Během koronakrize pro nákup do malé prodejny. Jsou potřeba, nelikvidujme je

18. 6. 2020
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Během pandemie se ukázalo, jak důležité jsou pro lidi malé tradiční prodejny s potravinami. Naštěstí teď chytají druhý dech, supermarketů vzniká méně.

V roce 2019 zaniklo 195 nezávislých prodejen o velikosti do 400 m². To představuje téměř dvoutřetinový pokles oproti roku 2018. Zanikání malých prodejen tak výrazně zpomaluje. Potvrzuje to aktuální zjištění společnosti Nielsen.

Trend v oblasti zániku a vzniku nových tradičních prodejen se výrazně mění. Podle Asociace českého tradičního obchodu (AČTO) je zatím intenzivní vysvětlování starostům, hejtmanům i na ministerstvech význam a důležitost malých prodejen zejména ve venkovských oblastech, které ze strany asociace trvá už téměř pět let. 

Psali jsme: Pozvolná záhuba malého obchodníka. Zlikvidují je supermarkety úplně?.

V současnosti už téměř polovina krajů podporuje fungování nejmenších venkovských prodejen a rovněž mnozí starostové si uvědomují, že mít fungující prodejnu je pro život v obci naprosto nezbytné, hodnotí aktuální vývoj Pavel Březina, předseda Asociace českého tradičního obchodu.

V roce 2017 měl nezávislý trh 13 758 prodejen s potravinami a smíšeným zbožím, o dva roky později to bylo 11 940 prodejen. Za poslední tři roky tak český maloobchod přišel o 1818 prodejen o výměře do 400 m². Ty zajišťovaly obchodní obslužnost především v menších městech a na venkově.

Přečtěte si, jak to na malé obci chodí v praxi v případě cukrárny: V malé obci se cukrárna provozuje hlavně pro lidi. Nahlédněte do ní

Poklesl počet nových super a hypermarketů, které tradiční prodejny likvidují

Nejnovější čísla ukazují, že se situace na českém maloobchodním trhu s potravinami pomalu uklidňuje. Zaniká méně malých prodejen a podobně sledujeme také značný pokles vzniku nových super a hypermarketů. Trh se po dvou letech, relativně silných poklesů, stabilizoval a to hlavně v nejmenším formátu, tzv. smíšenek do 50 m², vysvětluje Lubomír Mechura, ředitel společnosti Nielsen.

Důležitost fungování malých prodejen v blízkosti bydliště jasně ukázala i současná koronakrize. „V době největší krize upřednostnilo více zákazníků než obvykle nakupování v menších obchodech právě v blízkosti svého domova. Uvědomili si totiž, jak důležitou roli pro ně hrají prodejny v místě, kde žijí a do kterých nemusejí dojíždět. Podpora lokální ekonomiky je pro budoucnost naprosto klíčová,“ dodává předseda AČTO Pavel Březina.

Autor článku

Jana je redaktorkou a korektorkou Podnikatel.cz. Hlídá a píše aktuální zprávy z byznysu.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).