Evropský automobilový průmysl se začíná dostávat kvůli finanční krizi do nemalých problémů. Klesá poptávka po autech a takřka všem automobilkám se snižují jejich prodeje. Obzvláště českou ekonomiku by mohly v této souvislosti čekat krušné časy, jelikož ji automobilový průmysl z velké části táhne kupředu. Až pětinu českého HDP má totiž „na svědomí“ výroba vozů či jejich součástí.
Automobilový průmysl též patří mezi významné zaměstnavatele, jen ve střední Evropě zaměstnává téměř 2 miliony lidí. Automobilový sektor patří společně s bankovním sektorem k nejdůležitějším oblastem v evropském hospodářství,
potvrdila business serveru Podnikatel.cz Lucie Vitamvásová, analytik společnosti X-Trade Brokers DM.
O to nepříjemněji pak může znít zpráva, že automobilky, které vyrábějí na českém území, budou v důsledku krize propouštět. Prostřednictvím médií avizovaly, že během příštích několika měsíců by mělo přijít o práci až 10 000 lidí. Evropská unie sice oznámila, že automobilový průmysl po vzoru USA finančně podpoří, otázkou však zůstává, zda záchranný balík skutečně pomůže. Zdá se tak, že finanční krize dorazila i do Česka. Čtěte také: Evropou obchází strašidlo – strašidlo finanční krize.
Automobilový průmysl propustí 10 000 lidí
Na automobilovém průmyslu se podepisuje finanční krize. Ta způsobuje, že automobilkám schází finance na provoz i na investice do nových technologií. EU má navíc v plánu zavést přísnější ekologické normy, které by automobilky stály navíc další peníze. Spojené státy na krizi již před časem zareagovaly vládní zárukou na úvěry pro automobilové společnosti do 25 miliard dolarů. Na nedávném summitu EU něco podobného předeslali i evropští politici. Čtěte více: Ušijí politici finančnímu systému nový kabát?
Můžeme po evropském automobilovém průmyslu chtít, aby vyráběl ekologická auta, aby změnil celý výrobní proces během několika měsíců, aniž bychom mu podali pomocnou ruku?
komentoval na summitu EU francouzský prezident Nicolas Sarkozy.
Krize automobilového průmyslu se samozřejmě nevyhýbá ani Česku, na jehož území vyrábí hned několik velkých automobilek. Například Škoda Auta musela v rámci úspor na týden přerušit výrobu, kterou opětovně rozběhla až včera večer. Další přerušení výroby plánuje na prosinec a dokonce se spekuluje, že by přestávka mohla nastat i v listopadu. Všechny automobilky čeká též propouštění. Počítá se s tím, že během příštích několika měsíců přijde o práci deset tisíc lidí. Původní odhady byly přitom třikrát nižší. Ve čtvrtek tuto informaci oznámil ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek.
Propouštění se bude týkat spíše dodavatelských společností, které zaznamenávají poklesy zakázek. První na řadě pak budou samozřejmě zaměstnanci na částečný úvazek nebo zahraniční zaměstnanci,
domnívá se Lucie Vitamvásová.
Kdo podle vás může za současnou finanční krizi?
Omezení výroby kvůli klesající poptávce se ovšem očekává po celém světě. Krize v automobilovém průmyslu se prozatím nedotýká všech automobilek v regionu stejnou měrou, malá městská auta, či naopak ty nejluxusnější nezaznamenávají takové propady prodejů. Podle analytiků se jedná o logický následek zpomalení světové ekonomiky.
Vláda by měla zasáhnout
Finanční krize se stala další egyptskou ranou pro tuzemský automobilový průmysl u nás, který už předtím poškozovala silná koruna a vysoké mzdové náklady. Silná koruna ale netrápila jen automobilový sektor, ale prakticky všechny exportéry. I proto před několika dny vyzval Svaz průmyslu a dopravy ČR vládu, aby účinně zareagovala na přicházející problémy.
Požadujeme zefektivnění státní podpory zajišťující přístup malých a středních podniků k bankovním úvěrům prostřednictvím ČMZRB a ČEB… Turbulence ve vývoji kursu české koruny představují pro podniky faktor nestability. Proto mezi naše požadavky patří stanovení termínu pro co nejrychlejší přijetí eura,
napsal ve svém prohlášení Svaz průmyslu. Čtěte také: Koruny, děkujeme, odejděte! Podnikatelé chtějí platit eurem.
Odborníci nemají na vládní pomoc jednotný názor. Zatímco někteří podporu schvalují, jiní se staví proti. Současně ale všichni dodávají, že záleží především na formě pomoci.
Samozřejmě souhlasíme s tím, že by se vláda měla snažit v této době exportéry podpořit. Otázkou ovšem zůstává, jakým způsobem,
uvedla Lucie Vitamvásová.
Správné by bylo chovat se vůči trhu neutrálně. Je chybou někomu pomáhat a někomu ne,
oponuje ekonom Petr Mach, výkonný ředitel Centra pro ekonomiku a politiku (CEP).
Vláda na výzvu zareagovala a přislíbila se Svazem průmyslu jednat o možnostech podpory. Ústy premiéra ale už dopředu varovala, že řešit hodlá pouze otázky, které se nebudou týkat přijetí eura. V tom mají ministři jasno. Rozhodnutí o euru padne nejprve příští rok. Každopádně se zdá být jisté, že ujišťování, že krize naši republiku nezasáhne, bylo až příliš optimistické. Vzhledem k propojenosti světových ekonomik a jednotlivých jejich sektorů to s příchodem krize podle odborníků ani jinak dopadnout nemohlo.