Banka Oberbank se minulý týden ohradila proti prvním zveřejněným výsledkům projektu www.vstricnabanka.cz. Podle Oberbank zatím hlasovaly pouze desítky lidí, díky čemuž nemá hodnocení žádnou vypovídající hodnotu. Banka se zveřejněním výsledků cítila poškozená a vyzvala média, aby zamezila šíření nepřesných informací. V závěru své zprávy banka pohrozila tím, že zvažuje příslušné právní kroky.
Organizátor projektu však s výroky Oberbank nesouhlasí. Podle něj nešlo o žádnou anketu, či průzkum a už vůbec ne o finální výsledky, nýbrž pouze o informace o průběžném hlasování veřejnosti. Jak navíc vyplynulo z analýzy bodování, do hodnocení veřejnosti se registrovalo rovněž marketingové oddělení Oberbank. To své bance udělilo nejvyšší počet bodů, tedy deset, zatímco ostatním bankám nadělilo nejnižší body od 1 do 3.
Projekt má přinést objektivní rating bank v Česku
Před několika týdny se spustil projekt OVB vstřícná banka, který si klade za cíl přinést nezávislý a objektivní rating bank v České republice. Organizátorem celého projektu se stal server Bankovnípoplatky.com. Samotné hodnocení se vytváří jak podle názoru odborníků, tak také na základě vyjádření veřejnosti. Každá zmíněná skupina hlasujících má však na celkovém hodnocení jiný podíl. Zatímco názory odborníků mají váhu 1,75, hlasy veřejnosti se podílejí na celkovém výsledku s váhou 0,5. Do ratingu bank se zapojuje také organizátor soutěže, jehož síla hlasu činí 0,75.
Každá skupina hlasujících se k tomu zaměřuje na jinou oblast fungování bank. Organizátor soutěže, server Bankovnipoplatky.com, se zabývá právě hodnocením bankovních poplatků jednotlivých bank, průhledností jejich cen a vstřícností poplatkové politiky. Odborná porota zase hodnotí produkty a služby banky, především jejich kvalitu a kvantitu. Veřejnost se pak zaměřuje na image banky. Hodnotí její působení na veřejnosti, komunikaci s klienty, otevřenost nebo také řešení případných sporů.
V polovině března pak došlo ke zveřejnění prvních výsledků hlasování veřejnosti. Jednalo se tedy pouze o výsledky jedné části celkového hodnocení. Nejvíce kladných bodů od veřejnosti prozatím získala s 79 % mBank. S velkým odstupem se na druhém místě pohybovala s 47 % GE Money Bank. Třetí místo si rozdělily Raiffeisenbank a Volksbank s 46 %. Nejhoršího dosavadního výsledku v hlasování veřejnosti zatím dosáhla Oberbank s 26 %. Tato banka doplácí u veřejnosti na poměrně nízkou známost této banky. Banka je velmi malá a nevýrazná. Klienti jiných bank tak o ní mají jen velmi obecné či žádné informace,
komentoval ve své tiskové zprávě organizátor projektu. Čtěte více: OVB vstřícná banka. Máme první výsledky hlasování veřejnosti.
Oberbank se ohradila proti výsledkům
Jenže průběžné zveřejněné výsledky se nezamlouvaly poslední Oberbank, podle které zveřejněná zpráva poškozuje její dobré jméno. Jak doplnila Oberbank, anketa údajně nemá žádnou vypovídající hodnotu, jelikož do ní přispěly pouze desítky uživatelů. Navíc server Oberbank předem o takové anketě neinformoval a nevyžádal si souhlas se zařazením do takové ankety, neoprávněně použil logo Oberbank a uváděl ohledně Oberbank zastaralé, popřípadě nepravdivé či nepřesné údaje,
uvedla Michaela Pokorná, marketingová ředitelka Oberbank.
