Základem propagace restaurací je dobrá a poctivá kuchyně, kterou vaří zkušení šéfkuchaři a servíruje profesionální, milý a ochotný personál. Tento základ můžete pak doplnit marketingovými nástroji, a to přes sociální sítě až po public relations.
Naprostým základem je kvalita
U podniků, a to ať už jde o restauraci, hotel, penzion, kavárnu nebo malé bistro, je základem vynikající kvalita služeb a perfektní chování k hostovi, protože právě z něj vyplývají osobní doporučení dalším lidem. Naopak pokud vám chybí poctivý základ, zákazníci na to stejně přijdou a nic vám nepomůže,
podotýká na úvod Tereza Olivová z marketingu sítě restaurací Together.
Kateřina Fragnerová zaměřující se na poradenství v gastronomii z Jak voní tymián považuje za zásadně důležité, aby podnik držel nastavenou koncepci, která propojuje interiér, nabídku jídel a nápojů a ruku v ruce s tím chování k návštěvníkům. Díky tomu bude pro svoji cílovou skupinu hostů čitelný, důvěryhodný a autentický. Jakýkoliv krok směrem k tomuto přístupu dlouhodobě sníží náklady na propagaci, mimo jiné také díky algoritmům sociálních sítí, které takový podnik upřednostní na základě kladné odezvy,
popisuje. Pokud restaurace nemá jasný koncept a jasnou vizi o tom, co hostům nabízí a kdo je její zákazník, tak je jakákoliv marketingová komunikace velmi drahá a často zbytečná,
upozorňuje dále Tereza Olivová.
Samozřejmostí by dnes u restaurací měla být také rezervace online, která u nás funguje například prostřednictvím platformy Restu. K základním standardům restaurace patří také fungující webové stránky a její dohledatelnost v mapách. Důležitou informací pro zákazníky je i možnost plateb, zde hlavně pro mladší generaci to může mít význam (preference platebních karet nebo plateb pomocí zařízení),
doplňuje Lukáš Teplý, Sales and Web Analytics Lead z agentury Marketing Makers.
Jak jsou na tom restaurace po zavedení EET, zjistíte v článku Likviduje EET gastrobyznys? Ročně přibývají stovky nových restaurací
Kde začít s propagací?
Podle zaměstnanců agentury Marketing Makers je základem mít podnik zalistovaný v rámci Google My Business (vyhledávání na Google) a Firmy.cz (vyhledávání na Seznamu) a mít zde uvedenou adresu a správné kontaktní údaje. Ty se přímo propíšou i do map. Základní zápisy jsou navíc zdarma. Na obou firemních profilech lze přidávat krátké články či speciální nabídky, které se zobrazují v rámci firemního zápisu. Tím profil více zaujme potenciální zákazníky a odliší se tak od konkurence,
doplňuje Andrea Holzknechtová. Šárka Hamanová starající se o marketing a PR restaurací Ambiente k tomu doporučuje také založení profilu na TripAdvisoru. U Googlu doporučujeme pro začátek placenou reklamu, než vyhledávač podnik zaznamená. A v případě Googlu a Tripadvisoru doporučujeme reagovat na recenze,
dodává.
Dalším dnes potřebným médiem jsou sociální sítě, kde restaurace může poskytovat obsah – jednak aktualizace jídla, obědové menu nebo sezónní speciality, ale také například poptávky práce. Pozitivní vliv na zákazníky i uchazeče o práci může mít například příběh personálu. I zde je vhodné mít vyplněné veškeré údaje, a to především kontakty. Sociální sítě jsou také místem, kam zákazníci píší, ptají se, komentují posty a na vše je třeba reagovat. Doporučujeme odpovídat na všechny otázky, děkovat za recenze včetně negativních, z negativní zpětné vazby se poučit,
radí dále Šárka Hamanová.
O reakcích na zpětnou vazbu od zákazníků jsme psali v článku I negativní komentáře mohou vylepšit důvěryhodnost vaší značky. Využijte toho
Kromě Facebooku může mít restaurace také Instagram, a to především tehdy, když má zajímavou nabídku jídel, svůj styl a má člověka, který dovede atraktivně jídla vyfotit. Fotky ze zákulisí, fotky jídel, významných hostů, fotky z akcí, to všechno je pro sledující atraktivní,
vyjmenovává Lukáš Teplý. K dalším možnostem propagace patří například spolupráce s influencery, protože jejich doporučení má obvykle velký vliv na komunitu lidí, kteří je sledují.
