Takovýhle názory jsou od lidí, kteří nad problémy přemýšlí asi tolik, co kočka jednoho kamaráda - někdo ji zatahá za nohu, ona se otočí a kousne prostě toho prvního, který zrovna v ten moment stojí u ní bez ohledu na to, že to třeba vůbec nemohl udělat :-D.
U nás platí speciální věci jako je:
1) Máme obrovské DPH, ve srovnání s USA, kde je třeba i 0%.
2) Záruku máme 2x tak dlouhou - v USA je jenom 12 měsíců a někdo ten servis prostě platit musí.
3) CLO - u některých věcí CLO převažuje i samotnou hodnotu zboží(!!!)
A platy prodavačů s tím nijak nesouvisí. Protože v USA jsou jen 2x až 3x vyšší, ovšem když se to rozpočítá na jednu prodanou položku, tak to není nic v ceně zboží.
Když prodavač prodává NTB za 20 000 Kč, tak jestli v jeho ceně platíte hodinu času prodavače za 100 Kč nebo 300 Kč už opravdu moc nepoznáte... Ale jestli musíte zaplatit i CLO + DPH cca 6000 Kč + zvýšenou záruku za 2000 Kč, tak to už máte třeba 8000 Kč na víc a to opravdu poznáte, protože je to skoro polovina ceny.
Ono je to tak se vším, i s "pracovní jistotou" a podobně. Vždy jsou na tom lépe země, které si vyberou méně "jistot", ale vyšší výdělky než my, kde máme výpovědní lhůty v měsících, záruku dvakrát tak dlouhou a musíme mít "jistoty" až za roh, ale pak logicky tady máme malé platy a drahé ceny.
Osobně mi přijde lepší mít "nejisté" zaměstnání za 40 000 Kč, než "jisté" za 10 000 Kč a raději koupit zboží jen s roční zárukou za 10 000 Kč než s garancemi a blbostmi za 20 000 Kč.
Jinak z obchodního hlediska je prodej elektroniky v dnešní době spíš taková "služba lidu", kde je obvyklá marže pár procent. A i velcí obchodníci jako třeba CZC se pohybují se ziskem okolo nuly s tím, že čekají "až se to zlepší".
Je docela možné, že jednou bude muset EU prodej elektroniky, speciálně mobilů a počítačů, dotovat, protože se to prostě nevyplatí.
Sám jsem prodával elektroniku, ale zabalil jsem to a přešel na módu. Zisky jsou úplně jinde, reklamace prakticky nulové, protože špatný firmware u trička asi nebude :-D.