Na druhé straně... Jak má financ ověřit správnost tvrzení hostinského? Všichni nadáváte, že úřad otravuje svatebčany, leze do soukromí apod., ale u obchodů B2C je holt odběratelem občan, tak se u něj logicky ověřují podrobnosti uskutečněného plnění. Podstatně přísnějšímu udavačství se musejí každý měsíc (čtvrtletí) podvolit všichni plátci DPH a poslušně do kontrolního hlášení pro účely DPH identifikovat všechny své nákupy a prodeje nad 10 000 Kč. To vám nevadí asi jenom proto, že to sami nemusíte dělat. Bohužel v Česku se hodně podvádí v byznyse, ale i v úřadech...
Nutno si uvědomit dva pojmy poplatník a plátce. Je to stejné jako se soc. či zdravotním pojištěním, zaměstnavatel mi ho ztrhne, ale neodvede. To je šikulka jak si vylepšuje zisk. Ve skutečnosti mě okradl. U DPH si to tolik neuvědomujeme, že neokradl stát, ale mě. Vzal částku DPH, kterou jsem povinen prostřednictvím obchodníka zaplatit státu, ale on ji neodvedl a nechal si ji. Jenže v u DPH necítím přímou újmu u soc. a zdravotního zjistím problém následně....
Takhle to prostě bude i přes 1000 mínusů, které dostanu. To je popsání stavu věci.
Na druhou stranu efektivita hospodaření státu s penězi, které jsme mu odvedl je diskutabilní.
Já to chápu jinak. Trochu lidsky, selsky. Mě neokradl, já jako poplatník tu cenu vždy platím s DPH. A ano, ze zákona část z toho co jsem zaplatil by měl plátce odvést státu. Stát by mi za to měl poskytovat nějaké služby, které jsou buď nemožné, nebo složité, nebo nereálné zajišťovat soukromě. Jenže takových je poměrně málo - a přesto se stát snaží dělat naprosto vše a ještě mi tvrdit, že je to pro moje dobro.
Proto přiznávám, že jsem radši když můj podíl hospodský státu neodvede. On si ho do matrace nezašije. On ho utratí - mzdy servírek, suroviny na obědy, řemeslníky co mu opraví stoly, a tak dále. A velká část z toho bude v jeho blízkosti, v obci či okrese - ne ve Frankfurtu. Nakonec se to DPH, byť v o něco menší míře ke státu stejně dostane. Ale cestou udělá větší službu, než když jde přímo. Samozřejmě, čistě matematicky to je trochu jinak, ale jenom čísla náš život nepopisují, ne?
Radši budu mít ve městě padesát hospůdek a krámečků, které "okrádají stát", než pět, které jsou "vzorné".
Těch padesát má totiž také jinou životnost, pokud nastane nějaký problém v ekonomice. Ze zjednodušeného pohledu - škodovce klesnou prodeje, tak propustí deset tisíc lidí. Jenže ti malí živnostníci živnost budou držet daleko déle, je to pro ně i věc cti. A to je i pro stát nakonec lepší, neboť o takové lidi se starat nemusí ...
Prostě a jednoduše - brát to jen jako plus mínus na účtě je blbost. Ne nadarmo se říká, že bohatý stát znamená chudé občany - ale bohatí občané dělají bohatý stát.
Jak se budete dívat na to, když Vás zaměstnavatel nahradí osobou pracující na černo? Proč by měl platit odvody a strhávat daň? Nebo rovnou přijde a hele když zaměstnám někoho na černo, tak mě to stojí o tolik a tolik méně. Takže pokud chceš zůstatek tak Požádejte o snížení mzdy. No a tomu co dělá na černo neplatí dovolenou.
Pokud si ty peníze po tom co si na sebe vydělá vezmete zpět, tak nejde o dotaci. Dotace je nenávratná. Tedy pokud vám chybí v kasičce peníze na mzdu a odvody tak, se někde zajistí peníze. Ve vašem případě vytáhnete z vlastní kapsy.... a půjčíte, tedy úvěr. Pokud by nedocházelo k navrácení peněz a stav se prohluboval, tak to v závislosti na velikosti vaší peněženky a čase dříve nebo později vede k bankrotu. Jinak řečeno máte nevyrovnané Cashflow, případně moc brzo taháte zisk ven. Pokud jste FO podnikatel, tak to je dost častý nešvar, že peníze se projedí dříve a pak si ještě půjčujete na daně. Přitom FO mimo DPH, daň z nezaplacené vystavené FA neplatí, na rozdíl od PO.
Člověče, jak si ty peníze vezmu zpět? Jak půjčím? Zaměstnanci? Jako že to za něj zaplatím a pak si to vezmu zpět? Tak takhle to fakt nefunguje. To je prostě riziko podnikání. Všechno se odvíjí od zakázek - a v mém případě taky od počasí - letošní léto bylo přímo katastrofické...
