Míra zapojení, neboli engagement rate, říká, kolik lidí reagovalo na vámi publikovaný obsah na sociálních sítích. Na Instagramu se tedy jedná o přidání srdíčka, napsání komentáře, sdílení (repostování) příspěvků nebo například počet zhlédnutí příběhů nebo videí.
Buďte aktivní vy
Když chcete aktivní fanoušky na sociálních sítích, musíte tomu sami jít naproti a dát si na profilu záležet. S tím souvisí například mít vhodně zvolenou profilovou fotografii, dobře napsané bio, kterému jsme se věnovali v článku Tipy, jak mít na Instagramu to nejlepší bio, a přidávání kvalitního a relevantního obsahu. Ten by měl korespondovat s vaší marketingovou strategií a především s cílovou skupinou, pro kterou je určen. Rozhodně by se nemělo jednat o nudné nebo stereotypní příspěvky, právě naopak: vítány jsou kvalitní zábavné a kreativní fotografie, případně nějaké citáty, videa nebo gify. K příspěvkům patří kromě popisu také důležité hashtagy, díky kterým jsou lépe dohledatelné a dostanou se tak k více lidem. Více o nich najdete v článku Jak na Instagramu pracovat s hashtagy a využít je ve svůj prospěch. K fotografiím můžete však také přidávat místo nebo označovat jiné uživatele.
Pokud chcete získat více fanoušků, propagujte svůj instagramový účet i na jiných kanálech. Například můžete odkaz zahrnout do podpisu v e-mailu, sdílet informace o nových příspěvcích na webových stránkách či blogu a případně také na vašich dalších profilech na sociálních sítích. Upozornit na nový příspěvek můžete také v rámci příběhů (Stories). V tomto ohledu je také doporučováno dodržovat konzistenci. Jednak to oceňuje přímo Instagram a více zobrazuje váš obsah, za druhé si vás uživatelé budou pamatovat, když vás budou mít na očích. A také si je naučíte na pravidelný obsah.
S plánováním vám pomohou externí aplikace, o kterých najdete více zde: Nedělejte vše sami, využívejte při správě Instagramu také aplikace a nástroje
Poznejte své fanoušky a pracujte s nimi
Stejně jako v marketingu obecně, tak i na Instagramu je důležité znát své cílové publikum, v tomto případě fanoušky. Jen tak budete vědět, jaké příspěvky od vás žádají a co je zaujme. Sledujte například, jaké příspěvky byly na vašem profilu oblíbené a přidávejte jim podobné. Všímejte si přitom, co bylo na fotografii, jaké byly použité barvy, co bylo v popisu, jaké jste k němu přidali hashtagy a podobně. Dívejte se také, co fanoušci hledají a jaké sledují ostatní profily atd.
Díky Instagramu můžete také pozorovat, kdy jsou vaši fanoušci aktivní a tomu přizpůsobit čas přidávání příspěvků. Ve firemním profilu se tyto informace nacházejí pod položkou Přehledy. Zde se nachází Obsah, Aktivita a Okruh uživatelů. U něj můžete sledovat hlavní lokality, odkud jsou vaši fanoušci, jejich věk, pohlaví a právě časy, kdy jsou aktivní.
S vašimi fanoušky je třeba dále pracovat a budovat si s nimi vztah. To můžete například díky komentování příspěvků. Ideálně si udělejte denně chvíli času a odpovídejte na komentáře nebo na soukromé zprávy. Fanoušci budou potěšeni vaší rychlou reakcí a získají pocit, že vám na nich záleží a stoupne tak jejich loajalita. To platí také v případě, že si všímáte vašich sledujících. Kontrolujte, kdo jsou, podívejte se, co sdílí nebo na co reagují, a klidně jim dejte srdíčko nebo zanechejte nějaký komentář, případně soukromou zprávu. Tímto způsobem můžete také získat nějaké infleuncery pro vaši značku. Tomuto tématu jsme se věnovali v článku Spolupráce s mikroinfluencery nestojí mnoho a může ovlivnit spoustu lidí.
Nové sledující můžete najít také na podobných účtech, jaké máte vy. Podívejte se na jejich fanoušky, zjistěte, co je zajímá, a pokud to bude dávat smysl, můžete ty aktivní oslovit. V této souvislosti však mějte na paměti, že namísto toho, abyste měli bezejmenné velké publikum, je lepší soustředit se na relevantní sledující a s nimi budovat vztahy. Na Instagramu máte také spoustu možností, jak zapojit fanoušky. K příspěvkům můžete přidávat nějakou výzvu k akci a přimět tak fanoušky, aby učinili nějaký další krok, nebo se jich ptát na nejrůznější otázky. K zapojení velmi dobře poslouží také Stories – do příběhu můžete přidat například anketu, kvíz, otázky, nebo slidebar pro označení oblíbenosti.
Fanoušky můžete zapojit také pomocí soutěží, o kterých jsme psali zde: Využijte na Instagramu soutěživosti vašich fanoušků a zapojte je
Experimentujte
Instagram je hravou sociální sítí, a proto je dobré zkoušet všechno, co nabízí. Je však třeba experimentovat a sledovat, co vaše fanoušky zajímá – všímat si oblíbených příspěvků a dívat se, na co obecně reagují.
Velmi oblíbeným formátem je v dnešní době video, na Instagramu jej můžete přidat přímo do takzvaného feedu na profilu nebo právě do Stories. Oblíbené je i živé vysílání. Videa můžete také ozvláštnit titulky a získat tak třeba další sledující. Pohrát si můžete také s fotografiemi a nabízenými filtry. Každý má trochu jiné vlastnosti a určitě se vám podaří najít ten pravý, který vám bude vyhovovat. Když budete používat jen jeden, dospějete ke konzistentnímu profilu a fanoušci si jej s vámi spojí. Nebo můžete na profilu pracovat s nějakým tématem, případně spojovat několik fotografií do jedné a podobně.
Pokud se vám takto organicky stále nedaří zlepšit engagement, můžete si vypomoci placenou propagací a reklamou, které se budeme věnovat v příštím článku.