Banky se přibližují k drobným podnikatelům, ti to vidí jinak

19. 9. 2007
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Autor: 258398
Přístup tuzemských finančních domů k malým a středním podnikatelům se mění. Hned dvě banky spouštějí nové projekty, které mají svým klientům nabídnout poradenství a výhody plynoucí z jejich vzájemného trvalého vztahu. Podnikatelé ale nad novinkami váhají, za ochotou bank vidí hlavně konkurenční tlaky.

Banky si začínají uvědomovat silný potenciál drobných a středních podnikatelů a rozšiřují pro ně své služby. Nové projekty pro tento segment ohlásila Československá obchodní banka (ČSOB), novinky potvrdila rovněž Raiffeisenbank. V prvním případě se jedná o poskytnutí bezplatného online poradenství a nabídku dalších zvýhodněných bankovních produktů, v případě druhém o projekt speciálních poradců, kteří pomohou klientům ve finančním poradenství. Podnikatelé však berou novinky s nadhledem a raději by uvítali nižší poplatky spojené s vedením účtu.

Online servis pro každého

Československá obchodní banka (ČSOB) včera představila novou formu poradenství pro SME (malé a střední podnikatele), tzv. „Klub úspěšných podnikatelů“. Jedná se především o specializované stránky, které podnikatelům poskytnou novinky z finanční, daňové a právní oblasti. Součástí serveru bude i poradenský servis. Online jsou stránky již od září a zatím jsou veřejně přístupné. To se však v průběhu příštího roku změní, přístup bude udělen pouze klientům ČSOB. Ač název projektu vypovídá o tom, že služby budou dostupné pouze „vyvoleným“, opak je pravdou. „Klub je další z řady projektů, kterým chce ČSOB vyjít vstříc potřebám svých klientů z řad malých a středních podnikatelů. Přístup budou mít všichni, bez rozdílu,“ zdůraznila Jarmila Hla Shwe, která je v ČSOB zodpovědná za řízení segmentu Podnikatelé. Ta zároveň doplnila, že online poradenství a informační servis budou zcela zdarma.

Novinkami kromě online služeb jsou také ČSOB spořící účet pro podnikatele s vyšší úrokovou sazbou a fondy peněžního trhu s investičním horizontem do jednoho roku.

Co je v některých bankách novinka či nadstandard, je u jiných již běžnou záležitostí

I když si ČSOB v segmentu malých a středních podnikatelů věří a veřejně prezentuje, že aspiruje na lídra v této oblasti, další z tuzemských finančních domů nenechává nic náhodě. Nový projekt speciálních poradců pro SME spouští Raiffeisenbank. „Tito poradci malým a středním podnikatelům poradí se vším potřebným kolem financování, nicméně pokud klient vyžaduje odborné rady, měl by se spíše obrátit na právníky či daňové poradce,“ řekl business serveru Podnikatel.cz mluvčí banky Tomáš Kofroň. Zároveň ale dodal, že základní poradenství v této oblasti zvládnou i běžní poradci.

Na standardní služby a přístup ke svým klientům, které jiné banky vydávají za novinku či nadstandard, ale upozorňuje Simona MůčkováČeské spořitelny:„Každý klient je pro nás významný. Proto jim zdarma nabízíme například zprávy a makroekonomické výhledy, publikace kanceláře o EU ohledně aktuálního dění v unii, pořádáme semináře s atraktivními tématy a zároveň poradíme i s výběrem dotačního programu EU.“

O bezplatných poradenských službách pro podnikatele hovoří i Tomáš Pavlík, mluvčí HVB Bank:„V současné době nabízíme zdarma daňové a právní poradenství v rámci Business konta,“ upřesnil Pavlík. Právě ale u HVB Bank, která sloučením s Živnostenskou bankou na začátku listopadu vytvoří novou finanční instituci pod názvem UniCredit Bank Czech Republic, nemají tyto služby svou budoucnost jistou. „Momentálně probíhá analýza zájmu o tyto služby, na základě které se rozhodneme, zda-li je budeme dále poskytovat,“ dodal pro business server Podnikatel.cz Tomáš Pavlík.

Co na novinky říkají sami podnikatelé?

Nové služby ale zatím nechávají podnikatele chladné. Navíc jsou obecně k poradenství ze strany bank velmi skeptičtí. „Tyto nabídky jsem absolvoval a beru je velmi s úsměvem. V bance na vás nastoupí většinou mladý pán s kravatou, a když mu dáte hospodářské výsledky za poslední tři roky, tak vám oznámí, že vám nic poskytnout nemůže,“ řekl šéf Sdružení podnikatelů a živnostníků Bedřich Danda. Ten ale zároveň přiznává, že postoj bank se mění. Přičítá to ale spíše konkurenčnímu tlaku než vstřícnějšímu postoji.

To potvrzuje i Martin Dlouhý, živnostník provozující svou činnost v oblasti stavebnictví:„Nové služby určitě vítám, ale měnit kvůli tomu svůj účet rozhodně nebudu. S poradenstvím jsem se zatím nesetkal a myslím, že podmínky jeho využití nebudou až tak jednoduché, jak banky prezentují.“

Martin Dlouhý si zároveň postěžoval, že místo poradenství by raději uvítal nižší poplatky spojené s provozem jeho účtu. S tím souhlasí i Bedřich Danda a dodává:„Poplatky v našich bankách kritizujeme přes rok a stále se nechtějí chovat lépe….,“ uzavírá pro business server Podnikatel.cz svou kritiku předseda Sdružení podnikatelů a živnostníků.

Co byste od banky jako podnikatelé uvítali více? Poradenství či nižší poplatky?

Autor článku

Michael je šéfredaktorem Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz a jeho doménou jsou rozhovory. Zajímá se o marketing, e-commerce a nové technologie.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).