Využít můžete také placené propagace, a to jak na sociálních sítích, tak ve vyhledávačích nebo prostřednictvím bannerové reklamy. Ta se hodí pro posilování brandu, oslovování lidí, kteří již na vašem webu byli, nebo propagaci časově omezené akční nabídky. Můžete si vybrat, komu se budou reklamy zobrazovat, například lidem s určitými zájmy nebo navštěvujícím určité weby,
vysvětluje Andrea Holzknechtová.
Některé možnosti propagace:
- webové stránky,
- firemní zápisy (Google My Business, Firmy.cz, TripAdvisor),
- sociální sítě,
- placená reklama (vyhledávače, PPC, bannery),
- spolupráce s influencery.
Na co se zaměřit?
Tereza Olivová upozorňuje, že pokud nedokážete jednou větou vystihnout to, proč k vám mají lidi chodit, tak je zaměření propagace velmi složité. Ze začátku se podle ní vždycky tak trochu tápe. Ale ve chvíli, kdy i po roce říkáte zákazníkům, že vaříte českou, tak trochu italskou, do toho mexickou a občas taky indickou kuchyni s důrazem na sezónní a exotické suroviny, které pro vás připravuje šéfkuchař Honza Omáčka, který hned vedle caesar salátu dělá tu nejlepší svíčkovou a taky ještě čepujete dobré pivo, tak je něco špatně,
popisuje.
Obsah na sociálních sítích by měl podle Šárky Hamanové odrážet dění v restauraci v celé šíři, to znamená, že objevit by se tam měl interiér, lidé, kteří ji tvoří, a samozřejmě jídla. To, co se v restauraci neprodává, nefunguje ani na sociálních sítích – nejoblíbenější položky na menu budou i nejoblíbenějšími položkami na internetu,
doplňuje. Fotky jídel, interiéru, exteriéru s jídlem nebo lidmi budou podle Andrey Holzknechtové fungovat tehdy, pokud bude hlavním cílem nalákat lidi. Kvalitní fotografie jídel navíc více upoutají pozornost. Kateřina Fragnerová doporučuje zaměřit se na šéfkuchaře a celý tým, a to včetně obsluhy. Mimo jiné i proto, že tým je většinou největším benefitem. Vyzdvihnout jejich práci a její náročnost, kolik času věnují tréninku a výběru nových jídel či vín a jak jim na tom záleží,
popisuje. To navíc může fungovat na lidi, kteří by stáli o práci v restauraci.
K představení práce personálu můžete využít instagramové Stories, kterým jsme se věnovali zde: Vyprávějte na Instagramu Příběhy a ukažte sledovatelům zákulisí vašeho byznysu
Pozor na obecnost
Ten, kdo se v týmu stará o propagaci, by měl mít jasný cíl a stanovené mantinely, čeho tím chce docílit. Cílů totiž může být více, například vyšší návštěvnost, informace o menu, o novinkách, příspěvek pro potěšení stálých zákazníků nebo podpora image projektu. Je dobré mít časový a obsahový plán a podle něj postupovat vzhledem k sezonám a aktuálnímu dění v podniku,
radí Kateřina Fragnerová. Co se týče obsahu, lidé se dnes zajímají, odkud restaurace bere suroviny, zajímá je sezónní menu (například chřestové menu) nebo filozofie restaurace (proč restaurace existuje).
Lukáš Teplý upozorňuje na snahu chtít zaujmout všechny – je třeba si specifikovat cílovou skupinu a podle toho volit marketingové kanály i způsob komunikace. Jiný je marketing restaurace na malém městě, luxusní restaurace v Praze nebo výletní restaurace v horách. Další chybou je být příliš obecný (například nejlepší restaurace v Karlových Varech x nejlepší pizza v Karlových Varech x největší nabídka českých vín v Karlových Varech),
dodává. Šárka Hamanová závěrem radí, ať jste autentičtí a děláte sociální sítě s radostí. Pokud vás to nebaví, radši se na ně vykašlete nebo to svěřte profesionálům. Je celá řada freelancerů, kteří mohou spravovat sociální sítě za vás. Je důležité být s nimi v úzkém kontaktu, aby restauraci „cítili“, a uvidíte, že výsledek se brzy dostaví,
uzavírá.