich měl spotřební daň snížit o přibližně 2 Kč/l.
7. Opožděné platby
Velkým problémem, nejen v silniční dopravě, jsou opožděné platby a špatná vymahatelnost práva. Dopravce proto volají po důsledném uplatňování závazných lhůt splatnosti daných směrnicí EU o postupu proti opožděným platbám.