Takřka 80 % českých obchodníků zaměstnává pracovníky z cizích zemí. Tradičně „nejoblíbenějším národem“ mezi podnikateli zůstávají Slováci. Ve firmách zastávají řadové, ale i řídící funkce. Vyplynulo to z ankety, kterou uspořádal GE Money Multiservis.
Druhou nejčastější skupinou pracovníků zaměstnaných u nás jsou Ukrajinci a Poláci. Ač se počet zahraničních zaměstnanců liší firmu od firmy, nepřesahuje skoro nikdy 10 %. Cizinci přitom pracují i na vedoucích pozicích. Máme zahraniční pokladní, skladníky, pekaře, ale také manažery,
potvrdil Libor Kytýr ze společnosti Ahold.
Z výsledků ankety též vyplývá, že jednotliví obchodníci mají rozdílné nároky na jazykovou vybavenost svých zaměstnanců. Na prodejních pozicích je dobrá čeština nebo případně slovenština pochopitelně nutností. Na úrovni managementu komunikují cizinci většinou v angličtině,
komentovala Jindra Válová ze společnosti IKEA.
Zhruba 25 % podnikatelů odpovědělo, že zaměstnávání zahraničních pracovníků s sebou přináší i problémy. Jedná se především o již zmiňovanou jazykovou bariéru, či administrativní zátěž, která se pojí s jejich zaměstnáváním.