Léto má tradičně přezdívku „okurková sezona“, přesto si podnikatelé nemůžou dovolit, aby se jejich obchody a firmy zastavily. Je proto nejvyšší čas pro některá opatření. Server Podnikatel.cz přináší 5 tipů, na co se těsně před létem a o prázdninách soustředit.
1. Domluvte si schůzky a práci na léto již teď
Nelze čekat, že v létě bude každý hned k zastižení. Pokud to jde, vyplatí se dojednat si schůzky a práci na léto s předstihem. Pokud podnikatel ví, že bude nutně přes léto potřebovat schůzku s obchodním partnerem, není nic divného na tom, když mu zavolá, zjistí termíny jeho dovolené a schůzku si předdomluví. Pak už stačí si ji pár dní před termínem ještě pro jistotu vzájemně potvrdit. Výhodou léta může být naopak to, že i normálně velmi zaneprázdnění lidé mohou mít přes léto o něco volnější program, a proto je snazší si s nimi schůzku domluvit.
Tento bod je klíčový nejen pro stávající podnikatele, ale také a především pro ty, kteří s podnikáním začínají. A nepracují zrovna ve službách, které souvisejí například s letním turistickým ruchem.
Čtěte také: Chcete skvělého obchodníka? Poradíme, jak si ho vybrat
2. Dobře rozplánujte letní dovolené
Firma se nikam nehne, když nebude mít vedení a zaměstnanci pro práci dost energie. I majitel nebo ředitel by měl bez špatného svědomí odjet v létě na dovolenou. V devadesátých letech snad ještě někoho oslnili dříči, co trávili v práci osmnáct hodin denně a na poslední dovolené byli před deseti lety. Ano, podnikatelé často pracují mnohem víc, než jakou pracovní dobu stanoví zákoník práce. Ale mimo sezonu to musí vyvážit: V sezoně, tedy od podzimu do jara, kdy je objednávek mnoho, pracuji i 15 hodin denně včetně víkendů. Mimo sezonu si dopřávám více volna, pracuji jen kolem 6 hodin denně, o víkendech ne,
řekl serveru Podnikatel.cz Jaromír Ptáček, který podniká v oboru elektro, když server zjišťoval, jak dlouho denně živnostníci pracují.
Čtěte také: Kolik hodin denně živnostníci „hákují“? Zpravidla 10 a více, a k tomu víkendy
Letní „okurku“ lze snadno překlenout také dobře naplánovanou dovolenou zaměstnanců. A to zejména u těch pracovníků, u kterých je evidentní, že se v létě v práci z objektivních důvodů zrovna nepředřou. Zaměstnavatel samozřejmě může zaměstnancům dovolenou nařídit, není ale nad společnou domluvu a naplánování dovolených tak, aby to vyhovovalo oběma stranám – zaměstnancům i zaměstnavateli.
Čtěte také: Jak skloubit dovolené zaměstnanců a nezůstat ve firmě sám
3. Analyzujte a plánujte
Právě v létě je také prostor pro zamyšlení nad dalšími plány, strategiemi a vizemi, krátko- i dlouhodobými; je čas na přípravu nejen na podzim a zimu, ale třeba také na příští rok. Bez plánů a vizí se byznys nikam systematicky neposune.
Na léto také mohou jednotliví pracovníci dostat speciální úkoly, které budou zaměřené na to, jak můžou svou práci zlepšit a rozvinout dál. Obchodníci se mohou například zabývat analýzou svých obchodních strategií a postupů, při níž třeba objeví místo na trhu, jež dosud unikalo jejich pozornosti, nebo vlastní opakovanou chybu, která je brzdí v úspěchu.
Čtěte také: Jak napsat chytrý byznys plán? Přinášíme pár základních tipů, jak na to
Nad rámec plánu dovolených lze také v méně ostrém letním provozu vyzkoušet, jak by fungoval homeworking nebo volnější pracovní doba, pokud se k flexibilitě v tomto směru firma těžko odhodlává. Doma mohou zaměstnanci pracovat právě na speciálních úkolech, kvůli kterým nemusí vysedávat v kanceláři.
4. Rozvíjejte a vzdělávejte se
Jestliže je během roku pro zaměstnance i management obtížné ukousnut svůj pracovní čas ve prospěch vzdělávání nebo osobnostního rozvoje, třeba se to povede v létě. Může jít o trénink soft skills, o pokročilý kurz pro uživatele nějakého počítačového programu, nebo o intenzivní jazykové vzdělávání ve firmě. Nabízí se ale také trochu odlišné aktivity – třeba stáž u zahraničního partnera, nebo jazykové vzdělání přímo v zahraničí. Aby byli zaměstnanci i v létě ke vzdělání motivovaní, je třeba jim vysvětlit, k čemu jim kurz bude dobrý a jak se může pozitivně odrazit v jejich práci. Když dostanou kurz od vedení „befelem“, zablokují se a ve finále nepůjde o investici do lidí, ale o vyhozené peníze. Ačkoliv, jak říká koučka Klára Hejduková, lidé většinou spíš mají přirozený zájem na sobě pracovat, nechtějí zakrnět
.
Čtěte také: Koučování sice není na předpis, ale může léčit firmu v krizi
Na rozvoj a vzdělání se může v létě soustředit i začínající podnikatel. Když si vybere program, který hned po ukončení kurzu reálně promítne do praxe, bude jeho plody sklízet třeba hned v září, až se zase jeho obor naplno rozjede.
5. Udělejte si pořádek
Menší pracovní tempo a odjezdy obchodních partnerů i zaměstnanců na dovolené je možné zúročit ve všestranném úklidu. Kdy jindy než v létě dohnat resty? Před Vánocemi bude pozdě. Dobu, kdy zvoní méně telefonů a je třeba vyřizovat méně e-mailů, je možné i v malé firmě využít k uspořádání papírů a veškeré administrativy. Nebo k přesunu lidí v kancelářích, pokud se o tom ve firmě již drahnou dobu uvažuje. Či k výměně starého nábytku za nový, který bude lépe přizpůsobený konkrétní práci.
Čtěte také: Špína v kanceláři dělá medvědí službu, zlepšete si firemní image jarním úklidem
K tématu pořádku lze přiřadit i revizi svého životního stylu. V létě je například jednodušší poměrně nenáročně sportovat: chodit, plavat, běhat, jezdit na kole… Je také méně obtížné zdravěji a čerstvěji jíst. I k takovým změnám se dá léto, kdy je pracovní stres menší, pěkně využít.
Foto: www.isifa.com