V tomto článku budu porovnávat dva chatboty, které jsou nejlepší volbou pro malé a střední podnikatele: Manychat a Chatfuel. Porovnání nástrojů nikdy nedokážu udělat úplně objektivně. Vždy si jeden oblíbím více a samozřejmě se to promítne i do hodnocení, ale pokusím se vše zdůvodnit.
Kritéria
Porovnání jsem rozdělil do jednotlivých skupin a ke každé skupině přidal důležitost v podobě váhy (od 1–10):
- Cena (váha 8)
- Použitelnost (váha 10)
- Technické možnosti (váha 7)
- Podpora (váha 5)
Pokusím se popsat výhody a nevýhody každého z nich v jednotlivých bodech a co mě osobně nejvíce vyhovuje v každodenní práci s nimi… Ano, musím používat oba dva.
Cena
Manychat
Manychat má 2 tarify: Zdarma a Pro. Ve verzi zdarma máte opravdu hodně nástrojů, které fungují a dají se použít rovnou ve vašem podnikání. Verze PRO navíc obsahuje pro mě nejdůležitější:
- Přímé napojení na Facebook reklamu
- Neomezeně uživatelských polí (ve verzi FREE můžete využít maximálně 3)
- API – napojení na externí aplikace
Cena PRO verze se liší podle počtu aktivních registrovaných uživatelů. Začínáte na $ 10/měsíc do 500 uživatelů.
Chatfuel
Zde si také můžete vybrat mezi dvěma verzemi: Zdarma a PRO. Verzi zdarma můžete mít se základními funkcemi a do 1000 registrovaných uživatelů. Verze PRO je již „promakanější“(stejně jako u Manychatu) a nabízí spoustu výhod, velice podobných jako u Manychatu.
Co se týče ceny ve verzi PRO, zase to závisí od počtu aktivních lidí. Začínáte na ceně $ 15/měsíc a například u 2600 registrovaných uživatelů jste už na $ 55/měsíc.
Vyhodnocení ohledně ceny
Z pohledu ceny doporučuji Manychat. Chatfuel má sice méně omezení ve verzi zdarma, ale je omezen počtem uživatelů, což Manychat není. Manychat je navíc o něco levnější.
- Manychat: 8 bodů
- Chatfuel: 7 bodů
- Váha důležitosti: 8
Použitelnost
Manychat
Pokud začínáte pracovat s chatbotem Manychat, víte od začátku přesně, kam klikat a co nastavovat. Hezké rozdělení, manuály, interaktivní pomoc a vstřícná podpora dělají opravdu hodně. Klienti se i po měsíci vracejí a zvládají se zorientovat poměrně rychle.
To samé platí i při vytváření automatizací a manuální práci s lidmi, kteří se již dříve registrovali. Popravdě znám jen pár systémů pro komunikaci v online marketingu, které jsou stejně přehledné: Pro e-mail marketing je to například MailerLite nebo Mailchimp.
Chatfuel
Zde je to trošku problematičtější. Chatfuel se vás snaží hned od začátku vést a díky tomu se mu nedaří čistý přístup. Snaží se vložit maximum informací na obrazovku. Tento přístup vede většinou ke zmatkům a nepochopení (určitě to znáte z webových stránek).
Ano, přiznávám, zde je to subjektivní posouzení, protože se některým kolegům lépe pracuje s Chatfuelem než s Manychatem. Pro mé klienty je Manychat o mnoho více přehlednější než Chatfuel a musím jim dát za pravdu. Pro mě také.
Vyhodnocení ohledně použitelnosti
Z pohledu použitelnosti doporučuji Manychat.
- Manychat: 9 bodů
- Chatfuel: 7 bodů
- Váha důležitosti: 10
Technické možnosti
Oba dva systémy zvládnou dělat základní i rozšířené věci skvěle. Zmíním ty nejdůležitější, které běžně využívám v projektech svých klientů:
- Možnost napojení na Facebook Ads (json)
- Napojení na webové stránky (vyskakovací okna, proužky apod.)
- Speciální políčka pro personalizaci
- Automatizace
- API – dobře popsaná dokumentace
Jsou zde přece jen některé odlišnosti. Zmíním výhody jednoho oproti druhému:
Manychat umí oproti Chatfuel:
- více chatbotů na jednu stránku
- napojení na integromat.com
- lepší práce s automatizací
Chatfuel je zase lepší v tomto:
- platby přes nativní Facebook
- lepší analytika výsledků
- stáhnutí kontaktů
Vyhodnocení ohledně technických možností
Zde je to „plichta“:
- Manychat: 9 bodů
- Chatfuel: 9 bodů
- Váha důležitosti: 7
Podpora
Manychat má mnohem lépe vytvořenou podporu pro práci. Když používáte tyto nástroje, chcete si je hezky osahat a naučit se z jejich manuálů vše co nejrychleji. Manychat má velice zdařilé kurzy, které si můžete kdykoliv prohlédnout i přímo z aplikace. Pro vyhledávání je lepší zase databáze znalostí. Daří se mu obojí udržovat i během překotného vývoje, který stále probíhá. Online chat funguje rychle a odpovídá se opravdu na vysoké technické úrovni.
Chatfuel má také velice propracovanou podporu. Online chat ale reaguje později a některé techničtější věci trvají déle.
Velké plus navíc musím přidat Manychatu s aktivním oslovováním a opravdu příjemnou komunikací směrem ke klientům.
Vyhodnocení ohledně podpory
Doporučil bych Manychat.
- Manychat: 8 bodů
- Chatfuel: 6 bodů
- Váha důležitosti: 5
Závěr
Po sečtení všech bodů a váhy k jednotlivým kategoriím vyhrává Manychat. Nejvíce bych vyzdvihl jeho přehlednost a podporu. Technicky jsou oba systémy na stejné úrovni a cenově se také moc neliší, i když je Manychat o fous levnější (cca 5 dolarů/měsíc).
V dalším pokračování se budu již více věnovat Manychatu a půjdeme trochu do hloubky, abyste byli schopni si vlastního chatbota udělat i vy.