Názory k článku Boj EU s klimatickými změnami? Sebevražda evropského Quijota

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 16. 11. 2008 7:18

    Pavel Stěhule (neregistrovaný)
    Nejde o to pouze omezit výrobu. Jde o to podporovat přechod na nové technologie, které jsou šetrnější a efektivnější. Ty země, které tento přechod uskuteční jako první budou mít neskutečný náskok. Ty ostatní neskutečné problémy a kolabující průmysl. Stávající průmysl (např. automobilový), pokud se nezmění - zkolabuje stejně jako těžký průmysl v 80 letech - čisté, úsporné technologie budou konkurenční výhodou - jednou z mála konkurenčních výhod.
  • 16. 11. 2008 9:25

    Flasi (neregistrovaný)
    Je potřeba rozlišovat čisté (tedy přímo neškodí životnímu prostředí) a čisté z hlediska přispívání ke klimatickým změnám. V některých případech to jde ruku v ruce, v některých případech ne. Například uhelná elektrárna je pěkné ekologické svinstvo - škodí vypouštěním spousty škodlivin do svého okolí. A také vypouští CO2. Ale programy na snížení jednoho či druhého nejdou ruku v ruce. Jistě - pojďme se zamyslet, jestli by se nemohla ještě o pár jednotek procent zvýšit účinnost takové elektrárny - to sníží emise úplně všeho. Ale to, že budeme strašně draze řešit jak nějak zkapalňovat a ukládat a kdovíco ještě jinak neškodný CO2 nezlepší lokální ovzduší a nezíská nám vůbec žádný náskok v ničem.
    Současný svět je v první řadě globalizovaný a umělá snaha udělat vlastní průmysl šetrnější a zelenější a produkující méně CO2 a vůbec papežštější než papež nepřinese žádný náskok a konkurenční výhodu. Ale akorát přestěhování toho průmyslu do dnes rozvojových zemí.
    Těžký průmysl možná lokálně zkolaboval. Ale to hlavně proto, že se holt už nevyplácelo dělat spoustu věcí ve státech s příliš vysokými mzdovými náklady. Pruduktů těžkého průmyslu se ve světě spotřebovává více a více a ten průmysl existuje - akorát dneska hlavně v Číně a Indii. Můžeme říkat - je to škoda, že tu nemáte ty pracovní příležitosti. Můžeme říkat - je to dobře, že tu ty smrady a jedy nemáme. Ale v každém případě spotřebováváme produkty těžkého průmyslu, tak si nehrajme na pokrytce, co vepřové jí, ale na vesničany co chovají smradlavé vepře si ukazuje prstem.
  • 16. 11. 2008 17:52

    www.zadluzeni.cz (neregistrovaný)
    Plně souhlasím. Bohužel provozovatelé v tom umí dobře chodit. Takže například místo aby ČEZ modernizoval na špičkovou kvalitu, raději vybere roky staré technologie. A v budoucnu nejspíš díky tomu bude pobírat větší dotace za uskladňování CO2.

    Přitom stačilo jediné: napálit na emise takovou daň, aby se modernizace vyplatila. O vybrané prostředky mohla být snížena například daň z příjmu. Takový postup by měl jedině pozitivní efekt, protože by modernizoval průmysl a zároveň chránil před odlivem zisků do daňových rájů.
  • 16. 11. 2008 18:24

    Flasi (neregistrovaný)
    Buďte konrétnější. Nevím o čem mluvíte. ČEZ se chová racionálně a hodlá stavět takové uhelné elektrárny, aby se mu to vyplatilo než u nás dojde uhlí.
    Chová se snad někdo jinak? Kolik lidí si koupilo superúsporný VW Lupo, který byl nabitý moderní technologií, ale stál na svou třídu zcela nehorázné peníze?

