Black Friday v českém podání, některé e-shopy opět podváděly se slevami

30. 11. 2020
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Má to být den velkých slev, v českém podání to však mnohdy bývá spíše den velkých podvodů. Nejinak tomu bylo letos.

Jak ukázala analýza Hlídače shopů, kterou rozvíjí Apify, TopMonks a Keboola, některé online obchody uměle navyšovaly ceny, či dokonce prodávaly během Black Friday za vyšší ceny než před akcí.

Které e-shopy kouzlily s cenami

Black Friday, který oficiálně proběhl minulý pátek, byl co do počtu nabízených produktů a velikosti reálných slev podobný tomu loňskému. Slevy se u těch největších e-shopů týkaly většinou 1–2 % veškerého nabízeného zboží, což znamená přibližně 10 tisíc produktů. E-shopy většinou inzerují “až 80%” slevy, v průměru uvádí slevy okolo 30 %, reálné slevy jsou ale jen mezi 10 a 20 %, napsal v analýze Jakub Balada z firmy Apify, která se podílí na Hlídači shopů, který sleduje cenu produktů na celkem 29 českých a slovenských e-shopech.

Kromě nižších slev se našly i e-shopy, které se slevami klamaly zákazníky. Už “klasickými” podvody jsou zdražování produktů na pár dní těsně před “akcí”, zvyšování jen přeškrtnutých původních cen i reálné zdražení produktu, který byl inzerován jako zlevněný. Například obchod Okay manipuloval s cenami, aby uměle navýšil slevu. Do Black Friday akce dal 8i35 produktů – polovinu jejich celkové nabídky. Bohužel u 770 z nich jsme zjistili navýšení referenční (přeškrtnuté) ceny těsně před anebo v průběhu Black Friday. Jimi propagovaná sleva byla v průměru 44 %, ve skutečnosti v průměru zlevnil jen o 1 %, upřesnil Jakub Balada.

Se slevami podle analýzy kouzlily i Pilulka, Datart, Mironet, Mountfield či Notino, které sice oficiálně nabízelo slevu 25 %, ale například u čisticího gelu na ruce ten den nejprve zdražilo o 216 %. Navíc 50ml varianta byla ten den skoro dvakrát dražší než 200ml. Zajímavý přístup ke slevám razí také Rohlík, který správně počítá slevu z ceny před akcí, když má produkt v akci, ale když v akci není, použije pro výpočet slevy maloobchodní cenu. Paradoxně pak uvádí větší slevu, když produkt není v akci. Psali jsme také: Velký test Black Friday u e-shopů Alza.cz, Mall.cz a Datart.cz. Fixlují slevy? 

Autor článku

Daniel je zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz a jako ekonom se věnuje oblasti byznysu a také ekonomice. Chystá nový byznysový podcast.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).