Jak ukázala analýza Hlídače shopů, kterou rozvíjí Apify, TopMonks a Keboola, některé online obchody uměle navyšovaly ceny, či dokonce prodávaly během Black Friday za vyšší ceny než před akcí.
Které e-shopy kouzlily s cenami
Black Friday, který oficiálně proběhl minulý pátek, byl co do počtu nabízených produktů a velikosti reálných slev podobný tomu loňskému. Slevy se u těch největších e-shopů týkaly většinou 1–2 % veškerého nabízeného zboží, což znamená přibližně 10 tisíc produktů. E-shopy většinou inzerují “až 80%” slevy, v průměru uvádí slevy okolo 30 %, reálné slevy jsou ale jen mezi 10 a 20 %,
napsal v analýze Jakub Balada z firmy Apify, která se podílí na Hlídači shopů, který sleduje cenu produktů na celkem 29 českých a slovenských e-shopech.
Kromě nižších slev se našly i e-shopy, které se slevami klamaly zákazníky. Už “klasickými” podvody jsou zdražování produktů na pár dní těsně před “akcí”, zvyšování jen přeškrtnutých původních cen i reálné zdražení produktu, který byl inzerován jako zlevněný. Například obchod Okay manipuloval s cenami, aby uměle navýšil slevu. Do Black Friday akce dal 8i35 produktů – polovinu jejich celkové nabídky. Bohužel u 770 z nich jsme zjistili navýšení referenční (přeškrtnuté) ceny těsně před anebo v průběhu Black Friday. Jimi propagovaná sleva byla v průměru 44 %, ve skutečnosti v průměru zlevnil jen o 1 %,
upřesnil Jakub Balada.
Se slevami podle analýzy kouzlily i Pilulka, Datart, Mironet, Mountfield či Notino, které sice oficiálně nabízelo slevu 25 %, ale například u čisticího gelu na ruce ten den nejprve zdražilo o 216 %. Navíc 50ml varianta byla ten den skoro dvakrát dražší než 200ml. Zajímavý přístup ke slevám razí také Rohlík, který správně počítá slevu z ceny před akcí, když má produkt v akci, ale když v akci není, použije pro výpočet slevy maloobchodní cenu. Paradoxně pak uvádí větší slevu, když produkt není v akci. Psali jsme také: Velký test Black Friday u e-shopů Alza.cz, Mall.cz a Datart.cz. Fixlují slevy?