Jsem živnostník a jsem na trhu už přes 20 let . To, co jste napsal, je teorie, praxe je úplně jiná.
V životě by mě nenapadlo, půjčit si na daně - to je hloupost neskutečná.
Zaměstnavatel pojištění strhne ale neodvede, tím si vylepší zisk? Jsi úplně mimo.
Nezaplacené pojistné není nákladem, takže zisk nevylepšuje. Naopak, je to dluh přímo exekuovatelný bez soudu i s pěkně mastným penále. Samozřejmě pro dlužníka - firmu, né pro zaměstnance. Těm je to putna. Důchod budou mít stejný, nemocenskou i ošetření u doktora taky, i kdyby firma neodvedla ani korunu.
Jednoduše, vzniknou černé peníze (JEHO OSOBNÍ PROSPĚCH TEDY ZISK) . Otázka je co nareportuje institucím a co ukáže zaměstnanci.
Podle čeho pozná stát kolik daní odvést za zaměstnance? Kolik na zdravotní? Všude jsou jen souhrny pouze u Cssz se po skončení roku podává eldp které je jmenovitě.
Taky nejsem blázen. Byl to příklad, který vznikl k uvědomění si pojmů plátce a poplatník. Jak jsem upozorňoval před tím. U DPH to společensky nevadí přímo se mě to nedotýká. Reálně to může projít jen s bílým koněm, ale nechtěl bych to vymýšlet do detailů. Každopádně lze jen krátkodobě.
" financ ověřit správnost tvrzení hostinského? "
Ma si to ohlidat na vstupu a ne otravovat slusne lidi. Pokud hostinsky delal hostinu, musel nekde nakoupit. pokud mu prolezou ucetnictvi, musi videt za kolik nakoupil na hostinu. pokud to zbozi nema na stavu ani v likvidaci, musel ho evidentne prodat, v tu chvili prece nese dukazni bremeno hostinsky a musi prokazat, kam zbozi dal. pokud to byli znami, a dostali to za pulku bez papiru, musel by hostinsky nakupovat nekde u vetnamce nebo supermarketu na sebe, protoze kdyby nakupoval na hospodu, v ucetnictvi mu bude chybet zbozi. v tu chvili si nemuze odpocitat dph, takze bude na vstupu drahej a moc nam na tom nezbohatnul. misto toho, aby stat neco novomanzelum prispel, tak je akurat otravuje, vyhrozuje pokutama a soudem.
tohle je stejne jen takova kapka v mori, jsou daleko vetsi danove uniky, dokonce i prokazene a stejne nevymahatelne ...
to nelze, EET jsou defakto pokladní příjmy a ty není možné snadno (a automaticky) rozpočítat na faktury dodavatelům. Stejně tak nesedí časová osa, příjmy (v EET) se účtují k času uskutečnění peněžitého příjmu, kontrolní hlášení se naopak u plátců účtuje k DUZP, což může být klidně i jiný rok či pár měsíců zpětně, u neplátců zase datem vydání faktury, opět nelze vztahovat na EET.
V době registrace v EET totiž ještě nemusí být daňový doklad na zboží/služb vydaný, stejně tak naprosto nelze třeba rozpočítat roční platbu za energie (chodí i více než rok zpětně) na konkrétní platby v EET.
Bohužel to vypadá, že z počátku FÚ měl úplně stejný nápad, bude to párovat a dokonce poslal pár výzev a doměření daně na základě jejich párování, což byla neskutečná haluz, kterou rychle přestaly dělat.
pokud je to reakce na moje EEP, tak to nejsou žádné faktury. "Platící" by měl stejný terminál jako podnikatel na EET, kde by registroval a odesílal každou hotovostní platbu - když platí. Párovala by se pak platba proti platbě, sankci bych očekával pokud rozdíl mezi zprávou EEP a EET bude větší než 10s.
Na námitku, že je to nesmyslná hovadina rovnou předesílám, že před pár roky bych taky považoval za nesmyslnou hovadinu posílat informaci o každé korunové platbě na MF.
Tak s tím nesouhlasím! Pracuju v terénu a nějaké EET mi může viset! To radši všechno půjde přes účet bezhotovostně. Sice mi tím vzniknou jisté organizační problémy, ale mnohem menší, než praktikování EET. Navíc - vámi zmíněných 10s - jak to mám dodržet, když budu pár hodin mimo signál - a to se mi občas stává...
Si sice delate legraci, ale kdo vi co se lihne v hlavach ouradu. Tam je hnoje, ze by jeden blil. Nicmene v pripade takove absurdity, ze by i platici evidoval sve vydaje se obavam, ze takto zatizena statni mena by asi ztratila na zajimavosti a lide by nasli jiny smenny prostredek, ktery skutecne nelze centralne kontrolovat. Ciste technologicky nekolik jich uz na svete je k dispozici. Obavam se ze tenhle boj banda ouradu asi v nejake konkretne neurcitelne dobe prohraje.