Chcete oživit web cizí fotkou či textem? Bez svolení autora to zpravidla nejde

16. 5. 2011
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Autor: 329515
Pokud se rozhodnete dát na svůj firemní web fotku nebo text, na které jste narazili na internetu, nepočítejte s tím, že s nimi můžete zacházet, jak se vám zlíbí. Ve většině případů totiž potřebujete k jejich užití souhlas autora.

Chcete svůj firemní web oživit fotografií nebo článkem, na které jste narazili během vašeho surfování na internetu? Rozhodně si nemyslete, že fotku prostě stáhnete (článek okopírujete) a pověsíte na váš web. Ve většině případů navíc nemůžete fotografii či článek zveřejnit bez souhlasu autora, a to ani tehdy, uvedete-li zdroj.

Využívejte služeb fotobank

Jestliže chcete na svých firemních internetových stránkách zveřejnit fotografii, potřebujete k tomu souhlas oprávněné osoby (autora díla). Uvedení zdroje, aniž byste disponovali svolením autora, podle odborníků nestačí. V praxi se obvykle jedná o souhlas agentury či jiné osoby, která vykonává majetková práva k dílu či jiné osoby. Svolení se zpravidla uděluje licenční smlouvou, kterou vám autor může poskytnout exkluzivní práva (tedy že neposkytne licenci další osobě) na danou fotografii. V takovém případě musí mít smlouva písemnou podobu. Jestliže vám autor dal licenci nevýhradní, smlouva nemusí být písemná.

Kdybyste souhlas autora při zveřejnění fotky neměli, porušili byste autorský zákon. V některých případech svolení není třeba, typicky u použití díla pro zpravodajské či reportážní účely. Weby podnikatelů však obvykle nemají se zpravodajstvím nic společného, typicky jde o reklamní weby, upřesnila Hana Heroldová, advokátka kanceláře Kocián Šolc Balaštík. Přesto se však podnikatelé nemusí bát, že je vždy potřeba složitě kontaktovat autora a prosit ho o svolení. Místo toho lze totiž využít služeb fotobank, díky kterým nemusí komplikovaně hledat autora díla a snažit se získat jeho souhlas. Všechny tyto úkony už za vás provedla fotobanka. Čtěte také: Grafická identita – trik, jak začínající podnikatel může vypadat jako profík

Fotobanky pro své zákazníky většinou nabízejí dva druhy licencí: tzv. rights-managed licence a nebo royalty-free licence. U fotografie, která se řídí licencí typu rights-managed, se cena stanoví na základě konkrétního způsobu použití snímku. Zákazník při objednávce určí způsob užití fotografie (např. leták), velikost otištění a náklad. Pro obrázky v licenci rights-managed fotobanka zajistí exkluzivitu, která klientovi zaručí místní nebo časovou výhradní licenci na použití dané fotografie. U fo­tografie, která se řídí licencí royalty-free, je cena stanovena jako jednorázový poplatek. Klient tedy nemusí specifikovat, k ja­kému účelu či kolikrát  bude fotografie použita, pouze si vybere veli­kost a snímek si stáhne, doplnila pro server Podnikatel.cz Anna Kudrnová, advokátní koncipientka advokátní kanceláře Norton Rose.

Kromě toho však existují i fotobanky, ze kterých můžete některé fotografie užívat zdarma, když máte na jejich stránkách provedenou registraci. Fotobance či autorovi fotky pak například stačí, aby byl pod fotografií uveden zdroj. Záleží pak čistě na autorovi, zda vůbec a jakým způsobem má být jeho autorství uvedeno. Ať už třeba odkazem na webové stránky, hyperlinkem či se jen spokojí s uvedením jeho jména u fotografie. Obecně uvedení zdroje by mělo být co nejkonkrétnější, tj. mělo by z něj vyplývat, kdo je autorem obrázku, případně název obrázku, odkud byl pořízen, kde je možné vše ověřit. Tedy např. neuvádět jako zdroj pouze internet, upozornil pro server Podnikatel.cz Luděk Lisse z advokátní kanceláře Lisse Legal.

Také pro text potřebujete souhlas autora

Pokud byste například někde našli text, který byste rádi na svém firemním webu celý zveřejnili, platí pro text stejná pravidla jako pro jakékoli jiné autorské dílo. Je na vůli autora, zda vám povolí zveřejnění jeho díla a jakým způsobem má být jeho autorství uvedeno při zveřejnění a dalším užití jeho díla. Každopádně v případě užití textu musíte nejprve získat souhlas autora. Bez něj můžete zveřejňovat pouze část textu na základě tzv. malé citace  (výňatků, či úryvků). V takovém případě nezáleží na účelu citace, avšak musíte vždy uvést jméno autora, název díla a pramen. Takovou citací nesmí být text nijak měněn, ani změněn obsah a smysl citovaného díla (vytržení z kontextu), na druhou stranu musí být výňatek logicky a funkčně propojen s dílem, do něhož je zakomponován, uvedla Anna Kudrnová, advokátní koncipientka advokátní kanceláře Norton Rose. Čtěte také: Máte v provozovně rádio? Na autorských poplatcích zaplatíte tisíce 

Marketing Meeting AI a tvorba obsahu

Pokud se jedná o zveřejnění části textu, musíte dále rozlišovat, zda jde o samostatné užití textu, a tedy výkon majetkového autorského práva dílo užít, či zda jde o citaci, tedy o užití textu jako součásti jiného výtvoru. Pokud by byla zveřejněna pouze samostatná část textu bez jeho funkčního zakomponování do jiného autorského díla (textu), jednalo by se o výkon majetkového autorského práva dílo užít. V takovém případě je nutné nejdříve získat souhlas autora a poté jej označit způsobem, který tento autor sám určí, doplnila Anna Kudrnová.

Existují také tzv. velké citace, kdy se jedná o výňatky z díla, zveřejnění drobných děl celých apod. Využití takové citace je však účelově omezeno pouze pro účely kritiky či recenze takového díla nebo vědecké či odborné tvorby, jejímž účelem není dosažení přímého či nepřímého hospodářského či obchodního prospěchu. Hranice mezi tím, co je dílem a co již dílem není, případně tím, co je vyloučeno z ochrany, je velmi křehká, uzavřela Hana Heroldová, advokátka kanceláře Kocián Šolc Balaštík. Čtěte také: Autorská práva e-knih a „papírových“ knih nejsou stejná

ikonka

Zajímá vás toto téma? Chcete se o něm dozvědět víc?

Objednejte si upozornění na nově vydané články do vašeho mailu. Žádný článek vám tak neuteče.

Autor článku

Daniel je zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a jako ekonom se věnuje oblasti byznysu a také ekonomice. 

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).