Česká národní banka (ČNB) vydala stanovisko k opravám chybných platebních transakcí bez souhlasu držitele platební karty. ČNB tak zareagovala na informace v tisku, podle kterých banky umožňují neautorizované transakce platební kartou – například pokud obchodník omylem naúčtuje zákazníkovi nižší cenu, než má skutečně zaplatit, banka dodatečně obchodníkovi povolí strhnout klientovi z účtu rozdíl mezi správnou a skutečně účtovanou cenou bez jeho souhlasu.
" Tento postup podle České národní banky neodpovídá platné legislativě platebního styku. Za správný lze označit postup, kdy se chybující obchodník (např. prostřednictvím zainteresovaných bank) obrátí na svého zákazníka (plátce, dlužníka) s žádostí o doplacení dlužné částky. Jakékoli automatické odčerpávání částek, byť dlužných, bez souhlasu klienta – plátce, je nepřípustné,"
tvrdí Pavlína Bolfová, mluvčí ČNB. Podle ČNB totiž banka zodpovídá klientovi za to, že bez jeho souhlasu nebudou z jeho účtu odčerpány žádné finanční prostředky. Výjimkou jsou případy dané zákonem, například exekuce. ČNB chce věc prošetřit a případně přijmout potřebná opatření.
ČNB svůj názor opírá o obchodní zákoník, občanský zákoník a zákon o platebním styku. Upozorňuje také na Směrnici 2007/64/ES o peněžních službách na vnitřním trhu, kterou musí Česko transponovat do svého právního řádu a která výslovně zakazuje neautorizované transakce.