Bez emocí se v podnikání neobejdete, tvrdí podnikatelští matadoři

23. 12. 2014
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek. Autor: www.isifa.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek.
Emoce patří do běžného života. Jejich použivání může být mocnou zbraní i v podnikání. Je však nutné s nimi umět zacházet

Bez emocí se v běžném životě neobejdete. Patří však také do života podnikatelského? Nemohou v podnikání napáchat více škody než užitku? Zeptali jsme se na to několika podnikatelských matadorů.

Čtěte také: 6 podnikatelských matadorů radí, jak si poradit s agresivním zákazníkem

Petr Kováčik, ředitel Skrz.cz

Ilustrační obrázek.
Autor: www.isifa.com, podle licence: Rights Managed

Ilustrační obrázek.

Emoce patří do běžného života i do podnikání. Používání emocí v práci může být mocnou zbraní, se kterou je potřeba se naučit zacházet, ideálně pouze v pozitivním směru. Bohužel se často stává, že pod vlivem negativních emocí a stresu lidé jednají zkratkovitě. Vždy je lepší se jít vydýchat, vzít si dovolenou a řešit věci s chladnou hlavou.

Každý podnikatel nebo manažer by se měl naučit používat emoce v komunikaci ke svým kolegům. Pokud kolegům vysvětluji firemní cíle a snažím se to vysvětlit argumenty, nikdy se nedočkám takového pochopení, jako když do cílů přidám emoce nadšení, pocit hrdosti, chuť někoho porazit nebo dokázat něco, co prý nejde. Emoce jsou hnacím motorem rychlého rozhodování a motivace. Při řízení firmy se snažím více rozhodovat na základě logických argumentů a důvodů. Na začátku některých rozhodnutí jsou právě emoce, zážitky, na základě kterých vznikne myšlenka. Poté nastoupí logické argumenty a výpočty a na konci uděluji emocím právo veta celý finální nápad odmítnout.

Jindřich Šaur, majitel společnosti ACMT

Existuje mnoho pouček, že emoce do podnikání nepatří. I v Knize moudrostí starých Toltéků „Čtyři dohody“ druhá dohoda říká: “Neberte si nic osobně”. Mám-li ale mluvit za sebe, pak jsou jisté emoce nezbytné. A sice emoce pozitivní. Pomineme-li finanční zisk, proč pak vůbec vyvíjet nějakou činnost, pokud bychom se nemohli radovat z úspěchů našich klientů. Má-li klient úspěch a radost, máme radost také, protože i my jsme jedním z ozubených koleček ve složitém mechanismu procesu dosažení klientova úspěchu.

Marketing Meeting AI a tvorba obsahu

Pavla Břečková, spolumajitelka a ředitelka pro obchod firmy AUDACIO

Emoce do podnikání patří, nemusí být na úkor racia, klíč je jen ve vládě nad nimi. Bez emocí jsme pouze chladné a bezduché kalkulačky. Emoce k životu i podnikání patří prostě proto, že jsme lidé, a jsme schopni sympatií. Jsou to právě ony, kdo nás motivuje k neuvěřitelným výkonům. Přiznávám ale, že u strategických rozhodnutí emoce nekompromisně odsouvám na vedlejší kolej.

Dalibor Dědek, majitel společnosti JABLOTRON

Pokud chce být člověk v podnikání úspěšný, musí zůstat sám sebou. Při řízení lidí je třeba budovat vztah, nikoliv si hrát na profesionála. Proto si myslím, že emoce do podnikání patří. Nejsme přece stroje.

Autor článku

Daniel je zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a jako ekonom se věnuje oblasti byznysu a také ekonomice. 

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).