    Napálit na emise velkou daň je v první řadě cesta jak významě zdražit energii. A jelikož cena energie je velmi VÝZNAMNOU složkou prakticky všeho, co kupujeme, tak to by akorát znamenalo snížení naší životní úrovně a následně i snížení našich technických a vědeckých a jakýchkoliv dalších kapacit. Odliv zisků maté "pojištěný". Ale co odliv toho samotného průmyslu. Kdo by tady (ať v ČR nebo v Evropě) vyráběl auta, kdyby energie výrazně podražila (a v jiných státech/kontinentech ne)?
  • 17. 11. 2008 10:57

    www.zadluzeni.cz (neregistrovaný)
    O tom, že z pohledu ČEZu je racionální použít zastaralou technologii nediskutuji. Naopak, právě daňové zatížení špinavých technologií by tuto jeho racionální úvahu otočilo.

    Strašení zdražováním energií kvůli vyšším nákladům je v ČR čisté PR. Podívejte se, jaké má marže ČEZ dnes. Energie se jednoduše prodává za takovou cenu, za kterou ji maximálně prodat lze. A protože poptávka by se tímto opatřením nezměnila, tyto vyšší náklady by byly realizovány na úkor dnešních vysokých marží.

    Také jsem snad jasně napsal, že o tytéž částky by se měli snížit daně z příjmu. Konkrétně ČEZ by na tom jistě prodělal, ale Jan Novák z Plzně? To už je diskutabilní. Stejně tak minimálně polovina průmyslového sektoru by si mohla polepšit.

    Jde jen o výměnu účelu zdanění: "trestat úspěch" (přímé daně) za "trestat ničení životního prostředí" (ekologické daně). A stejně tak, jako dnes daně motivují vykazovat menší zisky, ekologické daně by motivovaly k vykazování menšího znečišťování.

    S poznámkou o odlivu výroby částečně souhlasím. Ne ale pro její podmiňovací část (energie by asi významně nepodražila). Ale jakékoliv ekologické daně by logicky motivovaly k odlivu výroby tam, kde by se neplatily. Energii pro Evropu by někdo asi těžko vyráběl v Asii, ale třeba auta ano. Proto nesouhlasím s omezováním celních přirážek, tak jak je realizováno dnes. Evropa by měla mít pravomoci započítat do dováženého zboží ekologickou stopu výroby.
  • 18. 11. 2008 14:56

    Flasi (neregistrovaný)
    Jenže vy jste v zajetí nálepek - zastaralá a špinavá technologie, co nám tu chce ČEZ postavit versu o asi 2 procenta lepší účinnost, která je podstatně dražší a která je praktixky maximální s jakou se dá to bláto pálit - to má být jako technologie moderní a čistá? :-)
    Zdražení energie v Evropě by znamenalo odliv výroby a naše schudnutí s tím, že následně bysme zahodili spoustu přísných norem, které jako bohatá Evropa máme. Celní přirážky podle ekologické škodlivosti je zajímavý nápad, ale to by v první řadě znamenalo značné zdražení veškerého zboží. Ekologické strany (které tohle většinou nehlásají, nebo hlásají velůmi potichu) volí v Evropě tak 5-10% obyvatel. Fakt si myslíte, že by se takový návrh dal demokraticky prosadit (a udržet)? Nebo by se musely použít nedemokratické metody? Jak zabráníte tomu, aby v globalizovaném světě nezačali ti nejlepší utíkat za levnějším životem v míře, která bude značná?
  • 12. 7. 2009 12:00

    www.zadluzeni.cz (neregistrovaný)
    Nejde o nálepku "čistá technologie", jde o maximalizaci snahy průmyslu používat technologii co nejčistší.
    Vám se ta dvě procenta zdají málo, vyjádřeno v milionech "ušetřených" tun uhlí na získání stejného množství energie mě to málo nepřijde. ČEZu se to nevyplatí, ale změna daňového systému by jeho názor změnila.
  • 16. 11. 2008 9:18

    anonymní
    Článek mi přijde dost jednostranný. Ten odhad bilionových ztrát můžete nějak podložit?

