Chytrý telefon má už téměř 40 % Čechů aktivních na internetu. A více než třetina z nich si prostřednictvím telefonu vybírá zboží v e-shopech. Mezi oblíbený sortiment, který se přes telefony hledá a nakupuje, patří elektronika, oblečení nebo jízdenky. Vyplývá to z průzkumu nákupního rádce Heureka.cz, který provedl ve spolupráci s výzkumnou agenturou NMS Market Research.
Přestože mobilní telefony vnímáme už jako přirozenou součást našich životů, bez smartphonů se zatím většina lidí obejde. I jejich obliba ale rychle roste. Chytrý telefon vlastní téměř dvě pětiny internetových uživatelů v Česku. Smartphone už pro většinu lidí není běžný komunikační prostředek sloužící pouze k volání, ale interaktivní doplněk, který se dá využít k zábavě i ke vzdělání a má široké možnosti využití,
říká Michal Osuský z výzkumné agentury NMS Market Research.
Právě díky jejich širokému využití je lidé stále častěji používají k prohlížení a nakupování zboží online. Více než třetina Čechů s chytrými telefony si jejich prostřednictvím prohlíží zboží v e-shopech,
potvrzuje Kamil Demuth z nákupního rádce Heureka.cz s tím, že častěji jsou to muži, kterých takto prohlíží zboží 38 %, žen je 27 %.
Desetina lidí přes mobil i nakoupí
Češi také stále častěji nákupy přes mobilní telefony dokončují. Desetina uživatelů se smartphony uvedla, že přes mobilní telefony zboží z e-shopu také nakoupí. Nejvíce přes smartphony nakupují lidé mezi dvaceti a třiceti lety,
říká Kamil Demuth a dodává: Mladí lidé do dvaceti let přes mobily sice brouzdají v e-shopech suverénně nejčastěji, většina z nich ale nákup nedokončí.
Zboží, které se přes mobilní telefony nakupuje nejčastěji, je obdobné jako na celém internetu. V nákupech přes mobilní telefony vede elektronika těsně před oblečením. Dále se často nakupují jízdenky nebo vstupenky, kosmetika a parfémy. Oblibu nákupu přes smartphony potvrzuje stále se zvyšující podíl mobilních přístupů v e-shopech. V současnosti přístupy přes mobilní zařízení tvoří více jak 8 % a i nadále se budou zvyšovat,
říká Kamil Demuth. Mobilní verze e-shopů nebo responzivní design internetových stránek obchodů by měly být už samozřejmostí, aby si zákazníci mohli vybírat zboží i přes mobilní zařízení v uživatelsky přívětivém prostředí.
Mobilní verze jsou podle Asociace pro elektronickou komerci určitě trendem, který kopíruje současnou situaci kolem chytrých telefonů a tabletů. Dle našich indicií se zákazníci v kamenných obchodech nově chovají tak, že si cenu zboží ověřují v prodejně právě přes své chytré telefony. Pomocí mobilních verzí jim tuto práci zjednodušíme,
komentuje vývoj mobilní verze e-shopů výkonný ředitel asociace, Jan Vetyška.
Zkušenosti s úpravou pro mobil jsou dobré
Jako vůbec první spustila loni mobilní verzi svého e-shopu Alza.cz. Mobilní verze obsahuje všechny důležité funkce včetně online dokončení objednávky. Díky automatické detekci je zákazník, který e-shop navštíví ze svého chytrého telefonu, ihned přesměrován na optimalizovanou mobilní verzi. Vzhledem k faktu, že přes 5 % našich zákazníků využívá k nákupu telefon, je mobilní verze e-shopu logickým krokem,
komentoval zavedení služby Tomáš Havryluk, ředitel IT oddělení Alza.cz.
S mobilními verzemi má zkušenosti také obchodní portál Aukro.cz. Jako jedna z mála je naše aplikace vyvinuta pro všechny operační systémy a stáhlo si ji už téměř dvě stě tisíc uživatelů,
říká Michaela Papežová z obchodního portálu Aukro.cz. Krok směrem k zákazníkům se projevuje také na obratu, který je přes mobilní telefony a tablety utvářen a neustále se zvyšuje. V současnosti tvoří nákupy přes mobilní telefony a tablety 7 % celkového obratu Aukra.