Banka vyhrála soud o poplatky. Mohlo jít o fingovanou žalobu, tvrdí iniciativy

28. 5. 2013
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: www.isifa.com
Ilustrační obrázek
Soud včera řešil žalobu o vrácení poplatků a tentokrát rozhodl ve prospěch banky. Iniciativy však upozorňují, že mohlo jít o úmyslně chybně sestavenou žalobu.

Obvodní soud pro Prahu 5 včera rozhodl ve sporu o poplatky za správu úvěru ve prospěch banky. Zamítl tak žalobu, ve které klient ČSOB žádal po bance vrácení poplatku ve výši 1 100 Kč za správu úvěru ke spotřebitelskému úvěru sjednanému v roce 2011. Iniciativy, které se zpětnému vracení poplatků věnují, však toto rozhodnutí bagatelizují a upozorňují, že mohlo jít o záměrně špatně formulovanou žalobu.

Soud se postavil na stranu banky

Ilustrační obrázek
Autor: www.isifa.com

Ilustrační obrázek

Soud své rozhodnutí odůvodnil tím, že klient vstoupil do smluvního vztahu s ČSOB dobrovolně a o výši poplatku, stejně jako o dalších platbách, věděl. Soud též uvedl, že ujednání o poplatku je určité a neshledal ani jeho nepřiměřenost ani jiný rozpor s českými či unijními předpisy o ochraně spotřebitele. Toto rozhodnutí jednoznačně potvrdilo dosavadní judikaturu českých soudů – a to jak okresních (resp. obvodních), tak krajských (resp. městských) – jež standardně ve vymáhacích sporech potvrzovaly nárok bank na poplatky za vedení a správu úvěru. I v rozhodnutích vyšších instancí se konstatovalo, že banka nárok na poplatek jasně prokázala, dodala Zlata Kunešová, výkonná ředitelka Právních služeb ČSOB.

S tímto však nesouhlasí inicitavy, které se na zpětné vrácení poplatků zaměřují. Podle nich se jednalo o individuální žalobu klienta, která ukázala, jak důležité je kvalitně připravit žalobu k soudu a výbrat vhodného advokáta, který bude pověřen zastupováním klienta. Na tomto soudním sporu se možná potvrzují naše informace, že banky spolu se „spřátelenými“ klienty mohou podávat záměrně chybně formulované žaloby s cílem takové soudy vyhrát a tím podlomit odhodlání klientů soudní cestou uplatňovat svá práva na vrácení úvěrových poplatků, komentovala iniciativa Poplatkyzpet.cz.

Před měsícem přišlo přelomové rozhodnutí

Měsíc zpátky tentýž soud na Praze 5 učinil průlomové rozhodnutí, ve kterém rozhodl, že Hypoteční banka musí svému klientovi vrátit poplatek za vedení úvěrového účtu. Banka tak musela svému klientovi na poplatcích vrátit 4200 Kč a zároveň uhradit soudní náhrady. Soud navíc řekl, že jestli se chce banka vyvarovat dalších soudů, měla by poplatek ve výši 150 Kč měsíčně úplně zrušit. Pokud ani teď banky nezmění názor, je to výsměch českým spotřebitelům i justici a spravedlnosti. Pak nás čeká největší smršť žalob v historii justice, ve které bankám ukážeme, že nerespektování práv českých spotřebitelů a spravedlnosti se nevyplácí, podotkl před měsícem Petr Němec, provozovatel iniciativy Jdeto.de.

Čtěte také: Přelomové rozhodnutí soudu, banka musí vrátit poplatek za vedení úvěrového účtu

Autor článku

Kolektiv autorů serverů Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).