Berňák nově zasílá informace o dani z nemovitých věcí do datovky i OSVČ

19. 4. 2018
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

23.8.21/1x/Ilustrační obrázek Autor: www.isifa.com, podle licence: Rights Managed
23.8.21/1x/Ilustrační obrázek
OSVČ nejsou povinny mít zřízenou datovou schránku. Pokud ji však mají, mohou nově využít možnosti nechat si zasílat informace o dani z nemovitých věcí.

Datové schránky musí mít ze zákona zřízené všechny firmy. Od léta 2012 musí mít navíc datovou schránku také advokáti a daňoví poradci. Fyzické osoby se pro jejich zřízení mohou rozhodnout dobrovolně. Pokud ji mají, mohou teď nově využít možnosti Finanční správy ČR nechat si do datové schránky zasílat informace o dani z nemovitých věcí.

V rámci rozšiřování služeb při placení daní zavádí Finanční správa ČR od zdaňovacího období roku 2018 novou službu spočívající v zasílání informace pro placení daně z nemovitých věcí fyzickým osobám do datové schránky fyzické osoby, případně do datové schránky podnikající fyzické osoby, informuje Finanční správa ČR na svých webových stránkách. 

Psali jsme: Mají datové schránky smysl i pro OSVČ? Zeptali jsme se na pro a proti

Informace pro placení daně z nemovitých věcí, které mohou být fyzickým osobám nově zasílány do datovky, bude obsahovat shodné údaje, jaké jsou nyní uvedeny na alonži složenky (oddělitelné části složenky). Jedná se o výši daně, výši nedoplatku, případně přeplatku, dále údaje pro placení daně včetně QR kódu, umožňujícího platbu daně prostřednictvím internetového bankovnictví nebo mobilních platebních aplikací.

Informace pro placení daně z nemovitých věcí je plnohodnotnou náhradou za složenku pro placení daně, z tohoto důvodu fyzickým osobám se zřízenou datovou schránkou fyzické osoby nebo fyzické osoby podnikající nebude již zasílána složenka.

Jak si datovou schránku zřídit

Pokud se podnikající fyzická osoba rozhodne zřídit si datovou schránku, musí podat žádost. Datovou schránku pak úřad zřídí do 3 dnů ode dne podání žádosti. Pokud tvoří součást žádosti o zřízení datové schránky příloha, trvá doba vyřízení žádosti až 30 dní.

Náležitosti žádosti

  • jméno, popřípadě jména, příjmení, jejich případné změny
  • rodné příjmení
  • den, měsíc a rok narození
  • místo a okres narození; pokud se podnikající fyzická osoba narodila v cizině, místo narození a stát, na jehož území se narodila
  • státní občanství, není-li podnikající fyzická osoba státním občanem ČR
  • identifikační číslo ekonomického subjektu (IČO), bylo-li přiděleno
  • místo podnikání, popřípadě sídlo
  • žádost musí obsahovat úředně ověřený podpis podnikající fyzické osoby

Samotná žádost se dá podat několika způsoby. Lze ji osobně podat na podatelnu ministerstva vnitra nebo poslat poštou na adresu ministerstva vnitra. Potom ale musí obsahovat úředně ověřený podpis. Ten si OSVČ mohou zajistit na obecních úřadech, úřadech městských částí a vybraných pobočkách České pošty, Hospodářské komory ČR, notářů či zahraničních zastupitelských úřadů. Poplatek za ověření činí 30 Kč. 

Čtěte také: Chcete mít možnost konvertovat datovou zprávu i za 10 let? Poradíme vám, jak na to

Další možnost tvoří podání žádosti na některém kontaktním místě Czech POINT, které najdete na vybraných pobočkách České pošty, s. p., městských úřadů či městských části. V neposlední řadě se dá žádost poslat elektronicky na adresu posta@mvcr.cz. Podnikatel ji ale musí podepsat zaručeným elektronickým podpisem.

Autor článku

Jana je redaktorkou a korektorkou Podnikatel.cz. Hlídá a píše aktuální zprávy z byznysu.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).