Black Friday po česku: zatím nepochopen a tak trochu zbytečný

7. 11. 2014
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek. Autor: www.isifa.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek.
Obchodníci po celém světě postupně začínají využívat obliby amerického Black Friday. U nás se ale uchytává jen pomalu. Dělají snad obchodníci něco špatně?

Black Friday je v České republice novinkou, se kterou někteří obchodníci přišli teprve před dvěma lety. Kořeny u nás ještě tak docela nezapustil a navíc je v české variantě poněkud odlišný. V USA je to tradiční den nákupního šílenství, který propuká v brzkých ranních hodinách po Dni díkuvzdání, letos to tedy bude pátek 28. listopadu. Spočívá v tom, že obchodníci nabídnou ty nejlákavější slevové akce v roce. V zámoří probíhá Black Friday v klasických kamenných obchodech, internetoví obchodníci si pak uspořádali Cyber Monday, které navazuje ihned po páteční nákupní horečce.

Když se Black Friday před dvěma lety s velkou slávou objevil i v České republice, šlo vlastně o jakousi transformaci amerického Cyber Monday. Černý pátek byl totiž pod taktovkou internetových obchodníků, kteří jen využili jeho velké popularity za velkou louží a nám ho představili jako jednu z dalších variant slevových akcí. Otázkou je, zda Black Friday správně pochopili. Například Alza.cz loni sázela na to, že zatraktivnila ceny zboží, které se často pořizují jako vánoční dárky. Slevy se obvykle pohybovaly mezi 10 a 40 %, což jsou u nabízeného nízkomaržového sortimentu slevy skutečně velké. Jenže Black Friday v typickém americkém pojetí je přece jen trochu o něčem jiném. Jde o velkou výprodejovou akci, která má takzvaně vybílit obchody i sklady. A slevy kolem 10 % nadchnou jen málokoho. V Americe je běžné, že se cena snižuje i o 50 nebo 80 %. Společné mají český a americký Black Friday jen to, že se snaží vybudit zákazníky k nakupování před Vánocemi. Jde o jakýsi neoficiálně uznaný start hromadného pořizování dárků.

Na druhou stranu je zaměření českého pojetí Black Friday na internetový obchod zcela legitimní. Rozdíly mezi kamennými a internetovými obchody se totiž pomalu stírají a loňský Cyber Monday v USA zaznamenal dokonce jednodenní historický rekord. Online tržby při něm meziročně vzrostly o 21 %. Tento nárůst do velké míry odráží přechod spotřebitelů od tradičních kamenných prodejen k online nákupům.

Psali jsme: Některé e-shopy dnes mají Black Friday, slevy dosahují až 80 %

Black Friday nepotřebujeme, máme jiné akce

Ilustrační obrázek.
Autor: www.isifa.com, podle licence: Rights Managed

Obchodníci po celém světě postupně začínají využívat obliby amerického Black Friday. U nás se ale uchytává jen pomalu. Čechy láká hlavně Den dopravy zdarma. 

Loni i předloni se do Black Friday zapojily desítky českých internetových obchodů a nechyběly mezi nimi ani velké ryby. Vycítily totiž příležitost, kterou akce přináší na podporu prodeje. Navíc o ni jako o novinku byl i mediální zájem, takže vlastně zabily dvě mouchy jednou ranou. V případě Black Friday cílíme právě na budování zákaznické loajality a akvizici nových zákazníků, komentuje za Alza.cz její PR manažerka Šárka Jakoubková. Na druhé straně tu ale máme velké obchodníky, kteří se do této akce nezapojili a neplánují to ani letos. Nepřijde jim efektivní, a to především v souvislosti s další listopadovou slevovou akcí, kterou je Den dopravy zdarma. Ta k nám sice také dorazila z Nového světa, ale uchytila se o poznání víc. Proto je v řadě slevových akcí před vánočními svátky považována za tu nejdůležitější. Co se týče akcí, opravdu velký ohlas má u zákazníků Den dopravy zdarma. Do něj se určitě zapojíme. Velmi oblíbené jsou také tradiční povánoční a lednové výprodeje, které pro obchody znamenají druhou nákupní vlnu po vánočních nákupech. Tyto akce přitahují i zájem médií a obchodníci pro ně samozřejmě chystají vlastní promo, takže jsou v povědomí zákazníků poměrně silně zakotvené, říká za Mall.cz marketingová manažerka Michala Gregorová.