    Ono omezit emise neznamená jen zpomalit jakési globální změny klimatu (lidově a nesprávně "globální oteplování"), ale také omezit množství popílku a přízemního ozónu. Snížení spotřeby ropy pak znamená i menší závislost na Rusku a určitou investici do budoucna v tom smyslu, že pro ropu najdeme určitě lepší využití než ji spálit.
  • 16. 11. 2008 9:34

    Flasi (neregistrovaný)
    Myslím, že to je asi střet pohledů humanitně-ekonomického a technicko-ekonomického.
    Jeden si prostě hezky maluje, že můžeme o tolik a tolik snížit emise a spotřebu a všechno možné, když budeme mít o tolik a tolik lepší a úspornější technologie.
    Druhý pohled chápe, že ty úspory budou možné jenom za snížení HDP a prudukce obecně, protože ty super hyper technologie co nás mají zachránit nejsou a nebudou, nebo jsou strašně drahé - a to z principu, takže masivním použitím se neslevní dost. A moderní technologie obecně znamenjí NÁRŮST spotřeby energií.
  • 16. 11. 2008 17:13

    Pavel Stěhule (neregistrovaný)
    Rekl bych, ze druhy pohled je stejne objektivni jako prvni pohled - ukazte cisla. Moderni energie obecne narust spotreby energii si nevynucuji - naopak. Pokud neberu klimatizaci jako moderni technologii - jenomze narust klimatizaci je, doufam ze docasny a spis nez cokoliv jineho dusledkem setreni ze strany investoru - vysledkem prilis lacinych kancelarskych budov.
  • 16. 11. 2008 18:18

    Flasi (neregistrovaný)
    Moderní technologie je všechno kolem nás - a spotřeba naší civilizace s postupem času roste. Roste absolutně i v přepočtu na obyvatele. Čím vyspělejší technologie, tím více hraček si dopřáváme. Pračky místo valch, tramvaje místo nohou, vlaky místo vozů tažených koňmi. Množství elektrických a elektronických přístrojů kolem nás roste. Klimatizace jsou extrém, ale i ty k tomu patří.
    Já tady v téhle diskuzi žádná čísla na stůl dávat nebudu. Já tady hodlám argumentovat obecně. Myslet si ovšem, že moderní technologie znamenají úsporu energie je obrovský omyl. Moderní technologie sice čas od času znamená, že něco se dá dělat úsporněji než dříve (např. teď máme LCD místo CRT monitorů), ale celkový trend to nezvrátí (počet počítačů narostl mnohem víc, než aby se projevila úspornost technologie LCD).
    Moderní technologie je to, že máme doma byt plný elektroniky a počítačů, moderní technologie jsou automatizace v průmyslu, díky čemuž má stejná linka podstatně větší spotřebu elektřiny. I doprava spotřebovává více energie než dříve - sice jsou moderní lokomotivy a tramvaje podstatně efektivnější než ty staré, ale taky jezdí rychleji a častěji a na větším množství tratí, než to bylo dříve.
  • 16. 11. 2008 18:54

    Pavel Stěhule (neregistrovaný)
    Obecná argumentace má váhu hospodského tlachání u piva. Souhlasím, že je více a více elektroniky, nicméně tlak na efektivitu je fakt takový, že ta elektronika je fakt úspornější - je sice více počítačů, ale méně klasických CRT televizí, začíná přibývat úsporných praček, ledniček, .. Bez čísel je jakákoliv diskuze bezpředmětná - z Vaší strany zavání lobováním pro ČEZ, z mé strany lobováním pro ekology. Pro ČEZ aktuálně nejvýhodnější je přesvědčit všechny o růstu spotřeby a o nemožnosti úspor - díky čemuž se bude stavět, a prolamovat limity, ... a pokud se náhodou zjistí, že energie je docela dost, tak se vždy se ziskem vyveze. Co na tom, že si spálíme uhlí, které by mohlo vydržet dalších 100 let. S dopravou jste mimo - nové lokomotivy jezdí o dost úsporněji, nicméně jezdí se po těch samých tratích, co se jezdilo, v Evropě už vyjma vysokorychlostních vlaků nové tratě nevznikají - a v ČR to zatím na TGV nevypadá. Objem přepravy razantně spadl - ve prospěch kamionové přepravy, zatím železnice určitě nejezdí častěji - osobně bych to přivítal - ale není tomu tak, to, co by se ušetřilo na dovezené naftě by zaplatilo spotřebovanou (a tudíž nevyvezenou) energii - a určitě by se lépe dýchalo.

