Banky vůči klientům zase na koni. Přispělo k tomu rozhodnutí ústavního soudu

15. 4. 2014
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: www.isifa.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Ústavní soud dnes zamítl historicky první stížnost klientky, která chtěla vrátit poplatky za úvěr. Poplatkové iniciativy i přesto slaví vítězství.

Ústavní soud dnes rozhodl v poplatkovém sporu mezi bankami a jejich klienty. Zamítl stížnost klientky České spořitelny, která chtěla vrátit poplatek za správu hypotečního úvěru.

Podle nálezu Ústavního soudu, který je tak vzorem pro soudy nižší instance, obě strany sporu vyjádřily při uzavírání úvěrových smluv svobodnou vůli. Vztah banky a klienta není vztahem pachatele a oběti, zdůraznil ústavní soud.

Ilustrační obrázek
Autor: www.isifa.com, podle licence: Rights Managed

Ústavní soud se přiklonil na stranu banky. 

Česká spořitelna, která zatím žádný poplatkový spor neprohrála, to ihned okomentovala slovy, že se potvrzuje skutečnost, že její poplatková politika byla v souladu s platnými smlouvami a legislativou. Banky jsou přitom od loňského roku pod záplavou požadavků více než 300 tisíc klientů na vrácení poplatků za vedení hypotéky či spotřebitelského úvěru, píše ČTK

A jak to tak vypadá, žaloby v těchto případech budou po dnešním rozhodnutí postupně stahovány. Názorem Ústavního soudu jsou vázány všechny české soudy, a proto doporučíme všem našim klientům zpětvzetí podaných žalob a ukončení soudních řízení, komentoval rozhodnutí soudu Daniel Paľko, předseda představenstva společnosti BSP Lawyer Partners a.s., poskytovatele služby Poplatkyzpet.cz. Ten zároveň doplnil, že boj ještě nevzdává a v některých sporech se obrátí na Evropský soud pro lidská práva a také na Soudní dvůr Evropské unie. 

Je poplatek za správu hypotečního úvěru podle vás oprávněný?

Poplatkové iniciativy i přesto slaví úspěch. Podařilo se nám sporný bankovní poplatek vymazat ze sazebníků bank, říká Petr Němec, provozovatel serveru Jdeto.de, který byl jedním z prvních klientů, kterému se naopak podařilo první spor o poplatek s bankami u soudu vyhrát. Vzal si totiž příklad z Německa, kde byl poplatek za vedení úvěrového účtu prohlášen Spolkovým soudním dvorem za nezákonný.

Na základě veřejného tlaku nakonec banky od sporných poplatků samy ustupují. Potvrzuje to přístup právě i České spořitelny. Ta pro nové klienty vyhlásila v případě poplatku za správu hypotečního úvěru ve výši 150 Kč měsíčně tzv. poplatkové prázdniny do odvolání. Poplatek nebudou platit ani ti klienti, kterým se v rámci fixace změní úrok, či si svůj úvěr refinancují či konsolidují. 

Dosavadním klientům, kteří již hypotéku u banky vedenou mají a úvěr si například nekonsolidují, banka odmítá poplatky odpustit: O všech podmínkách poskytnutí hypotečního úvěru včetně ceny je klient je informován a jejich akceptace, kterou klient potvrdil uzavřením příslušné úvěrové smlouvy, byla pouze na svobodném rozhodnutí klienta, informuje dosavadní klienty banka prostřednictvím svého Ombudsmana Finanční skupiny České spořitelny. 

Autor článku

Kolektiv autorů serverů Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).