Vlákno názorů k článku Boj EU s klimatickými změnami? Sebevražda evropského Quijota od anonym - Článek mi přijde dost jednostranný. Ten odhad bilionových...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 16. 11. 2008 9:18

    anonymní
    Článek mi přijde dost jednostranný. Ten odhad bilionových ztrát můžete nějak podložit?

    Ono omezit emise neznamená jen zpomalit jakési globální změny klimatu (lidově a nesprávně "globální oteplování"), ale také omezit množství popílku a přízemního ozónu. Snížení spotřeby ropy pak znamená i menší závislost na Rusku a určitou investici do budoucna v tom smyslu, že pro ropu najdeme určitě lepší využití než ji spálit.
  • 16. 11. 2008 9:34

    Flasi (neregistrovaný)
    Myslím, že to je asi střet pohledů humanitně-ekonomického a technicko-ekonomického.
    Jeden si prostě hezky maluje, že můžeme o tolik a tolik snížit emise a spotřebu a všechno možné, když budeme mít o tolik a tolik lepší a úspornější technologie.
    Druhý pohled chápe, že ty úspory budou možné jenom za snížení HDP a prudukce obecně, protože ty super hyper technologie co nás mají zachránit nejsou a nebudou, nebo jsou strašně drahé - a to z principu, takže masivním použitím se neslevní dost. A moderní technologie obecně znamenjí NÁRŮST spotřeby energií.
  • 16. 11. 2008 17:13

    Pavel Stěhule (neregistrovaný)
    Rekl bych, ze druhy pohled je stejne objektivni jako prvni pohled - ukazte cisla. Moderni energie obecne narust spotreby energii si nevynucuji - naopak. Pokud neberu klimatizaci jako moderni technologii - jenomze narust klimatizaci je, doufam ze docasny a spis nez cokoliv jineho dusledkem setreni ze strany investoru - vysledkem prilis lacinych kancelarskych budov.
  • 16. 11. 2008 18:18

    Flasi (neregistrovaný)
    Moderní technologie je všechno kolem nás - a spotřeba naší civilizace s postupem času roste. Roste absolutně i v přepočtu na obyvatele. Čím vyspělejší technologie, tím více hraček si dopřáváme. Pračky místo valch, tramvaje místo nohou, vlaky místo vozů tažených koňmi. Množství elektrických a elektronických přístrojů kolem nás roste. Klimatizace jsou extrém, ale i ty k tomu patří.
    Já tady v téhle diskuzi žádná čísla na stůl dávat nebudu. Já tady hodlám argumentovat obecně. Myslet si ovšem, že moderní technologie znamenají úsporu energie je obrovský omyl. Moderní technologie sice čas od času znamená, že něco se dá dělat úsporněji než dříve (např. teď máme LCD místo CRT monitorů), ale celkový trend to nezvrátí (počet počítačů narostl mnohem víc, než aby se projevila úspornost technologie LCD).
    Moderní technologie je to, že máme doma byt plný elektroniky a počítačů, moderní technologie jsou automatizace v průmyslu, díky čemuž má stejná linka podstatně větší spotřebu elektřiny. I doprava spotřebovává více energie než dříve - sice jsou moderní lokomotivy a tramvaje podstatně efektivnější než ty staré, ale taky jezdí rychleji a častěji a na větším množství tratí, než to bylo dříve.
  • 16. 11. 2008 18:54

    Pavel Stěhule (neregistrovaný)
    Obecná argumentace má váhu hospodského tlachání u piva. Souhlasím, že je více a více elektroniky, nicméně tlak na efektivitu je fakt takový, že ta elektronika je fakt úspornější - je sice více počítačů, ale méně klasických CRT televizí, začíná přibývat úsporných praček, ledniček, .. Bez čísel je jakákoliv diskuze bezpředmětná - z Vaší strany zavání lobováním pro ČEZ, z mé strany lobováním pro ekology. Pro ČEZ aktuálně nejvýhodnější je přesvědčit všechny o růstu spotřeby a o nemožnosti úspor - díky čemuž se bude stavět, a prolamovat limity, ... a pokud se náhodou zjistí, že energie je docela dost, tak se vždy se ziskem vyveze. Co na tom, že si spálíme uhlí, které by mohlo vydržet dalších 100 let. S dopravou jste mimo - nové lokomotivy jezdí o dost úsporněji, nicméně jezdí se po těch samých tratích, co se jezdilo, v Evropě už vyjma vysokorychlostních vlaků nové tratě nevznikají - a v ČR to zatím na TGV nevypadá. Objem přepravy razantně spadl - ve prospěch kamionové přepravy, zatím železnice určitě nejezdí častěji - osobně bych to přivítal - ale není tomu tak, to, co by se ušetřilo na dovezené naftě by zaplatilo spotřebovanou (a tudíž nevyvezenou) energii - a určitě by se lépe dýchalo.

