Bezpečnost a ochrana zdraví při práci se týká i OSVČ bez zaměstnanců

9. 10. 2013
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Ilusrační obrázek Autor: www.isifa.com
Ilusrační obrázek
OSVČ, které nemají zaměstnance, mají mnoho povinností, které vyplývají z bezpečnosti a ochrany zdraví při práci. Upozorňuje na to nový poradce Podnikatel.cz

Bezpečnost a ochrana zdraví při práci (BOZP) se týká také OSVČ bez zaměstnanců. Obsahová náplň BOZP přitom vychází z legislativních požadavků kladených na zaměstnavatele i OSVČ. 

Ilusrační obrázek
Autor: www.isifa.com

V oblasti BOZP by měly zbystřit také OSVČ bez zaměstnanců.

Server Podnikatel.cz proto u té příležitosti spouští novou odbornou poradnu, která se této oblasti bude intenzivně věnovat. Do týmu současných profesionálních poradců se tak zařadí Ivo Marek, který dříve působil jako poradce pro začínající podnikatele v rámci sítě RPIC. V současnosti se věnuje oblasti poradenství BOZP a revizím nářadí a spotřebičů.

V rámci odborné poradny BOZP bude zodpovídat otázky především z těchto oblastí: 

  1. Vyhledávání a vyhodnocování rizik práce a stanovování opatření k jejich odstranění nebo alespoň k snížení jejich působení.
  2. Kategorizace prací.
  3. Pracovně-lékařské služby (vstupní a periodické prohlídky, apod.).
  4. Obsahová náplň a provádění školení zaměstnanců v oblasti BOZP včetně dokumentace o provedených školeních.
  5. Organizaci zajištění BOZP, systém zajištění bezpečnosti technických zařízení (kontroly, zkoušky, revize).
  6. Interní předpisy řešící poskytování osobních ochranných pracovních prostředků (OOPP), mycích, čisticích a dezinfekčních prostředků a ochranných nápojů, zdravotní prohlídky zaměstnanců a lhůty kontrol, zkoušek a revizí technických zařízení.
  7. Místní provozně bezpečnostní předpisy (pro technická zařízení a přístroje, provoz dopravních prostředků, chov zvířat atd.).
  8. Provozní dokumentace strojů, technických zařízení, přístrojů a nářadí.
  9. Dokumentace o kontrolách a revizích elektrických spotřebičů a elektrického nářadí (požadavky a lhůty).
  10. Dokumentace o výdeji osobních ochranných pracovních prostředků.
  11. Šetření vzniklých pracovních úrazů, vedení předepsané dokumentace o nich, případně i o nemocech z povolání, oznamování a ohlašování pracovních úrazů na příslušné instituce a stanovení opatření proti opakování.
  12. Provádění a vedení dokumentace o prováděných interních kontrolách BOZP, včetně kontrol a prohlídek pracovišť lékařem pracovně-lékařských služeb.

Povinnosti zaměstnavatele vychází zejména ze zákona č. 262/2006 Sb. zákoník prácezákona č. 309/2006 Sb., kterým se upravují další požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci v pracovněprávních vztazích. 

Důležité je připomenout, že povinnosti se vztahují jak na zaměstnavatele s velkým počtem zaměstnanců, tak na zaměstnavatele se zaměstnancem jediným. Méně známé je, že mnoho povinností má také OSVČ bez zaměstnanců (viz § 12 zákona č. 309/2006 Sb.), připomíná Ivo Marek. 

 

Potřebujete radu od odborníka? Využijte našich odborných poraden.

Servisní portál Poradna.podnikatel.cz aktuálně provozuje šest odborných poraden. Mezi nejúspěšnějí patří poradna Mzdového účetnictví a personalistiky pod patronací redaktorky serveru Podnikatel.cz Dagmar Kučerové, která je zároveň profesionální a úspěšnou školitelkou v této oblasti, a také Daňová poradna stálého spolupracovníka serveru Podnikatel.cz Jana Molína ze společnosti MIVO, jenž je zároveň zkušebním komisařem Komory daňových poradců České republiky pro kvalifikační zkoušky nových daňových poradců.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).