Nemůžete danit něco, k čemu nemáte oprávnění k podnikání.
Nejde o desetikoruny, ale stokoruny. A ty už jsou v celkových nákladech zajímavé. Mnoho lidí navíc vítá odvoz "od dveří ke dveřím", což s MHD často nejde. Nehledě na to, že se s řidičem často dá domluvit na "odbočení" mimo trasu, kam by veřejnou dopravou cestující jel další hodinu (typicky třeba cesta do Ostravy přes Nový Jičín, Frýdek-Místek nebo Kopřivnici). Divil byste se, že nejčastěji spolucestují vzdělaní lidé (ze 70 % studenti), ale přibývají i starší 50+ a docela hodně jsem vezl i profesionální řidiče kamiónů. Ti třeba musí auto nechat na druhém konci města, pak dvě hodiny jedou na vlak, 4 hodiny po trati, další dvě domů. Jsou pro to socky? Ne, chtějí ušetřit čas a být brzy doma. Autem přes spolujízdu jsou doma za 4 hodiny za dvě, tři stovky.
Služební auta, kamióny apod. jsou kapitola sama pro sebe, tam je to jasné - je to riziko na hlavu šoféra a časté porušení vnitropodnikových nařízení. A nezdaněný příjem. O tom ale spolujízda není.
Pokud jde o auto soukromé, resp. řídí jej jeho majitel/provozovatel, odpovědnost v případě nehody jde samozřejmě na vrub řidiče (i proto existuje jejich hodnocení), nicméně od toho tu máme povinné ručení. A tady o příjem nejde. Byť čistě teoreticky bych dokázal někomu vystavit daňový doklad na spolujízdu, protože prostě zrovna já mohu, ale to mám kvůli zcela jinému důvodu. "Příjmy" ze spolujízdy nikde neeviduji, nepřiznávám a nedaním. A je to v pořádku a legální, měsíčně mám okolo 7 spolujízd v průměru 200 Kč za jízdu.
Uber je jiná kapitola. Samotný Uber je OK, problém jsou řidiči. Ti z dritvé většiny nemají ŽL, nemají koncesi na přepravu osob vozidly do 3,5t, nemají průkaz řidiče taxi a nemají zkoušky z právních předpisů a místopisu hl. města Prahy. Takže vám samozřejmě ani nemají jak vystavit platný účetní doklad. To ale není problém cestujícího, nýbrž řidiče. A byť bych třeba pro Uber jezdit mohl, tak Uber vyžaduje vozidla mladší 10 let, což nemám, nechci mít a mít nebudu :-)
Mimochodem, nakonec platí jedno české přísloví: není žalobce, není soudce. Asi nikdo nečeká, že by si někdo ze spolucestujících dělal účetní evidenci spolujízd a pak na FÚ a ŽÚ podal podnět k šetření. A i kdyby se takový pitomec našel, docela bych se těšil na soud, který by toto smetl ze stolu a po pár odvolacích kolečkách byl by daný judikát.