Black Friday je tradicí pocházející z Ameriky, kde se koná vždy v pátek následující po Dni díkůvzdání. Jedná se o období velkých slev, které s oblibou využívají i tuzemští obchodníci.
Analytici z Picodi.com se rozhodli fenomén Black Friday prozkoumat a z dotazníkového šetření vyplynulo například, že 81% respondentů, kteří se zúčastnili listopadových výprodejů, využilo právě černopátkových slev. Největší nárůst zájmu o výprodeje spojené s Black Friday byl zaznamenán u obyvatel Kladna, dále u lidí z Ústí nad Labem a Mladé Boleslavi.
Ukázalo se, že častěji nakupují ženy než muži (výprodejů se zúčastní až 68 % dotazovaných Češek a jen 57 % Čechů), ale muži zase více utratí. Ženy nechají v obchodech průměrně 3247 Kč a pánové plánují utratit 3871 Kč.
O popularitě nákupů přes internet jsme psali v článku E-shopy si nemají na co stěžovat. Obliba online nákupů totiž stále roste
V internetových obchodech v průběhu Black Friday plánuje nakupovat až 60 % dotazovaných, 34 % chce nakupovat jak online, tak v kamenných prodejnách a jen 6 % zamíří pouze do kamenných obchodů. Jeden z důvodů, proč lidé nechtějí nakupovat v obchodních centrech, je dlouhý čas strávený ve frontě u pokladny.
Největší nákupní aktivita na českém internetu byla zaznamenána mezi 10. a 11. hodinou. Čeští spotřebitelé tak nakupují doma, na cestách a dokonce i v kanceláři. Nákupy v průběhu pracovní doby přiznalo 55 % dotazovaných Čechů.
Prohlédněte si v naší galerii infografiky o Black Friday: