Když v půlce května poslalo ministerstvo financí do připomínkového řízení novelu zákona o daních z příjmů, způsobilo tím mezi podnikatelskou veřejností nemalý rozruch. OSVČ s výdajovými paušály totiž chtělo sebrat základní slevu na poplatníka. Opatření nakonec v rámci připomínkového řízení ze zákona zmizelo a spolu s tím se rovněž změnila řada věcí. Připravili jsme přehled, jak aktuálně návrh, který nyní putuje do vlády, vypadá.
Čtěte také: Důležité daňové změny připravované na rok 2015
Nad paušály stále visí otazník
Pro podnikatele je asi nejdůležitější fakt, že z návrhu zákona vypadlo zrušení základní slevy na poplatníka pro OSVČ s výdajovými paušály. Stejně tak se ale těmto podnikatelům nemá vrátit sleva na manželku a zvýhodnění na dítě. Zároveň se zastropí 60% a 80% paušály. Absolutní výše odpočtu prostřednictvím paušálu bude 1,6 milionu korun u 80% paušálu a 1,2 milionu korun u 60% paušálu. Zůstává však otázkou, zda u paušálů nedojde ještě k dalším změnám. Ve vypořádání připomínek totiž ministerstvo financí uvedlo, že o otázce úprav slev na dani u poplatníků uplatňujících výdajové paušály bude rozhodnuto na úrovni vlády. Jak se navíc uvádí v důvodové zprávě, vláda si nechá udělat analýzu odvodů OSVČ a od roku 2016 plánuje schválit další opatření.
Čtěte také: Andrej Babiš couvá, OSVČ s paušály základní sleva na dani zůstane
Zvýší se zvýhodnění na druhé a další děti
Ať už to s paušály dopadne jakkoli, vláda je zajedno ve zvýšení daňového zvýhodnění na druhé dítě a každé další. Na první dítě zůstane na úrovni 13 404 korun. Na druhé se zvýší na 15 804 korun a na třetí a každé další na 17 004 korun. V souladu s Programovým prohlášením vlády se zvyšuje daňové zvýhodnění na druhé dítě o 200 Kč měsíčně (tj. o 2400 Kč ročně) a na třetí a každé další dítě o 300 Kč měsíčně (tj. o 3600 Kč ročně). Maximální výše daňového bonusu zůstává nezměněna,
upřesňuje se v důvodové zprávě k zákonu.
Stejně tak se vládní koalice shodla na navrácení základní slevy na poplatníka u pracujících důchodců. Od 1. ledna 2015 ji budou moci uplatnit všichni senioři. Zároveň by mělo platit omezení, že v případě příjmů vyšších než 840 tisíc korun ročně se penzistům bude zdaňovat i důchod. Od stejného data by mohla platit ještě další sleva na dani. Jedná se o slevu na dani za umístění dítěte do zařízení péče o děti předškolního věku včetně mateřské školy (nové ustanovení § 35 bb). Výše slevy za umístění dítěte odpovídá výši výdajů prokazatelně vynaložených poplatníkem v daném zdaňovacím období za péči o dítě v předškolním zařízení, maximálně však do výše minimální mzdy (aktuálně 8500 korun). Zavedení slevy ale neobsahuje předkládaná novela zákona o daních z příjmů, nýbrž zákon o poskytování služby péče o dítě v dětské skupině, který nyní bude projednávat Senát.
Dle původního plánu budou muset poplatníci s osvobozenými příjmy nad 5 milionů korun podávat daňové přiznání. Pokud tak neučiní, hrozí jim sankce až do výše 15 % neoznámeného příjmu. Dále se omezuje povinnost podat daňové přiznání při solidárním zvýšení daně. Daňové přiznání bude podávat poplatník jen v případě, že se u něj o solidární zvýšení bude zvyšovat celoroční daň, nikoliv měsíční záloha. Dle první verze se v neposlední řadě též ruší povinná elektronická komunikace podnikatelů s ČSSZ.
Co se oproti původní verzi změnilo?
Oproti návrhu, který směřoval do připomínkového řízení, se ale též řada věcí změnila a nejde jen o často skloňované paušály. Původně se počítalo se zrušením členských příspěvků odborům a úhrady za zkoušky ověřující výsledky dalšího vzdělávání jakožto nezdanitelných částí základu daně. V rámci připomínkového řízení však toto opatření z novely vypadlo a obě položky by měly jako nezdanitelná část zůstat. Z původního návrhu též vypadlo desetitisícové omezení částky osvobozeného nepeněžního plnění poskytované zaměstnavatelem zaměstnanci nebo jeho rodinnému příslušníkovi z fondu kulturních a sociálních potřeb. I nadále by hranice měla činit 20 tisíc korun.
V zákoně by rovněž mělo zůstat osvobození zvýhodnění poskytované zaměstnavatelem provozujícím veřejnou dopravu osob svým zaměstnancům a jejich rodinným příslušníkům ve formě bezplatných nebo zlevněných jízdenek a současně také osvobození od daně při ubytování na pracovní cestě poskytované jako nepeněžní plnění zaměstnancům při pracovní cestě poskytované jako nepeněžní plnění zaměstnancům v souvislosti s výkonem práce, pokud obec není shodná s místem bydliště zaměstnance až do 3500 korun.
Významnou novinkou, která by měla platit od příštího roku, je omezení daňové podpory zaplaceného pojistného u takových typů soukromého životního pojištění, u kterých v rámci jedné uzavřené pojistné smlouvy mimo krytí pojistného rizika slouží část pojistného i k investování jménem a na účet pojistníka. Důvodem je zneužívání pro nežádoucí daňovou optimalizaci, která je v příkrém rozporu se zamýšleným smyslem tohoto instrumentu, tj. zabezpečení poplatníka na stáří,
vysvětluje se v aktualizované důvodové zprávě.