    p.s. docela by mne zajímalo, jestli byste někde prodal linku, která by vykazovala vyšší provozní náklady - vyšší spotřebu energie.
  • 16. 11. 2008 23:24

    Flasi (neregistrovaný)
    Diskuze na podnikatel.cz pro mě je hospodské tlachání u piva. Proto nehodlám dodávat exaktní čísla. Nicméně něco pro zamyšlení klidně.
    Stará technologie -rok 1998 počítačově pozitivní rodina: Počítač s CRT monitorem. 50 W počítač + 100 W monitor. Čili 150 W.
    Ale teď máme moderní LCD technologii, takže:
    Moderní technologie - rok 2008 počtačově pozitivní rodina: Počítač s LCD monitorem, dvakrát. Čili (100 W počítač + 50 W LCD monitor) * 2 = 300 W. O tom že v roce 2008 jsou ty počítače trvale připojeny k internetu a dělá se na nich (jakožto na domácích komunikačních centrech) mnohem víc věcí, takže běží víc hodin denně nemluvě.
    O dalších spotřebičích nemluvě. To je fakt platné, že nové spotřebiče jsou úsporné a spotřebují o procenta méně energie než předchozí generace, když jejich množství v domácnostech roste mnohem rychleji...

    Železniční trati se sice nerozšiřují, ale tramvajové se rozšiřují. To, že se doprava přesunula směred od železnice k silnici znamená, že se na ní spotřebuje méně elektrické energie, ale celkové množství energie stoupá - nafta je taky energie.
    Co se týká dopravy - v současné době se dopravuje více zboží, než kdykoliv předtím a proto se spotrřebovává víc energie, než kdykoliv předtím.

    Nikdo nepochybuje o tom, že kdyby se vyvezlo méně elektřiny, že by lépe dýchalo, ale to je přesně to, co jsem psal na začátku. Rozlišujme to co dělá přímé ekologické škody a to co možná/asi dělá globální škody přispíváním ke změně klimatu. Kdyby ČR z nějakého důvodu nevyvážela elektřinu, tak se bude muset do spotřebitelských zemí dovézt odjinud. Třeba z Ukrajiny. Akorát na tu velkou vzdálenost by byly větší ztráty ve vedení, takže by se na stejné množství spotřebované elektřiny muselo spálit víc uhlí a vypustit více CO2. Otázka ovšem je, co všechno by se tedy nemělo vyvážet. ČR vyrábí více elektřiny, než spotřebuje to je podle někoho špatně, protože to ničí přírodu. Co ale třeba auta? Těch ČR vyrábí nesrovnatelně víc, než sama spotřebuje a naprostá většina jich jde na export. Automobilový průmysl je značným konzumentem elektřiny. Takže máme přesta vyrábět všechno co umíme vyrobit kvalitně a za tržní cenu a máme se stát dobrovolně mnohem chudší?

    P.S. Tak to je perla, která jasně ilustruje vaši neznalost problematiky. Já nejsem obchodník, ale technik, takže jsem takovou linku žádnou neprodal, ale několik jsem jich spustil. Vám totiž evidentně nedochází podstata automatizace - tedy, že i když zaplatím mnohem víc za elektřinu (a další položky), tak celkově zaplatím méně, protože ušetřím na platech lidí, protože na nové lince jich bude pracovat výrazně méně.
  • 17. 11. 2008 7:04

    Pavel Stěhule (neregistrovaný)
    Dnešní 100W počítače mají úsporné režimy a kromě hraní 3D her se flákají - a snaží se omezit spotřebu - podívejte se na nové procesory. Takže 100W počítač běží většinou v úsporném režimu - poznáte to, podle toho, že Vám neběží větráček.

    Nejde o to přestat vyrábět, to co umíme kvalitně - protože to se za chvíli naučí i v Číně, a my budeme fakt mnohem chudší. Jde o to, aby produkty, které se tu vyrábějí měli nějaké konkurenční výhody - a menší spotřeba energie je dost velká konkurenční výhodou. Což si třeba dlouho neuvědomovaly automobilky v USA, a teď už jsou beznadějně v pr..... Tady v ČR globální oteplování, vzestup hladiny moří není strašákem, pro to asi se nemusí investovat do technologií. Nicméně jsou tu další poměrně důležité argumenty proč se zamyslet - a) co budeme mít až si spálíme všechno uhlí a uran - čím efektivněji tyto suroviny budeme mít, tím déle nám vydrží, b) jakýmikoliv úsporami v energetice se sníží dovoz a případně může zbýt více energie na vývoz, c) míň emisí - míň rakoviny,

    Takže abych to shrnul, dobrá vyrábějme auta, ale taková, která jsou kvalitní a mají malou spotřebu, emise. A při jejich výrobě se neudusíme. Opačná cesta je cestou do pekel - v okamžiku, kdy v Africe přestanou řešit občanské války - budou mít miliardy levných dělníků, + zdroje energie, a v tu chvíli jakákoliv jednoduchá výroba se přesune tam.

