Grafická podoba internetových stránek patří k nedůležitějším věcem, které vám mohou přivést či naopak odlákat zákazníky. Grafika a design je totiž první věcí, kterou návštěvník vašeho webu zaregistruje. Můžete nabízet sebelepší výrobky nebo služby, ale k čemu vám budou, pokud zákazník opustí stránky kvůli příšerné grafice dříve, než stihne vaši nejvýhodnější nabídku prozkoumat? Poradíme vám, kterých designových a grafických chyb se vyvarovat a na co si dát při tvorbě webu pozor. Čtěte více: 5 nejčastějších chyb firemních webů v Česku
S barvami to na webu nepřehánějte
Přestože se grafika tuzemských podnikatelských webů v poslední době výrazně zlepšila, stále lze nalézt „borce“, kteří mají internetové stránky vizuálně postavené tak, že si jejich návštěvník připadá jako Alenka v říši divů. Podobně jako u tvorby obsahu webu platí též u grafiky a designu, aby podnikatel měl jasno v tom, jaký má mít jeho webová prezentace cíl. Grafika webu musí podle odborníků zohlednit, zda se jedná pouze o prezentaci firmy či třeba o produktový katalog s možnosti objednání výrobků. „Stává se i to, že nepoznáte, zda se nacházíte na e-shopu, kde si něco můžete koupit. Pak to tedy logicky ani většina uživatelů neudělá,“ vysvětlil pro server Podnikatel.cz Jan Hlaváč z agentury Dobrýweb.cz.
S nejednoznačností webu úzce souvisí nepřehlednost designu webu. Podle Jana Hlaváče vědí grafici často o webech méně, než je vhodné, a kvůli tomu pak nerespektují základní zásady a sestrojí dílo, které je možná jejich životním výkonem, ale jako web zcela nepoužitelné. Pokud si tedy najmete služby grafika a jeho návrh se vám nebude zamlouvat, nebojte se mu ho vrátit k přepracování. Stejně tak klidně grafikovi nastavte meze, které by svým návrhem neměl překročit. Grafika musí být především funkční a jednoduchá. Podívejte se na internetové stránky velkých firem, většina z nich se drží rčení „méně je někdy více“.
Při vytváření grafické stránky webu odborníci radí především neplácat jednu barvu přes druhou a nesnažit se trumfnout v barevnosti a pestrosti duhu. Co se týče konkrétních barev či barevných kombinací, nedá se říci, že by nějaká byla lepší než jiná, jelikož barvy působí na každého jinak a každá firma má jinou korporátní identitu (CI). Webové stránky by měly vaší CI co nejvíce odpovídat a v ideálním případě by již měly patřit do vašeho CI manuálu. Nezapomínejte také na to, že texty na monitoru se čtou hůře než text vytištěný na papíře. Nedoporučují se ozdobné fonty, skripty. Co se týče kombinace barev, platí obdobné pravidlo. Nepoužívat takovou grafiku, která ubírá pozornost textům, stěžuje nalezení relevantních informací či dokonce může vyvolat nežádoucí pocit,
upozornil Tomáš Gregořica, ředitel komunikace společnosti Mediatel.
Obecně platí, že design musí především ladit jako celek. Důležité je, aby informace byly dobře čitelné. Tmavé písmo na tmavém pozadí není vhodné, bude některým uživatelům dělat problémy se čtením. V pravidlech přístupnosti je pro toto definován i minimální poměr kontrastu barvy na pozadí a barvy objektu,
doplnil serveru Podnikatel.cz Jan Hlaváč. Mnoho webových stránek nesplňuje ani základy, třeba celý web máme v odstínech červené, tudíž i písmo by mělo s tímto korespondovat. V tomto případě je nesmyslné zvýrazňovat důležité fráze zelenou barvou,
připojil se Vladimír Hajduk jr. z internetové agentury SamStudio Internet Agency. Čtěte více: Jak na grafiku firemního webu a jeho technické zpracování
Nakoupené profesionální fotky mohou uškodit
Samostatnou kategorii v oblasti designu webu tvoří využití obrázků. Obrázky, které jen utvářejí design stránek, radí odborníci na web vkládat pomocí kaskádových stylů. Naopak obrázky obsahující nějakou informaci jsou vždy v HTML kódu webu a měly by mít i svůj alternativní popisek (pro případ, že uživatelé obrázky nemohou zobrazit). V obou dvou případech se nenechte ukolébat stále rychlejším internetem a s velikostí obrázků to nepřehánějte. Roste totiž počet lidí s mobilním připojením, kde jsou uživatelé často omezeni množstvím přenesených dat.
Čím dál častěji se rovněž využívají redakční systémy, které správcům stránek ulehčují práci s obrázky a do jisté míry určují styl, jakým se budou ve finále zobrazovat. Nicméně i přes to, když obsah webu spravuje koncový klient, stává se, že obrázky jsou zveřejněny v rozličných velikostech, různě poházené mezi textem, či obrázky, které s textovým obsahem nemají zas až tak moc společného,
dodal Vladimír Hajduk.
Opatrně pak zacházejte s fotografiemi. Nejde přitom pouze o dostatečnou kvalitu. Kontraproduktivní mohou být i nakoupené profesionální fotky, které nepůsobí důvěryhodně, jelikož nebyly vytvořeny v místním prostředí. Čtěte více: Chcete oživit web cizí fotkou či textem? Bez svolení autora to zpravidla nejde
Redesign dělejte po částech
Poslední mnohdy diskutovanou otázkou je frekvence změn v designu webu a jejich komplexnost. Pokud to je možné, vyhýbejte se revolučním změnám a radikálním zásahům. Odborníci v tomto ohledu často říkají, že „redesign začíná v okamžiku spuštění nového webu“. Což vlastně znamená, že vývoj internetových stránek by neměl vůbec ustat a stále by se na webu mělo pracovat.Což je i ideální případ redesignu, kdy je web měněn průběžně po malých částech tak, že si toho uživatelé ani nevšimnou. Jedním z důvodů je i to, že pokud děláte nový web, máte jen návrh. V okamžiku kdy spustíte web, tak vlastně začíná jeho „pravé“ testování na skutečných uživatelích a je vhodné této možnosti také využít,doporučil pro server Podnikatel.cz Jan Hlaváč z agentury Dobrýweb.cz.
O změně layoutu webu každopádně přemýšlejte v souvislostech. Tedy pokud připravuje pro své zákazníky novinky, které nezapadají do současné struktury webu, rozšiřujete portfolio produktů, pak je dobré o změně přemýšlet. Dále je potřeba zohlednit hardware, který zákazníci využívají – např. pokud stále více zákazníků využívá smartphony, pak z toho plyne potřeba vytvoření například vhodné varianty designu pro malé displeje. V neposlední řadě je nutné nezapomínat na nové technologické možnosti, jelikož modernější technologie umožňují zase dosahovat lepších SEO výsledků a user experience,
uzavřel Tomáš Gregořica z firmy Mediatel. Čtěte více: Jak vytvořit dobrý web a co by měl obsahovat