Bezpečnost a ochranu zdraví musíte zajistit i při home office. Co se doporučuje?

29. 7. 2020
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: Depositphotos, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Zaměstnavatelé, kteří umožňují svým lidem práci z domova, musí myslet i na bezpečnost a ochranu jejich zdraví. Jaká jsou základní doporučení?

Zákoník práce umožňuje, aby byla práce vykonána i na jiném dohodnutém místě, než je pracoviště zaměstnavatele, tudíž i z domova, kde si pracovní dobu rozvrhuje sám zaměstnanec.

Ptejte se odborníka v poradně Mzdové účetnictví
PhDr. Dagmar Kučerová
mzdový poradce

Jak však ale uvádí zákoník práce, zaměstnavatel musí zajistit požadavky z oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP). 

Čtěte také: Možnosti zaměstnávání v omezeném provozu

Ministerstvo práce a sociálních věcí (MPSV) vytvořilo pro zaměstnavatele seznam základních doporučení pro zajištění bezpečnosti práce a zdraví při práci z domova. 

Základní doporučení BOZP: 

  • Vhodně volit zaměstnance, kterým bude práce z domova umožněna, a to s ohledem na jejich fyzické, ale i psychické vlastnosti. 
  • Zaměstnance řádně školit s ohledem na informace získané o podobě domácího pracoviště (například z checklistů, případně na základě svolení zaměstnance k provedení prohlídky domácího pracoviště, vhodné je zaměstnance přímo pověřit provedením analýzy rizik). 
  • Zaměřit se na vhodné umístnění pracovního místa v bytě. 
  • Vybavit pracovní místo vhodným pracovním stolem a pracovní židlí. 
  • Zajistit ergonomické uspořádání obrazovky a klávesnice. 
  • Poučit zaměstnance o dodržování vhodných parametrů teploty, osvětlení, větrání a dalších faktorů pracovního prostředí. 
  • Poučit zaměstnance o důležitosti rozvržení pracovní doby a přestávek na jídlo a oddech. 
  • Proškolit zaměstnance o rizicích pracovních úrazů. Ujednat možnost zaměstnavatele k provádění prohlídek místa, kde bude práce konána, popřípadě způsob zajištění fotodokumentace tohoto pracoviště zaměstnancem. 
  • Sjednat, zda zaměstnanec může používat při výkonu práce své vlastní zařízení či nástroje a vyhotovit místní provozně bezpečnostní předpis, kontrolní seznamy a jinou vhodnou dokumentaci BOZP. 
  • V pracovní smlouvě, případně v jejím dodatku upřesnit pracovní místo a rozvržení pracovní doby, kterou si zaměstnanec sám určí, a to včetně bezpečnostních přestávek a přestávky na jídlo a oddech s doplněným způsobem informování nadřízeného o změnách v rozvržení pracovní doby. 
  • Požadovat po zaměstnanci informace o práci rozvržené zaměstnancem do noční doby (například čestné prohlášení). 
  • Smluvně zajistit, že zaměstnanec bude dodržovat nepřetržitý 12hodinový odpočinek mezi dvěma směnami a 35hodinový nepřetržitý odpočinek v týdnu (např. doplněním pracovní smlouvy). 

Čtěte také: Koronavirus: Výhody i úskalí práce z domova

Jaká jsou další doporučení a jaké jsou minimální požadavky na domácí pracovní místo a vybavení při práci z domova? Využijte informační leták od MPSV: 

Autor článku

Jana je redaktorkou a korektorkou Podnikatel.cz. Hlídá a píše aktuální zprávy z byznysu.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).