Spolujízda nikdy nemůže být předmětem daně, pokud není jejím cílem zisk. Takže stávající řidiči z ex-Jízdomatu, tedy BlaBlaCaru mohou být zcela v klidu.
Aby spolujízda byla zisková, musela by její cena být naprosto jinde, ale pak by ji pasažéři nevyužívali, protože by spolujízdě cenou konkurovala veřejná doprava. Příklad za mě:
Jezdím trasu Ostrava - Praha - Ostrava. Náklady jen za PHM jsou v případě LPG okolo 1500 Kč, u benzínu okolo 2300 Kč (9-13 l/100 km).
Pokud bych tam i zpět měl 4 cestující (to se stává výjimečně) a každý by zaplatil 200 Kč, získal bych celkem 1600 Kč u LPG. A jsem takřka na nule co do PHM, nikoli co do opotřebení auta a mého času. OK, zůstane mi na oběd.
Podobně když dám cenu 2000 Kč/osoba za trasu Ostrava-Paříž, je to úplně v klidu, protože náklady na cestu tam a zpět začínají od 14 000 Kč.
Pokud by každý spolucestující z Ostravy do Prahy či zpět dal 500 Kč, získám 4000 Kč. To už se můžeme bavit o zisku, k čemuž tedy potřebuji ŽL, koncesi, vůz registrovaný na krajském úřadě pro přepravu osob a bacha - nezřídka i taxi licenci včetně místopisu v městě, kde ty lidi nabírám.
A teď to lepší. Za 500 Kč jedním směrem z Prahy do Ostravy či zpět nikdo, ale fakt nikdo přes spolujízdu nepojede. To už může jet pendolinem.
Proto bude velmi často trasa Ostrava - Praha a zpět za 190-300 Kč a je to úplně v suchu. Za 185 Kč to jezdí Regiojet, za 280 Kč je to v pátek a v pondělí. Kdo by dal z řidičů vyšší cenu, nikoho nesežene. Podobně to funguje i na jiné trasy, jde o příspěvek na cestu, ne o zisk. Spolucestující nejsou hloupí, vědí, kolik stojí veřejná doprava. A i mezi řidiči je konkurence. A o tom to je.