Čtvrtina evropských firem a podniků v současnosti investuje do technologií, které jim umožní komunikovat se zaměstnanci prostřednictvím sociálních médií. Jak ale ukázal globální průzkum Digitální IQ, Evropa v této oblasti zaostává za Amerikou i Asií, kde v této oblasti investuje třetina firem. V USA 32 % podniků, v asijských vyspělých státech je to ještě o procento víc.
Češi a Evropané obecně se sociální média coby generátory zisku zatím teprve učí využívat. Zvýšit své investice do interních sociálních médií letos plánuje více než třetina firem napříč všemi regiony. Více než do interních systémů ale investují evropské firmy do sociálních médií, která jim umožní komunikovat se zákazníky a dalšími zainteresovanými stranami mimo firmu. V nedávném průzkumu mezi generálními řediteli nejvýznamnějších tuzemských firem nám pouze 15 % uvedlo, že uživatelé sociálních médií mají zásadní vliv na jejich podnikání. Očekávám, že toto číslo v následujících letech poroste. Již letos hodlá podle stejného průzkumu změnit svůj přístup k uživatelům sociálních sítí téměř pětina českých firem,
uvádí Patrik Horný z oddělení Transformací PwC ČR.
Větší polovina moderně a progresivně uvažujících společností hodlá v průběhu následujících měsíců zvýšit především využívání Facebooku. Mnohem menší část hodlá zapojit do svého podnikání LinkedIn a Twitter. Význam masových sociálních sítí, jako jsou Facebook či LinkedIn, ve firmách poroste i nadále. Skutečný boom však v následujících letech očekávám u oborově specifických on-line komunit,
dodává Patrik Horný.
Není jen Facebook, firmy mají speciální sítě
Jak se píše na webu www.dsl.cz, dnes je asi nejznámější sociální sítí pro firmy Yammer. Jde o síť, která je nápadně podobná Facebooku, ovšem s tím rozdílem, že vše je uzavřeno do systému jedné firmy. Zaměstnanci tak například přispívají na společnou zeď, mohou spolu chatovat nebo si lajkovat příspěvky. Z konkurenčních projektů stojí za zmínku především Chatter, Jive nebo MangoApps.
Jednotlivé projekty se přitom liší jak provedením či funkcemi, tak také tím, do jaké míry jsou spíše sociální sítí, kde si mohou zaměstnanci popovídat, postěžovat a komunikovat a do jaké jde více méně o pracovní prostředí pro sdílení a vedení virtuálních týmů,
říká Michal Černý z DSL.
Blokovat či neblokovat?
Sociální média představují zejména pro společnosti působící v maloobchodním sektoru velkou příležitost. I přesto 23 % zaměstnavatelů svým zaměstnancům přístup na sociální sítě omezuje a 5 % ho dokonce zcela blokuje. Vedení podniků vidí v sociálních sítích strašáka, který odvádí zaměstnance od pracovních povinností,
vysvětluje David Scott, odborník na média a telekomunikaci v KPMG Česká republika.
Přínosy převažují nad riziky
Ačkoli společnosti v sociálních médiích spatřují jistá rizika, velmi dobře si uvědomují i jejich přínos. 90 % dotázaných je vnímá jako nástroj, který cílovým skupinám umožňuje větší přístup k informacím, 80% z nich sociální sítě pomáhají zlepšovat vztahy s veřejností. Naopak určité riziko identifikovalo pouze 40 % podniků. Zajímavé je, že firmy, které zatím sociální média nevyužívají, se nejvíce bojí rizik spojených s IT bezpečností, ztráty citlivých informací či plýtvání časem zaměstnanců. Naopak podniky, které už sociální média zavedly, se obávají zejména nadměrného zatížení kapacity připojení nebo faktu, že je jejich IT prostředí vystaveno škodlivému softwaru.