    Program EU spíš beru jako výzvu - něco, jako bylo Apolo v sedmdesátých letech v USA. Samozřejmě, je to na průmyslu, zda tuto výzvu přijme nebo ne. Zatím to spíš vypadá, že ne - stávající manažéři serou v koutě, a za pár let budou požadovat dotace do krachujícího průmyslu, neb zjistí, že zaspali dobu - naštěstí všechny firmy nespí - a je to tak dobře, firmy zanikají, aby udělaly prostor novým.
  • 17. 11. 2008 11:24

    www.zadluzeni.cz (neregistrovaný)
    Plně souhlasím. Evropa má v globální ekonomice šanci jen ve zvyšování přidané hodnoty a modernizací provozů.
    Robotizovanou fabriku těžko někdo přesune do Afriky ale ani ne kamkoliv jinam: obsluha bude totiž vyžadovat mnohem vyšší kvalifikaci. Naopak skládat díly na pásu se za pár týdnů naučí i cvičená opice.
    Pokud EU trh bude mít vysoké požadavky na prodávané produkty, tak se místní výrobci přizpůsobí. Naopak pro zahraniční to bude problém udržovat více výrobních řad.
    V otázce výroby energie není vůbec co řešit. Elektřinu nám z Asie dovážet nebudou, a tím, že se tu dusíme svinstvem z elektráren, žádnou komparativní výhodu nezískáme.
  • 18. 11. 2008 15:00

    Flasi (neregistrovaný)
    Tak na tohle už fakt nemám sílu. Přeji hezký den, nenechte si ho rušit technologickou realitou.
  • 17. 11. 2008 11:07

    www.zadluzeni.cz (neregistrovaný)
    Já s vámi v principu souhlasím. Pokrok je doprovázen nárůstem oblastí, které se dříve dělali "ručně" nebo vůbec a nyní vyžadují svou energii.

    Současně ale platí, že pokrok dokáže výrazně snižovat energetickou náročnost starších oblastí. A to i dnes, kdy pro to prakticky neexistuje žádná ekonomická motivace.

    Nikdo tady neříká, že by se měla omezovat výroba, která jde na export.

    Ale výroba i spotřeba (!) by měla více zohledňovat energetickou náročnost. Toho lze dosáhnout změnou daňového systému, který přenese náklady z přímých daní na daně ekologické.

    V příkladech to může znamenat to, že ČEZu v jeho pragmatické úvaze o vhodné technologii pro "modernizaci" starého provozu, vyjde jako výhodnější ta čistější a ne levnější. Nebo Pepa Novák si při koupi nové TV začne všímat více spotřeby než úhlopříčky. Takové opatření pokrok nebo výrobu nezastaví, jen je usměrní.

    Zkuste si představit Evropu, kde daň z příjmu pro fyzické a právnické osoby je třeba jen 10%, zato se platí za jakoukoliv spotřebu veřejných přírodních statků: vysoké poplatky za těžbu, vysoké poplatky za exhalace, vypouštění škodlivin a pod. Opravdu si myslíte, že by se veškerý průmysl odstěhoval? Já bych na tom jako podnikatel vydělal, dokonce i kdyby energie v materiálové vstupy vzrostly na dvojnásobek. A tomu nevěřím ani na moment.
  • 16. 11. 2008 18:30

    Flasi (neregistrovaný)
    Investice nakopnou průmysl dopředu. To je pravda, ale jenom do určité míry. Obecně platí, že když pustíte více peněz do ekonomiky, tak ji můžete nakopnout, ale když to přeženete, tak ekonomiku přehřejete a výsledek je horší, než kdybyste nedělal nic. Obávám se, že investice do boje s CO2 by byly v první řadě samoúčelné investice, které samy o sobě našemu průmyslu nepomohou - akorát odčerpají veřejné prostředky, které budou velmi bolestivě chybět jinde.
  • 17. 11. 2008 11:44

    www.zadluzeni.cz (neregistrovaný)
    Pokud budou formou snižování energetické náročnosti průmyslu, tak budou ekonomice jenom ku prospěchu. Stejně tak obnovitelné zdroje energie představují odvětví, které se podílí na zaměstnanosti a snižuje závislost na dovážených fosilních palivech.

    Pokud se peníze nalijí do betonu, jsou vyhozené a ekonomiku jen podrazí.

    A také platí, že investice státu jsou vždy neefektivní, proto by měli pocházet od soukromého kapitálu. A aby se tomu vyplatily, musí pro to být nastaveno tržní prostředí (ekologické daně výměnou za přímé daně).
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).