Obecná právní úprava dovolené v § 211 až 223 zákoníku práce, která specifikuje právo na dovolenou u zaměstnanců v pracovním poměru, od roku 2024 platí také na dohody o pracích konaných mimo pracovní poměr. Dohodářům tak automaticky ze zákona při splnění stanovených podmínek vzniká právo na dovolenou.
Co se dozvíte v článku
Pracovní doba u dohodářů činí 20 hodin týdně
Pro účely dovolené se za týdenní pracovní dobu považuje u zaměstnanců pracujících na DPČ a DPP týdenní pracovní doba v délce 20 hodin týdně, a to bez ohledu na to, zda a v jakém skutečném rozsahu počtu hodin týdně byla práce v předmětné dohodě sjednána a následně konána.
Jaké podmínky musí dohodáři splnit
Aby dohodáři nicméně získali nárok na dovolenou, musí splnit stejné podmínky jako zaměstnanci. Pracovněprávní vztah zaměstnance k zaměstnavateli na tutéž dohodu tedy musí v příslušném kalendářním roce nepřetržitě trvat alespoň 4 týdny (tj. 28 kalendářních dnů) a pracovník musí odpracovat alespoň 4násobek své fiktivní týdenní pracovní doby, tj. pracovník tak musí odpracovat pro účely dovolené alespoň 80 hodin v příslušném kalendářním roce (včetně případných náhradních dob, jako je například doba, kdy zaměstnanec nepracuje pro překážky v práci, či doba, kdy zaměstnanec nepracuje proto, že je svátek). Aby právo na dovolenou vzniklo, musí být obě tyto podmínky splněny kumulativně.
Výpočet délky dovolené závisí na:
- délce týdenní pracovní doby zaměstnance, která činí vždy 20 hodin týdně,
- počtu celých odpracovaných násobků této týdenní pracovní doby v daném kalendářním roce (do odpracované doby pro účely dovolené se i v tomto případě započtou tzv. náhradní doby, kdy zaměstnanec fakticky nepracoval, tedy se použije § 348 odst. 1 v kombinaci s § 216 odst. 2 a 3 zákoníku práce),
- výměře dovolené.
Jak spočítat délku dovolené
Délka dovolené se určí dle § 213 zákoníku práce tak, že za každou celou odpracovanou týdenní pracovní dobu přísluší zaměstnanci dovolená v délce 1/52 této týdenní pracovní doby vynásobené výměrou dovolené, přičemž výsledek se vždy zaokrouhlí na celé hodiny nahoru. Poněvadž týdenní pracovní doba bude pro účely dovolené vždy 20 hodin týdně, pracovníkovi na dohodu při 4týdenní výměře dovolené za odpracování každých 20 hodin (včetně náhradních dob) vznikne právo na 1/52 z 80 hodin (20 × 4), tedy zhruba 1,5 hodiny dovolené.
K výpočtu lze použít tzv. „univerzální vzorec“ ve tvaru: počet celých odpracovaných násobků týdenní pracovní doby/52 × týdenní pracovní doba × výměra dovolené.
Příklad 1
Paní Svobodová má uzavřenou smlouvu na DPČ, na kterou odpracuje 200 hodin. Její zaměstnavatel poskytuje zaměstnancům 4 týdny dovolené. Pokud paní Svobodová odpracuje celou dobu bez volna, zaměstnavatel ji bude muset zaplatit 16 hodin dovolené.
Výpočet
200/20=10
10/52 × 20 × 4 = 15,38 = 16 hodin dovolené
Příklad 2
Pan Šnajdr má uzavřenou DPP, na kterou odpracuje 300 hodin. Jeho zaměstnavatel dává zaměstnancům 5 týdnů dovolené. Pokud pan Šnajdr odpracuje celou dobu bez volna, zaměstnavatel mu bude muset zaplatit 29 hodin dovolené.
Výpočet
300/20=15
15/52 × 20 × 5 = 28,84 = 29 hodin dovolené
Všechny DPP je nutné nově registrovat
V oblasti dohod navíc platí od července další novinky. Nově musí zaměstnavatelé nahlásit všechny pracovníky na DPP včetně jejich příjmů ČSSZ. Doposud tato povinnost platila u dohodářů, jejichž měsíční příjem překročil 10 tisíc korun a podléhal tak pojistnému. Povinnost nahlásit dohodáře na ČSSZ se týká i pracovníků, se kterými byla dohoda uzavřena před červencem. Pro tyto zaměstnance platí, že je zaměstnavatel musí registrovat na úřadě do 20. srpna. Co se týče pracovníků, kteří již byli zaevidováni, nově už se hlásit nemusí.
Přihlášení zaměstnanců pracujících na DPP lze udělat přes standardní formulář Oznámení o nástupu do zaměstnání (skončení zaměstnání). Některý mzdový a personální software má již formulář zahrnutý ve svém systému. Další možností bude přihlášení prostřednictvím nově připravovaného formuláře pro hlášení příjmů Výkaz příjmů zúčtovaných zaměstnavatelem zaměstnancům činným na základě dohody o provedení práce (Výkaz příjmů DPP), který byl měl být k dispozici na webu ČSSZ, resp. ePortálu, od 1. srpna 2024. Tento formulář totiž budou muset podávat všichni zaměstnavatelé, kteří mají zaměstnance na DPP.
Považujete evidenci všech zaměstnanců pracujících na dohody za přínosnou?
Je nutné podávat výkaz příjmů
Od července musí zaměstnavatelé nejpozději do dvacátého dne kalendářního měsíce následujícího po kalendářním měsíci, ve kterém zaměstnávali zaměstnance činné na základě dohody o provedení práce (za červenec tedy do 20. srpna), také předkládat příslušné územní správě sociálního zabezpečení na již zmíněném Výkazu příjmů DPP i další údaje o těchto zaměstnancích, hlavně o jejich příjmech.