Balíky u zákazníků za 2 dny. Dopravci a eshopy zrychlili, v budoucnu ale podraží

7. 2. 2020
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek
Ilustrační obrázek
E-shopy a dopravci zatlačili na jeden z klíčových bodů. Zrychlili a zkvalitnili doručení objednávek.

Vánoční období mají e-shopy a dopravci už za sebou, patří mezi jedno z nejnáročnějších. V loňském roce si však poradili s doručováním zásilek v rekordním čase. 

Asociace pro elektronickou komerci (APEK) ve spolupráci se službou Balíkobot porovnala výsledky v oblasti doručování zásilek v hlavní sezoně, tedy v listopadu a prosince 2019, oproti ostatním měsícům v roce. Data, která vychází ze statistik 1500 klientů Balíkobotu, potvrzují, že oproti roku 2018 došlo prakticky ve všech směrech ke zlepšení.

Mohlo by vás zaujmout: Pozor na tzv. zprostředkovatelské e-shopy. V případě reklamace jste nahraní

V rámci srovnání se zájem zaměřil na to, jak dlouho dopravcům trvalo dodat balík zákazníkovi od předání prodejcem. Nutno tedy dodat, že se nejedná o kompletní dobu dodání od momentu objednávky, tu však velmi ovlivňuje skladovost zakoupeného zboží a další faktory. Jako pozitivní shledávám, že zatímco v roce 2018 trvalo takové doručení kupujícímu do ruky 2,5 dne, v roce 2019 to bylo 2,23 dne. Při celkovém objemu zásilek se jedná o velmi zajímavý výsledek. I s ohledem na fakt, že do této statistiky jsou zahrnuty i případy, kdy zákazník zboží nepřevezme vlastním rozhodnutím napoprvé a dodání se tak o den prodlouží,“ hodnotí výkonný ředitel APEK Jan Vetyška

Rozdíly u zásilek míříc na výdejní místa

Jak upozorňuje APEK, rozdíly ovšem neplatí u zásilek, které si zákazníci objednávají v e-shopech na výdejní místa. Doba, po kterou si kupující vyzvedli balík z výdejního místa, byla od ledna do října 2019 2,902 dne, před Vánoci to pak bylo 2,91. 

Psali jsme dříve: Tváří se jako český e-shop, ale pak přijde balíček z Číny. Co na to naše zákony?

Dalším významným pohledem pro vyhodnocení vánočního období je pro internetové obchody procento nedoručených zásilek. To je před Vánoci nižší než během běžného roku. V roce 2019 to u zásilek „do ruky“ bylo 1,12 % oproti 1,45 %. I zde se jedná o zlepšení oproti předchozímu období. V roce 2018 byly poměry nedoručených zásilek 1,22 % v listopadu a prosinci a 1,64 % po zbytek roku. V celkových objemech se jedná o meziroční zlepšení (tedy pokles nedoručených balíků) ve výši 8,6 % o Vánocích a 11,6 % mimo hlavní sezonu.

Horší je to v tomto směru s balíky na výdejní místa. Bohužel, zákazníci cítí zjevně v takovém případě doručení menší zodpovědnost. O Vánocích tak e-shopy vyřídily neúspěšně 3,55 % objednávek na výdejny, během zbytku roku 2019 to bylo dokonce 5,42 %. Zde je ovšem prostor na zlepšení především na straně kupujících, říká Vetyška.  

Čtěte také: Na srovnávačích najdete nižší ceny než v e-shopech. Je to fér?

Služby dopravců podrží

Vzhledem k zlepšování kvality doručení a zrychlení dodání zásilek rostou také náklady, a to se do budoucna promítá nebo teprve promítne do cen. Řada dopravců své služby pro internetové obchody aktuálně zdražila nebo v nejbližší době zdraží, a to se samozřejmě může projevit na koncových cenách za dodání zboží, uzavírá Vetyška. 

Autor článku

Jana je redaktorkou a korektorkou Podnikatel.cz. Hlídá a píše aktuální zprávy z byznysu.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).