Přibližte nám, co je to vlastně mobilní marketing? Co by si měl pod tím běžný čtenář představit?
Je to forma marketingu, která je doručována do mobilního telefonu. Je to marketing, který je hodně osobní a je to možnost zasáhnout zákazníka de facto kdekoliv a kdykoliv. Existují výzkumy, podle kterých 91 procent uživatelů mobilních telefonů má svůj telefon do jednoho metru od sebe přes celý den. A spousta lidí si nedokáže představit, jak by mohla bez telefonu žít. Je to proto ideální médium, které je neustále v kontaktu se zákazníkem a které je svým způsobem hodně interaktivní, čemuž se může přizpůsobit i konkrétní kampaň, která je v rámci mobilního marketingu plánována.
Jaké konkrétní prostředky mobilní marketing využívá, jsou to jen cílené smsky?
Jsou to nejen SMSky, ale také MMSky a v poslední době se často skloňuje také mobilní internet a jeho reklamní prostor v podobě bannerů, aplikací apod.
Jak jsou tyto nástroje konkrétně zacíleny a jak hodnotíte jejich zpětnou vazbu?
Pokud se konkrétně budeme bavit o SMSkách a MMSkách, které jsou distribuovány například interaktivní a kreativní formou, kdy jsou na ně navázány konkrétní mobilní stránky, zaznamenali jsme výrazně vyšší výsledky ve srovnání s úspěšností internetových kampaní.
Když se ještě budeme točit kolem problematiky reklamních SMSek, musí jejich příjemce dát souhlas k jejich příjmu?
Zákazníci udělují souhlas se zasíláním obchodních sdělení, např. SMS od O2 či třetích stran v rámci akceptace Všeobecných obchodních podmínek. Ale to neznamená, že obdrží veškeré reklamní SMSky, které se v rámci kampaní rozesílají. Každá kampaň je zacílena konkrétně tak, aby uživatel přijímanou SMSku vnímal pozitivně. Například fanoušek zimních sportů většinou uvítá reklamní SMS o 20% slevě na snowboardy a možná ji i přepošle kamarádovi.
Co je většinou obsahem sdělení mobilního marketingu?
Obsahem je samozřejmě nabídka, která je většinou časově limitovaná, cenově zvýhodněná nebo jinak atraktivní.
Týká se toto sdělení pouze nabídky mobilních operátorů?
Ne, ne. Týká se to jakýchkoli nabídek. Velmi dobře fungovaly například kampaně na značky jako je Fanta, Nokia, Škoda Auto.
Díky novým technologiím i přístrojům, které de facto nahrazují kapesní počítač a uživatel má tak internet prakticky všude s sebou, může mobilní marketing zasáhnout příjemce sdělení i jiným způsobem, o kterých jsme se již bavili?
Těch formátů je několik. Jsou to například sponzorované odkazy ve vyhledávači a pak také bannerová inzerce na mobilních portálech, kde jsou hostovány stránky inzerentů. Prohlížení takových stránek má zákazník samozřejmě zdarma.
Každého hned napadne, kolik taková kampaň prostřednictvím mobilního marketingu stojí?
V současné době jsou podobné kampaně nastaveny řádově ve stovkách tisíců až milionů korun. Cena je vždy kalkulována dle konkrétních požadavků klienta.
Budou mít takové kampaně větší potenciál do budoucna? Jaký vidíte další rozvoj mobilního marketingu?
Osobně vidím velkou budoucnost a potenciál v této oblasti. Nicméně bude záležet také na edukaci trhu. Mobilní marketing je stále poměrně nový a trh není tomu ještě dostatečně přizpůsoben. Naším cílem je nyní mobilní marketing promovat intenzivněji vůči inzerentům a samozřejmě ho dostat do povědomí, aby se stal běžnou součástí mediaplánů.
Proč mobilní marketing není ještě natolik rozšířen, pomineme-li jeho novost?
Mobilní marketing pracuje hodně se zákaznickými daty, což je velmi náročné na management. Za druhé je to stále nový fenomén, který je náročný také na naplánování. Rozhodně zabere více času při plánování, než když se dělá mediaplán pro televizi či rádio.
Školení: Mobilní marketing s Janou Vyhlídalovou
Kurz vysvětlí, co je mobilní marketing, jaká je jeho role v současném mediálním mixu, jak s mobilním marketingem pracovat a jakým způsobem ho dále využít v komunikaci se zákazníky (např. CRM). Vše doplněno o případové studie. Přednáší Jana Vyhlídalová, ředitelka pro informační a reklamní služby společnosti Telefónica O2 Czech Republic. REGISTROVAT: Mobilní marketing s Janou Vyhlídalovou
Kdy odhadujete, že nastane opravdu boom, který spustí široký zájem o tuto formu marketingu? Bude to příští rok? Za pět let?
Příští rok se v tomto ohledu bude trh ještě stále vzdělávat a boom bych viděla na období let 2011 a 2012.
Má mobilní marketing i spojitost se stále oblíbenějšími aplikacemi, které se dodávají do mobilních telefonů? Konkrétním příkladem může být mobilní přístroj od společnosti Apple, který si svoji image právě na aplikacích postavil.
Aplikace v mobilních přístrojích mají určitě svůj prostor. Pokud inzerent nabídne uživateli takovou aplikaci v rámci své kampaně, je vždy důležité, co prostřednictvím ní uživateli nabízí. Je důležité, aby zákazník takovou aplikaci skutečně používal. Tím si může inzerent ke své značce přitáhnout větší pozornost. To, co si myslím, že by mohlo velmi dobře fungovat, je obsah, který je jakoby bonusem za nainstalování. Například vyzváněcí melodie, tapety na pozadí, které se tak stanou pro koncového uživatele zároveň atraktivními.
Komu se vyplatí investovat do mobilního marketingu?
Vyplatí se to všem firmám. Dobré zkušenosti mají například banky, automobilky či FMCG firmy.
Jak jsme na tom v rámci mobilního marketingu v porovnání se zahraničím?
To je dobrá otázka! Když se budeme srovnávat s trhy jiných zemí, tak si troufám říci, že máme mobilní marketing na poměrně vysoké úrovni. Jsme relativní malý a mladý trh ve srovnání se zahraničím a přesto nabízíme široké portfolio produktů mobilního marketingu.
Čím to je, že jsme takto vepředu?
Je to bezpochyby odvahou operátorů se do toho vůbec pustit.
To jste mi docela nahrála na poslední otázku. Jak mobilní operátoři vnímají mobilní marketing v rámci svého byznysu? Je to pouze jen dílčí součást, nebo se to považuje za jeden z důležitých zdrojů příjmů?
Je to jen dílčí součást. V Telefonice O2 nicméně vnímáme mobilní marketing jako oblast s velkým potenciálem pro rozvoj a zdroj příjmů. Proto máme také stabilní tým lidí, který se snaží informovat zejména agentury o novinkách a trendech, zřídili jsme také nový web. Jsem si jistá, že jdeme dobrým směrem.
Děkuji za rozhovor.
Foto: Ivana Dvorská