Chytré telefony už nějaký ten pátek válcují v Česku trh s mobilními telefony a jejich počet bude podle všeho narůstat i nadále. Ruku v ruce s tím se začíná rovněž zvyšovat množství nákupů v e-shopech právě za pomoci smartphonů nebo tabletů. Přibližně pouze každý desátý e-shop má však přizpůsobený obchod i pro chytré telefony. Internetoví podnikatelé by proto měli zvážit investici do mobilní verze svých e-shopů, mohou tím totiž získat konkurenční výhodu.
Čtěte také: Bez mobilní verze jsou e-shopy jen poloviční, podřiďte se zákazníkům
Návštěvy i nákupy přes mobily rostou
Boom chytrých telefonů a tabletů v posledních letech mění rovněž internetové nakupování. Ještě na začátku roku 2011 nedosahoval přístup do online obchodů z mobilních zařízení ani 1 %, v říjnu 2012 již překročil hranici 5 % a v současnosti se již podle odhadů pohybuje v dvouciferných hodnotách. Logicky se též zvyšuje množství zákazníků, kteří mají s mobilním nakupováním zkušenosti. Z našeho aktuálního květnového výzkumu mezi spotřebiteli vyplývá, že s nákupem pomocí mobilního zařízení (smartphonu či tabletu) má zkušenost 16 % dotazovaných. V srpnu 2012 mělo takovou zkušenost 7 % dotázaných. Jedná se tedy o významný nárůst, který podle našich předpokladů bude nadále stoupat,
upřesnil serveru Podnikatel.cz Jan Vetyška, šéf Asociace pro elektronickou komerci (APEK). Česko tak následuje trend vyspělých zemí, kde prodeje přes mobilní zařízení raketově rostou. Například v USA činily mobilní prodeje 11 % celkových tržeb. Letos by pak měly dosáhnout 15 % a za tři roky dokonce 24 %.
Přestože nákupů přes smartphony a tablety výrazně přibývá, pouze 10 % tuzemských e-shopů má podle odhadů APEK mobilní verzi. Co dohánět mají především menší e-shopy, většina velkých internetových obchodů totiž už verzi pro mobilní zařízení má. Mezi prvními e-shopy, které přizpůsobily své stránky pro mobily, patřila v březnu loňského roku Alza.cz. Měsíc poté spustila speciální mobilní verzi také nákupní galerie Mall.cz. Další velký hráč na trhu, obchod Kasa.cz, přišel s mobilní verzí e-shopu v dubnu letošního roku.
Čtěte také: Češi nakupují na internetu, i když zrovna sedí na toaletě
E-shopy, které mobilní verzi mají, potvrzují, že počet návštěv i nákupů přes smartphony a tablety roste. Například na Mall.cz se nákupy z mobilních telefonů aktuálně podílí na obratu zhruba ve výši 2 %. Loni se přitom jednalo o necelé 1 %. Větší podíl mají mobily na návštěvnosti, zde se jedná o zhruba 5 %. U tabletů se pak čísla mírně liší, jde o 4 % obratu i návštěvnosti. Zajímavé jsou i rozdíly v tom, co se kupuje přes mobilní zařízení. Na mobilu zákazníci nejčastěji kupují rychloobrátkové zboží (drogerii či třeba granule pro mazlíčky), na tabletech kupují stejný sortiment jako z PC,
dodala Michala Gregorová, mluvčí Mall.cz. Jak uvedla serveru Podnikatel.cz marketingová ředitelka Kasa.cz Andrea Čižmářová, obchod Kasa.cz má zase zkušenost, že zákazníci zboží přes mobily hlavně prohlížejí a nákupy si nechávají na dobu, kdy budou sedět u svého PC.
Start: Začněte podnikat s Podnikatel.cz
Mobilní verzi e-shopu lze pořídit za 100 Kč měsíčně
Důvodem, proč má mobilní verzi pouze zlomek menších e-shopů, může být cena. Vytvoření komplexního mobilního e-shopu na míru se všemi náležitostmi, které k tomu patří, se totiž může pohybovat v řádu desítek tisíc nebo i stovek tisíc korun. Na druhou stranu, jestliže si e-shop teprve zakládáte, kvalitní dodavatelé krabicových e-shopů vám nabídnou mobilní verzi jako doplněk k běžné verzi “zdarma”. Na vytvoření mobilní verze e-shopu si dnes můžete dokonce pronajmout automatický nástroj za velice nízký měsíční poplatek,
uvedl Adam Fendrych z agentury Dobrýweb.cz.
Právě pronájem těchto automatických “převodníků” může tvořit zajímavou alternativu pro drobné podnikatele, kteří nemají peněz nazbyt. Ceny různých omezených verzí těchto nástrojů začínají i na stovce korun měsíčně a s plnou verzí se vejdete měsíčně i do tisíce korun. Převod e-shopu do mobilu nabízí třeba Tapomat.cz nebo SmartMCE.cz. Nižší ceny oproti nákladům na vytvoření vlastní mobilní verze nebo responsive layoutu přilákaly k těmto nástrojům Michala Jirka, který provozuje e-shop Čerstvákáva.cz. Zatím nám mobilní verze e-shopu dělá 2,3 % celkového obratu. Čekáme ale, že po nastartování mobilní verze v „plné výbavě“, tedy včetně on-line plateb, možnosti přihlášení apod., by se procento mohlo zdvojnásobit,
komentoval Jirek.
Čtěte také: Čeští podnikatelé neřeší mobilní verzi svých webů, nemá ji 98 % z nich
Dbejte především na přehlednost
Ať už se obchodník rozhodne pro jakýkoli způsob vytvoření mobilní verze e-shopu, měl by si dát pozor na několik věcí. Mobilní verze musí být předně přehledná a nabízet co nejsnadnější způsob vyhledávání zboží na menších zařízeních. Zákazník se v mobilní verzi nesmí ztrácet a musí dokázat lehce najít, co hledá. Chybou je upírat mobilním návštěvníkům některé funkce nebo informace. Lidé s mobilem v ruce zajímají úplně stejné informace o zboží, jako když zrovna sedí u počítače. Obrázek mobilního uživatele, který na mobilu brouzdá pouze z nouze a ve spěchu, je dávno vyvrácený mýtus. Lidé chtějí stejný servis, ať používají jakékoliv zařízení,
vysvětlil Adam Fendrych z agentury Dobrýweb.cz. Taktéž velkou výzvou je optimalizace pro tablety a nalezení optimální symbiózy napříč všemi zařízeními,
uzavřel Jan Vetyška, prezident APEK.