Oberbank následně ve své zprávě vyzvala média, aby nešířila nepřesné informace, které podle banky nemají dostatečnou vypovídající hodnotu. Na závěr zástupci banky ještě dodali, že zvažují právní kroky proti poškození dobrého jména Oberbank. Vyjádření banky velice překvapilo organizátory soutěže. Byl jsem tiskovou zprávou Oberbank velice zaskočen. Její reakce je naprosto přehnaná,
uvedl serveru Podnikatel.cz krátce po zveřejnění zprávy Oberbank Patrik Nacher, majitel serveru Bankovnípoplatky.com. Čtěte také: Velký přehled kontokorentních úvěrů pro živnostníky.
Organizátoři odhalili hlasování Oberbank
Odpověď organizátorů projektu na sebe nenechala dlouho čekat. Podle nich bylo účelem dříve zveřejněné zprávy informovat o preferencích lidí, kteří již v projektu za dva týdny aktivně hlasovali. Server www.vstricnabanka.cz sice přiznal, že nešlo o reprezentativní výzkum, ale zároveň dodal, že to ve své zprávě nikde ani netvrdil. Oberbank v této souvislosti uvádí ve své zprávě zcela nepravdivé tvrzení, že se má jednat o výsledky, nikoliv o, námi několikrát zmiňované, průběžné a částečné výsledky hodnocení. Stejně tak se nejedná o „anketu“, ale o „hodnocení“,
vysvětlili organizátoři projektu ve své tiskové zprávě.
Patrik Nacher navíc upozorňuje, že nižší počet hlasujících je dán skutečností, že projekt fakticky funguje teprve 14 dní a každý, kdo chce hlasovat, se musí zaregistrovat a uvést údaje o své osobě. Nelze tedy hlasovat anonymně a pod rouškou anonymity účelově hodnotit a zkreslovat tak výsledky hlasování,
dodali organizátoři projektu. Čtěte také: Výhodnější provozní úvěry se přiblížily i podnikatelům ze sektoru služeb.
Právě tento systému registrací umožnil provozovatelům serveru odhalit hlasování marketingového oddělení Oberbank. To se pokusilo svým hlasováním změnit pořadí bank a vylepšit obraz své banky v očích veřejnosti. Na kladném hodnocení jejich vlastní banky by nebylo nic zvláštního. Zvláštní je to, že se hodnotitel za Oberbank snažil poškodit ostatní banky tím, že jim dal až na výjimky nejnižší známku. Tuto skutečnost jsme zaznamenali do archívu na screenshot,
uvedli organizátoři hodnocení ve své tiskové zprávě.
Tyto screenshoty se serveru Podnikatel.cz podařilo získat. Z nich opravdu vyplývá, že zástupci Oberbank si sami udělili nejvyšší možnou známku deset, zatímco ostatní banky povětšinou ohodnotili jedním až dvěma body. Jedinou výjimku tvořila UniCredit Bank, které udělili body tři. Že se do hlasování veřejnosti zapojila i Oberbank, přiznala banka mimo jiné ve své tiskové zprávě, ve které si stěžovala na zveřejněné průběžné výsledky.
Hlasovat mohou pouze registrovaní uživatelé a v případě Oberbank jich bylo pouze 18. S hlasem marketingového oddělení Oberbank 19. Samozřejmě hlasování marketingového oddělení Oberbank okamžitě značně pozměnilo pořadí ostatních bank,uvedla Michaela Pokorná z Oberbank.
Také proto organizátoři projektu bance vzkázali, aby se místo negativní prezentace snažila spíše hledat příčiny, proč není v očích lidí tak oblíbená jako jiné banky. Důvodem může být nevýraznost této banky, která se, ve srovnání s konkurencí, málo prezentuje. Počet tiskových zpráv a výskyt banky v médiích je oproti jiným bankám minimální. Je ironií, že se takto neadekvátně ozve banka, o které není jinak v médiích slyšet,
uzavřeli organizátoři projektu ve své tiskové zprávě.