Stále rostoucí oblibu Dne dopravy zdarma hezky ukazují výsledky Heureka.cz. Při jeho prvním ročníku utratili zákazníci tohoto nákupního portálu zhruba 136 miliónů korun, loni už to bylo přes 182 miliónů korun. Takové akce se určitě vyplatí také samotným e-shopům, i z jejich strany totiž pozorujeme zvyšující se zájem o zapojení. Do ostatních akcí se Heureka.cz nezapojuje a nijak také neovlivňuje rozhodnutí a cenovou politiku e-shopů, které se do nich zapojují, dodává Radka Haasová, vedoucí oddělení podpory e-shopů nákupního portálu Heureka.cz. Srovnání s Black Friday není v Česku možné, protože obchodníci výsledky svých slevových akcí nezveřejňují.

Zapojovat se do Black Friday v každém případě není v Česku bezpodmínečně nutné. Velké obchody mají vlastní marketingová oddělení a propočítané rozpočty na propagaci po celý rok. Vánoční akce jsou navíc otázkou kreativity a lídři trhu musí udávat trend a odlišovat se. Pakliže by se pouze přidali k hromadným akcím, příliš by jim to nepřineslo. U nás je akce upravena na specifikum českého trhu. Je to jistě zajímavá příležitost, kdy může zapojení e-shopům pomoci se zviditelnit, naopak pro jiné může být finančně nevýhodná. V tomto se nedá generalizovat, říká k Black Friday Jan Vetyška, výkonný ředitel APEK – Asociace pro elektronickou komerci.

Dále čtěte: Jak nastavit a plánovat slevy. Přinášíme pár tipů a Využijte Vánoc a snižte v e-shopu poštovné, vyplatí se to

Co může Black Friday přinést pozitivního?

Češi mají slevové akce v oblibě. Sami si je aktivně vyhledávají a obchodníci jim také vycházejí vstříc. V poslední době pozorujeme i velmi aktivní komunikaci těchto slevových akcí ze strany e-shopů, uvádí Radka Haasová. Na každou z nich je ale vhodné ještě upozornit. A Black Friday není výjimkou zvlášť ve chvíli, kdy je pro mnohé Čechy něčím dosud neobjeveným. Kdo chce z této akce nějakým způsobem profitovat, musí o ní dát dopředu a náležitě vědět. Výhodnost akce úzce souvisí s její medializací. 

Pokud je tento základní předpoklad zvládnutý, pak je možné prodat a v ideálním případě i vyprodat. Třeba na Alza.cz byly loni některé položky vyprodány během několika sekund, případně minut. To pak ale v tradičně nedůvěřivém českém zákazníkovi vzbuzuje pochyby. Na jeden z černých pátků a nespokojené komentáře upozornil při jednom z mnoha černých pátků náš sesterský web Lupa.cz: Černý pátek Alza.cz: lidé si stěžují, že zboží ve slevě nejspíš vykoupili roboti. Podle prodejce ale proběhlo vše v pořádku. Ano. Nejzajímavější položky byly vždy vyprodány již během několika minut. Bezkonkurenčně nejrychleji vyprodaným produktem u Alza.cz se v rámci akce Black Friday staly reproduktory Raikko, které zákazníci vykoupili v průběhu tří vteřin, říká Šárka Jakoubková z Alza.cz. Pokud je to pravda, v tomto ohledu se české pojetí Black Friday podobá tomu americkému, kde se po zajímavém zboží také vždy jen zapráší a v obchodech kvůli posledním kusům nezřídka dojde i na fyzické potyčky.

Připomeňte si: Štěstí přeje připraveným. Nic jiného pro e-shopy před Vánocemi neplatí

Podle americké organizace National Retail Federation má Black Friday potenciál přinést maloobchodníkům až 40 % jejich ročního obratu. Toto ale platí skutečně jen v USA, kde je pro mnohé den po Dni díkuvzdání dnem pracovního volna. V České republice takový potenciál určitě nemá. Navíc je jeho účinek roztříštěn do řady dalších slevových akcí. Víkendovou akcí chtěl prodejce svým zákazníkům připomenout, aby vánoční nákupy udělali co nejdříve. Odkazoval se na širokou nabídku i příznivější ceny. Kdy už ale mají být ceny lepší než při Black Friday?

Přínosem pro obchodníky je také to, že při výraznější slevě se při Black Friday prodají i takzvané ležáky. Do Vánoc přece zbývá jen pár týdnů a ušetřit při nákupu dárků chce každý. U zboží, které se ze strany zákazníků netěší velkému zájmu, musí být nabízená sleva samozřejmě výrazně atraktivnější. I proto je v USA Black Friday opravdu pro všechny. To ale opět odporuje českému pojetí této akce. V Česku klasický Black Friday neexistuje, maximálně tento termín můžeme použít jako nesmyslně převzatý buzz word, upozorňuje Jan Vetyška.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).