    p.s. docela by mne zajímalo, jestli byste někde prodal linku, která by vykazovala vyšší provozní náklady - vyšší spotřebu energie.
  • 16. 11. 2008 23:24

    Flasi (neregistrovaný)
    Diskuze na podnikatel.cz pro mě je hospodské tlachání u piva. Proto nehodlám dodávat exaktní čísla. Nicméně něco pro zamyšlení klidně.
    Stará technologie -rok 1998 počítačově pozitivní rodina: Počítač s CRT monitorem. 50 W počítač + 100 W monitor. Čili 150 W.
    Ale teď máme moderní LCD technologii, takže:
    Moderní technologie - rok 2008 počtačově pozitivní rodina: Počítač s LCD monitorem, dvakrát. Čili (100 W počítač + 50 W LCD monitor) * 2 = 300 W. O tom že v roce 2008 jsou ty počítače trvale připojeny k internetu a dělá se na nich (jakožto na domácích komunikačních centrech) mnohem víc věcí, takže běží víc hodin denně nemluvě.
    O dalších spotřebičích nemluvě. To je fakt platné, že nové spotřebiče jsou úsporné a spotřebují o procenta méně energie než předchozí generace, když jejich množství v domácnostech roste mnohem rychleji...

    Železniční trati se sice nerozšiřují, ale tramvajové se rozšiřují. To, že se doprava přesunula směred od železnice k silnici znamená, že se na ní spotřebuje méně elektrické energie, ale celkové množství energie stoupá - nafta je taky energie.
    Co se týká dopravy - v současné době se dopravuje více zboží, než kdykoliv předtím a proto se spotrřebovává víc energie, než kdykoliv předtím.

    Nikdo nepochybuje o tom, že kdyby se vyvezlo méně elektřiny, že by lépe dýchalo, ale to je přesně to, co jsem psal na začátku. Rozlišujme to co dělá přímé ekologické škody a to co možná/asi dělá globální škody přispíváním ke změně klimatu. Kdyby ČR z nějakého důvodu nevyvážela elektřinu, tak se bude muset do spotřebitelských zemí dovézt odjinud. Třeba z Ukrajiny. Akorát na tu velkou vzdálenost by byly větší ztráty ve vedení, takže by se na stejné množství spotřebované elektřiny muselo spálit víc uhlí a vypustit více CO2. Otázka ovšem je, co všechno by se tedy nemělo vyvážet. ČR vyrábí více elektřiny, než spotřebuje to je podle někoho špatně, protože to ničí přírodu. Co ale třeba auta? Těch ČR vyrábí nesrovnatelně víc, než sama spotřebuje a naprostá většina jich jde na export. Automobilový průmysl je značným konzumentem elektřiny. Takže máme přesta vyrábět všechno co umíme vyrobit kvalitně a za tržní cenu a máme se stát dobrovolně mnohem chudší?

    P.S. Tak to je perla, která jasně ilustruje vaši neznalost problematiky. Já nejsem obchodník, ale technik, takže jsem takovou linku žádnou neprodal, ale několik jsem jich spustil. Vám totiž evidentně nedochází podstata automatizace - tedy, že i když zaplatím mnohem víc za elektřinu (a další položky), tak celkově zaplatím méně, protože ušetřím na platech lidí, protože na nové lince jich bude pracovat výrazně méně.
  • 17. 11. 2008 7:04

    Pavel Stěhule (neregistrovaný)
    Dnešní 100W počítače mají úsporné režimy a kromě hraní 3D her se flákají - a snaží se omezit spotřebu - podívejte se na nové procesory. Takže 100W počítač běží většinou v úsporném režimu - poznáte to, podle toho, že Vám neběží větráček.

