V roce 2019 zaniklo 195 nezávislých prodejen o velikosti do 400 m². To představuje téměř dvoutřetinový pokles oproti roku 2018. Zanikání malých prodejen tak výrazně zpomaluje. Potvrzuje to aktuální zjištění společnosti Nielsen.
Trend v oblasti zániku a vzniku nových tradičních prodejen se výrazně mění. Podle Asociace českého tradičního obchodu (AČTO) je zatím intenzivní vysvětlování starostům, hejtmanům i na ministerstvech význam a důležitost malých prodejen zejména ve venkovských oblastech, které ze strany asociace trvá už téměř pět let.
Psali jsme: Pozvolná záhuba malého obchodníka. Zlikvidují je supermarkety úplně?.
V současnosti už téměř polovina krajů podporuje fungování nejmenších venkovských prodejen a rovněž mnozí starostové si uvědomují, že mít fungující prodejnu je pro život v obci naprosto nezbytné,
hodnotí aktuální vývoj Pavel Březina, předseda Asociace českého tradičního obchodu.
V roce 2017 měl nezávislý trh 13 758 prodejen s potravinami a smíšeným zbožím, o dva roky později to bylo 11 940 prodejen. Za poslední tři roky tak český maloobchod přišel o 1818 prodejen o výměře do 400 m². Ty zajišťovaly obchodní obslužnost především v menších městech a na venkově.
Přečtěte si, jak to na malé obci chodí v praxi v případě cukrárny: V malé obci se cukrárna provozuje hlavně pro lidi. Nahlédněte do ní
Poklesl počet nových super a hypermarketů, které tradiční prodejny likvidují
Nejnovější čísla ukazují, že se situace na českém maloobchodním trhu s potravinami pomalu uklidňuje. Zaniká méně malých prodejen a podobně sledujeme také značný pokles vzniku nových super a hypermarketů. Trh se po dvou letech, relativně silných poklesů, stabilizoval a to hlavně v nejmenším formátu, tzv. smíšenek do 50 m²,
vysvětluje Lubomír Mechura, ředitel společnosti Nielsen.
Důležitost fungování malých prodejen v blízkosti bydliště jasně ukázala i současná koronakrize. „V době největší krize upřednostnilo více zákazníků než obvykle nakupování v menších obchodech právě v blízkosti svého domova. Uvědomili si totiž, jak důležitou roli pro ně hrají prodejny v místě, kde žijí a do kterých nemusejí dojíždět. Podpora lokální ekonomiky je pro budoucnost naprosto klíčová,“ dodává předseda AČTO Pavel Březina.