Bankovní kodexy správného chování a oblékání jsou si velmi podobné: Často jde o mnohostránkové elaboráty, ze kterých se ale zaměstnanec banky vlastně nic konkrétního nedozví. Proto mě zaujala Směrnice pro úřednictvo britské banky „Huddleston and Bradford“ z roku 1854, která velice jasně svým úředníkům říká, co po nich vedení chce. Pochopitelně, že některé body jsou již archaické a mnohé i úsměvné, ale oproti těm současným kodexům mluví jasnou řečí:
- Zbožnost, čistota a přesnost jsou nezbytnými předpoklady dobrého bankovního obchodu.
- Pracovní doba je od 8.30 hod do 19 hod.
- Každého rána se koná v hlavní kanceláři denní modlitba. Účast úřednictva je povinná!
- Oděv budiž střízlivé povahy. Úřednictvo se vystříhá nošení šatů pestrých barev.
- Ku prospěchu úřednictva byla pořízena kamna. Doporučuje se, aby každý z příslušníků úřednického stavu donášel za chladného počasí 4 libry uhlí.
- Nikdo z příslušníků úřednického stavu nesmí opustit svoji místnost bez svolení p. Robertse. Přirozené potřeby jsou povoleny a úřednictvo může k tomu účelu používati zahrady za druhou branou. Tato prostora musí být udržována v čistotě a pořádku.
- Mluvení v úředních hodinách se striktně zapovídá.
- Holdování tabáku, vínu či alkoholu patří mezi lidské slabosti a jako takové se úřednictvu přísně zakazuje.
- Příslušníci úřednického stavu si opatří pera z vlastních prostředků.
- Vedení banky očekává, že tyto kreativní podmínky budou vyváženy značným vzestupem pracovních výsledků celého úřednického stavu.
Jasné a stručné. Ne nadarmo se říká, že v jednoduchosti je síla. Možná by stálo za to vyhodit všechny ty mnohostránkové manuály a sepsat podobně jasné desatero, pochopitelně reflektující současnou dobu a podmínky. Každému zaměstnanci banky by pak bylo naprosto jasné, co se po něm vlastně chce.