Barvou roku 2022 bude nový odstín fialové. Má podpořit kreativitu i digitalizaci

22. 12. 2021
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Barvou roku 2022 má být nově vytvořený odstín fialové s názvem Very Peri (PANTONE 17–3938). Střídá tak žlutou a šedou a má především oživit kreativního ducha.

Pantone vyhlašuje barvy roku už přes 20 let a ovlivňuje tak jak průmyslová odvětví nebo design, tak módu, bytové vybavení, balení produktů a grafický design obecně. Proces výběru zahrnuje promyšlené zvážení a analýzu trendů vycházející ze zábavného průmyslu, uměleckých sbírek, životního stylu nebo sociálně-ekonomických podmínek. Vliv mají také nové technologie, materiály a textury nebo sociální média. 

Co se dozvíte v článku
  1. Cílem je oživit kreativního ducha i zvědavost
  2. Very Peri je úplně nový odstín 
  3. Barva, co se dá dobře kombinovat 
  4. Podívejte se na konkrétní barevné palety
  5. Fialová má mnoho významů 

Cílem je oživit kreativního ducha i zvědavost

Zástupci Pantone Color Institute zdůrazňují, že zvídavý a fascinující odstín Very Peri v sobě nese bezstarostné sebevědomí a zvědavost, která oživuje kreativního ducha. Navíc lidem pomáhá přijmout změny a otevírá jim novou vizi. Laurie Pressman, viceprezidentka Pantone Color Institute, říká, že tato barva roku odráží to, co se odehrává v naší globální kultuře, a vyjadřuje to, co lidé hledají a doufají, že jim na to barva dá odpověď. Modrá v této barvě představuje oživující vděčnost a je doplněna o novou perspektivu stavějící budoucnost v novém světle. Fialovo-červený odstín se projevuje temperamentním, radostným přístupem a dynamickou přítomností, která podporuje odvážnou kreativitu a nápaditost. Tato barva je svěží, povznášející a královská. Je to objímající a uklidňující. Může být vážná a formální nebo jasná, hravá a ležérní, uvádí pro Mansion Global Judy Pickett, zakladatelka Design Lines Signature. 

Very Peri odkazuje také na to, že žijeme v transformační době a je tak symbolem globálního ducha doby a přechodu, kterým procházíme. Mění se naše představy i standardy a postupně vycházíme z intenzivního období izolace a novými způsoby se propojil osobní a digitální život. Digitální design nám pomáhá rozšiřovat hranice reality a otevírá dveře do dynamického virtuálního světa, kde můžeme zkoumat a vytvářet nové barevné možnosti, popisují dále na webu Pantone Color Institute. Server CNN ohledně toho informoval, že se letos společnost inspirovala technologiemi a vyplynula z toho také spolupráce s Microsoftem. Odstín Very Peri bude například integrován do řady aplikací Microsoftu ve formě spořičů obrazovky a rozhraní pro PowerPoint, Teams, Edge a Windows, uvádí. 

Very Peri je úplně nový odstín 

Zatímco loni výběr dvou nezávislých barev zdůrazňoval, jak se různé prvky spojují, aby vyjádřily poselství síly a naděje, letos se poprvé v historii jedná o nově vytvořený odstín. Podle Laurie Pressman to odráží probíhající globální inovace a transformaci. Vzhledem k tomu, že společnost stále uznává barvu jako kritickou formu komunikace a způsob, jak vyjádřit a ovlivnit myšlenky a emoce a zapojit se a spojit se, komplexnost tohoto nového červeného fialového modrého odstínu zdůrazňuje rozsáhlé možnosti, které před námi leží, vysvětluje. 

Barva, co se dá dobře kombinovat 

Protože se jedná o nový odstín, Pantone Color Institut připravil čtyři jedinečné barevné palety, aby pomohl lidem začlenit jej do života. Každá barevná paleta vyjadřuje jinou náladu a obecně ilustruje všestrannost Very Peri. První paleta pracuje s balancem a obsahuje rovnováhu teplých a studených tónů, další je inspirována přírodou, kde fialovou doplňuje zelená barva, třetí paleta zase nechává Very Peri vyniknout v kontrastu jiných odstínů. Motivem poslední palety je pak zábava a radost motivující k hravosti a experimentům. Je to zábavnější, hravější barva, která může fungovat v minimalistickém stylu i v maximalistickém stylu – záleží na tom, jak ji používáte. Pro nás je to velmi uklidňující barva, ale stále má nějakou energii, takže by vás měla dostat do šťastné a inspirativní nálady, myslí si Nina Grauer, zakladatelka a ředitelka Dekay & Tate Interiors. 

Návrháři a grafičtí designeři mohou s barvou pracovat prostřednictvím digitální barevné platformy Pantone Connect, která je dostupná jak na webu, tak v mobilních aplikacích nebo jako rozšíření pro Adobe® Creative Cloud®. Tato platforma obsahuje čtyři různé předem nahrané barevné palety s Very Peri. Jsou dostupné pro sdílení, ukládání a použití v souborech programů, jako jsou Adobe Photoshop®, Illustrator® nebo InDesign®. 

skoleni_8_1

Podívejte se na konkrétní barevné palety

Fialová má mnoho významů 

Agentura Aira na svém blogu v souvislosti s fialovou zmiňuje, že jde o královskou barvu evokující luxus, majestátnost a moudrost s tím, že podněcuje kreativitu a působí tajemným dojmem. Grafická designérka Veronika Marčíková dále doplňuje, že je fialová oblíbenou barvou u žen, zdůrazňuje jemnost a používá se u luxusních, kreativních značek a v kosmetice. Jitka Vysekalová v knize Psychologie reklamy uvádí, že fialová vyjadřuje v další rovině zastřené vzrušení, skryté tajemství, které vyvolává znepokojení. V římskokatolickém náboženství pak symbolizuje pokoru, pokání, skromnost, zdrženlivou střízlivost až svatou odloučenost. 

Fialová je také brána jako harmonie protikladů a dochází u ní k neustálé oscilaci mezi působením červené a modré barvy, mezi impulzivním chtěním a obezřetnou citlivostí, odkud se odvozuje její význam pro senzibilitu. Lidé s nižším intelektuálním potenciálem se touto barvou často nechávají „svést“, lidé s vyšším intelektem ji naopak výrazně odmítají. Platí to i z hlediska kultur: čím je kultura diferenciovanější, tím více se člověk vzdaluje schopnosti blaženého splynutí s přírodou – senzitivní identifikací – a tím více odmítá fialovou barvu. Místo nadšeného odevzdání nastupuje princip účelnosti a jistoty, dodává Jitka Vysekalová závěrem.

Autor článku

Jana je redaktorkou Podnikatel.cz a její hlavní specializací je marketing, zajímá se také o firemní finance. Pravidelně hledá a píše nové příběhy podnikatelů.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).