Pantone vyhlašuje barvy roku už přes 20 let a ovlivňuje tak jak průmyslová odvětví nebo design, tak módu, bytové vybavení, balení produktů a grafický design obecně. Proces výběru zahrnuje promyšlené zvážení a analýzu trendů vycházející ze zábavného průmyslu, uměleckých sbírek, životního stylu nebo sociálně-ekonomických podmínek. Vliv mají také nové technologie, materiály a textury nebo sociální média.
Co se dozvíte v článku
Cílem je oživit kreativního ducha i zvědavost
Zástupci Pantone Color Institute zdůrazňují, že zvídavý a fascinující odstín Very Peri v sobě nese bezstarostné sebevědomí a zvědavost, která oživuje kreativního ducha. Navíc lidem pomáhá přijmout změny a otevírá jim novou vizi. Laurie Pressman, viceprezidentka Pantone Color Institute, říká, že tato barva roku odráží to, co se odehrává v naší globální kultuře, a vyjadřuje to, co lidé hledají a doufají, že jim na to barva dá odpověď. Modrá v této barvě představuje oživující vděčnost a je doplněna o novou perspektivu stavějící budoucnost v novém světle. Fialovo-červený odstín se projevuje temperamentním, radostným přístupem a dynamickou přítomností, která podporuje odvážnou kreativitu a nápaditost. Tato barva je svěží, povznášející a královská. Je to objímající a uklidňující. Může být vážná a formální nebo jasná, hravá a ležérní,
uvádí pro Mansion Global Judy Pickett, zakladatelka Design Lines Signature.
Very Peri odkazuje také na to, že žijeme v transformační době a je tak symbolem globálního ducha doby a přechodu, kterým procházíme. Mění se naše představy i standardy a postupně vycházíme z intenzivního období izolace a novými způsoby se propojil osobní a digitální život. Digitální design nám pomáhá rozšiřovat hranice reality a otevírá dveře do dynamického virtuálního světa, kde můžeme zkoumat a vytvářet nové barevné možnosti,
popisují dále na webu Pantone Color Institute. Server CNN ohledně toho informoval, že se letos společnost inspirovala technologiemi a vyplynula z toho také spolupráce s Microsoftem. Odstín Very Peri bude například integrován do řady aplikací Microsoftu ve formě spořičů obrazovky a rozhraní pro PowerPoint, Teams, Edge a Windows,
uvádí.
Very Peri je úplně nový odstín
Zatímco loni výběr dvou nezávislých barev zdůrazňoval, jak se různé prvky spojují, aby vyjádřily poselství síly a naděje, letos se poprvé v historii jedná o nově vytvořený odstín. Podle Laurie Pressman to odráží probíhající globální inovace a transformaci. Vzhledem k tomu, že společnost stále uznává barvu jako kritickou formu komunikace a způsob, jak vyjádřit a ovlivnit myšlenky a emoce a zapojit se a spojit se, komplexnost tohoto nového červeného fialového modrého odstínu zdůrazňuje rozsáhlé možnosti, které před námi leží,
vysvětluje.
Barva, co se dá dobře kombinovat
Protože se jedná o nový odstín, Pantone Color Institut připravil čtyři jedinečné barevné palety, aby pomohl lidem začlenit jej do života. Každá barevná paleta vyjadřuje jinou náladu a obecně ilustruje všestrannost Very Peri. První paleta pracuje s balancem a obsahuje rovnováhu teplých a studených tónů, další je inspirována přírodou, kde fialovou doplňuje zelená barva, třetí paleta zase nechává Very Peri vyniknout v kontrastu jiných odstínů. Motivem poslední palety je pak zábava a radost motivující k hravosti a experimentům. Je to zábavnější, hravější barva, která může fungovat v minimalistickém stylu i v maximalistickém stylu – záleží na tom, jak ji používáte. Pro nás je to velmi uklidňující barva, ale stále má nějakou energii, takže by vás měla dostat do šťastné a inspirativní nálady,
myslí si Nina Grauer, zakladatelka a ředitelka Dekay & Tate Interiors.
Návrháři a grafičtí designeři mohou s barvou pracovat prostřednictvím digitální barevné platformy Pantone Connect, která je dostupná jak na webu, tak v mobilních aplikacích nebo jako rozšíření pro Adobe® Creative Cloud®. Tato platforma obsahuje čtyři různé předem nahrané barevné palety s Very Peri. Jsou dostupné pro sdílení, ukládání a použití v souborech programů, jako jsou Adobe Photoshop®, Illustrator® nebo InDesign®.
Podívejte se na konkrétní barevné palety
Fialová má mnoho významů
Agentura Aira na svém blogu v souvislosti s fialovou zmiňuje, že jde o královskou barvu evokující luxus, majestátnost a moudrost s tím, že podněcuje kreativitu a působí tajemným dojmem. Grafická designérka Veronika Marčíková dále doplňuje, že je fialová oblíbenou barvou u žen, zdůrazňuje jemnost a používá se u luxusních, kreativních značek a v kosmetice. Jitka Vysekalová v knize Psychologie reklamy uvádí, že fialová vyjadřuje v další rovině zastřené vzrušení, skryté tajemství, které vyvolává znepokojení. V římskokatolickém náboženství pak symbolizuje pokoru, pokání, skromnost, zdrženlivou střízlivost až svatou odloučenost.
Fialová je také brána jako harmonie protikladů a dochází u ní k neustálé oscilaci mezi působením červené a modré barvy, mezi impulzivním chtěním a obezřetnou citlivostí, odkud se odvozuje její význam pro senzibilitu. Lidé s nižším intelektuálním potenciálem se touto barvou často nechávají „svést“, lidé s vyšším intelektem ji naopak výrazně odmítají. Platí to i z hlediska kultur: čím je kultura diferenciovanější, tím více se člověk vzdaluje schopnosti blaženého splynutí s přírodou – senzitivní identifikací – a tím více odmítá fialovou barvu. Místo nadšeného odevzdání nastupuje princip účelnosti a jistoty,
dodává Jitka Vysekalová závěrem.