    Nejde o to přestat vyrábět, to co umíme kvalitně - protože to se za chvíli naučí i v Číně, a my budeme fakt mnohem chudší. Jde o to, aby produkty, které se tu vyrábějí měli nějaké konkurenční výhody - a menší spotřeba energie je dost velká konkurenční výhodou. Což si třeba dlouho neuvědomovaly automobilky v USA, a teď už jsou beznadějně v pr..... Tady v ČR globální oteplování, vzestup hladiny moří není strašákem, pro to asi se nemusí investovat do technologií. Nicméně jsou tu další poměrně důležité argumenty proč se zamyslet - a) co budeme mít až si spálíme všechno uhlí a uran - čím efektivněji tyto suroviny budeme mít, tím déle nám vydrží, b) jakýmikoliv úsporami v energetice se sníží dovoz a případně může zbýt více energie na vývoz, c) míň emisí - míň rakoviny,

    Takže abych to shrnul, dobrá vyrábějme auta, ale taková, která jsou kvalitní a mají malou spotřebu, emise. A při jejich výrobě se neudusíme. Opačná cesta je cestou do pekel - v okamžiku, kdy v Africe přestanou řešit občanské války - budou mít miliardy levných dělníků, + zdroje energie, a v tu chvíli jakákoliv jednoduchá výroba se přesune tam.

    Program EU spíš beru jako výzvu - něco, jako bylo Apolo v sedmdesátých letech v USA. Samozřejmě, je to na průmyslu, zda tuto výzvu přijme nebo ne. Zatím to spíš vypadá, že ne - stávající manažéři serou v koutě, a za pár let budou požadovat dotace do krachujícího průmyslu, neb zjistí, že zaspali dobu - naštěstí všechny firmy nespí - a je to tak dobře, firmy zanikají, aby udělaly prostor novým.
  • 17. 11. 2008 11:24

    www.zadluzeni.cz (neregistrovaný)
    Plně souhlasím. Evropa má v globální ekonomice šanci jen ve zvyšování přidané hodnoty a modernizací provozů.
    Robotizovanou fabriku těžko někdo přesune do Afriky ale ani ne kamkoliv jinam: obsluha bude totiž vyžadovat mnohem vyšší kvalifikaci. Naopak skládat díly na pásu se za pár týdnů naučí i cvičená opice.
    Pokud EU trh bude mít vysoké požadavky na prodávané produkty, tak se místní výrobci přizpůsobí. Naopak pro zahraniční to bude problém udržovat více výrobních řad.
    V otázce výroby energie není vůbec co řešit. Elektřinu nám z Asie dovážet nebudou, a tím, že se tu dusíme svinstvem z elektráren, žádnou komparativní výhodu nezískáme.
  • 18. 11. 2008 15:00

    Flasi (neregistrovaný)
    Tak na tohle už fakt nemám sílu. Přeji hezký den, nenechte si ho rušit technologickou realitou.
  • 17. 11. 2008 11:07

    www.zadluzeni.cz (neregistrovaný)
    Já s vámi v principu souhlasím. Pokrok je doprovázen nárůstem oblastí, které se dříve dělali "ručně" nebo vůbec a nyní vyžadují svou energii.

    Současně ale platí, že pokrok dokáže výrazně snižovat energetickou náročnost starších oblastí. A to i dnes, kdy pro to prakticky neexistuje žádná ekonomická motivace.

    Nikdo tady neříká, že by se měla omezovat výroba, která jde na export.

    Ale výroba i spotřeba (!) by měla více zohledňovat energetickou náročnost. Toho lze dosáhnout změnou daňového systému, který přenese náklady z přímých daní na daně ekologické.

    V příkladech to může znamenat to, že ČEZu v jeho pragmatické úvaze o vhodné technologii pro "modernizaci" starého provozu, vyjde jako výhodnější ta čistější a ne levnější. Nebo Pepa Novák si při koupi nové TV začne všímat více spotřeby než úhlopříčky. Takové opatření pokrok nebo výrobu nezastaví, jen je usměrní.

    Zkuste si představit Evropu, kde daň z příjmu pro fyzické a právnické osoby je třeba jen 10%, zato se platí za jakoukoliv spotřebu veřejných přírodních statků: vysoké poplatky za těžbu, vysoké poplatky za exhalace, vypouštění škodlivin a pod. Opravdu si myslíte, že by se veškerý průmysl odstěhoval? Já bych na tom jako podnikatel vydělal, dokonce i kdyby energie v materiálové vstupy vzrostly na dvojnásobek. A tomu nevěřím ani na moment.
  • 16. 11. 2008 18:30

    Flasi (neregistrovaný)
    Investice nakopnou průmysl dopředu. To je pravda, ale jenom do určité míry. Obecně platí, že když pustíte více peněz do ekonomiky, tak ji můžete nakopnout, ale když to přeženete, tak ekonomiku přehřejete a výsledek je horší, než kdybyste nedělal nic. Obávám se, že investice do boje s CO2 by byly v první řadě samoúčelné investice, které samy o sobě našemu průmyslu nepomohou - akorát odčerpají veřejné prostředky, které budou velmi bolestivě chybět jinde.
  • 17. 11. 2008 11:44

    www.zadluzeni.cz (neregistrovaný)
    Pokud budou formou snižování energetické náročnosti průmyslu, tak budou ekonomice jenom ku prospěchu. Stejně tak obnovitelné zdroje energie představují odvětví, které se podílí na zaměstnanosti a snižuje závislost na dovážených fosilních palivech.

    Pokud se peníze nalijí do betonu, jsou vyhozené a ekonomiku jen podrazí.

    A také platí, že investice státu jsou vždy neefektivní, proto by měli pocházet od soukromého kapitálu. A aby se tomu vyplatily, musí pro to být nastaveno tržní prostředí (ekologické daně výměnou za přímé daně).
  • 16. 11. 2008 17:38

    www.zadluzeni.cz (neregistrovaný)
    Tuto glosu považuji lobbing firem ze "špinavého" průmyslu. Betonáři by rádi betonové megalomanské stavby, které by byly v konečné fázi k ničemu, jen by umožnily vysát veřejné fondy. Fosilní elektrárny by dál držely svůj monopol a ždímaly obyvatele.

    Současný boj EU s klima krizí by byl mnohem účinnější, pokud by netrvala na nesmyslném volném trhu a jednoduše dováženému zboží ve clu přičetla enviromentální stopu. Začít by se mohlo jednoduše: země původu neplní Kjóto, napaříme clo.

    Prostě vytvořit tržní prostředí, kde by se neohleduplnost k životnímu nevyplatila. Potom by nebylo potřeba takových veřejných dotací a vše by řešil trh.

    Jediný problém je v tom, že důsledkem by asi nebyly obrovské korporace ovládající energetiku, ale mraky drobných zdrojů. Že by již nebylo možné dovážet šunty z východu a odvolávat se na volný obchod. A pod.
  • 18. 11. 2008 13:19

    Jana Bohutínská
    Hezký den,

    mohu Vás ubezpečit, že o žádný lobbing nejde a serveru podsouváte něco, co na něm neexistuje. Podnikatel.cz nezastupuje ničí zájmy a je zcela nezávislý.

    S pozdravem

    Jana Bohutínská
    zástupkyně šéfredaktora
  • 16. 11. 2008 18:50

    tinker (neregistrovaný)
    A nešlo by prostě dostat do ovzduší ozón a zbavit se tak ozón. díry? :D
  • 7. 12. 2008 8:36

    Axamit (neregistrovaný)
    V geologické historii Země byl obsah CO2 ve vzduchu až dvacetkrát vyšší než nyní. Teploty na povrchu Země se sice měnily viz doby ledové a meziledové, ale naprosto nezávisle na obsahu CO2 a v tomto smyslu byly stejné. Dominantní vliv CO2 na oteplování Země si ekologičtí aktivisté vycucali z prstu.
    Samozřejmě pak veškeré tzv. klimatické balíčky, emisní povolenky, daně za uhlíkové stopy nejsou pak níčím jiným než gigantickým tunelem z kapes daňových poplatníků do jejich kapes a spřízněných firem vyrábějících tzv. zelené technologie. Soustavně obelhávaní a okrádaní daňoví poplatníci pak jako odměnu dostanou dobrý pocit, že bojují proti globálnímu oteplování.
    Této úspěšné metody si všimli bankéři a nyní nám umožňují za naše peníze bojovat i s dvojčetem globálního oteplování a to globální finanční krizí. Oni pak budou tak laskavi, že si naše peníze strčí do kapsy.
    Tipovací anketa na vánoční svátky: říká se do třetice všeho dobrého a zlého.
    S jakým dalším zneužitím slova globální se setkáme příště a kolik nás to bude stát ?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).